• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • TheCoopers
    tinylove skrev 2011-10-20 09:55:24 följande:
    tycker det är perfekt med gated communitys, då slipper man obehöriga! och vad är det som är så skrämmande med ett sånt område?

Ja fy för obehöriga barn som leker på lekplatsen !!!
    I'm the me I choose to be ...
  • Fidelis ad urnam

jag önskar att vi hade grindar runt vår gård. Är så trött på idioter från områdena omkring som går genom vår gård och trampar ner planteringar, sparkar sönder cyklar och klottrar. 

• Veritaslux
    tinylove skrev 2011-10-20 09:55:24 följande:
    tycker det är perfekt med gated communitys, då slipper man obehöriga! och vad är det som är så skrämmande med ett sånt område?

Jag tycker det är tragiskt att man vill leva i ett sådant samhälle. VI som har råd ska minsann ha det FINT, ni andra, ni kan ju hålla er UTANFÖR. Gå inte på MIN gräsmatta, sitt inte på MINA bänkar och håll för guds skull DINA barn borta från MINA barns lekplats.

Jag bodde ett halvår i faschionabla Chelsea i London och där hade familjen en nyckel till parken vi gick och lekte i med barnen. Det fanns inte en enda grönyta som var öppen för allmänheten i området. Nere vid floden fanns förvisso en liten gräsremsa som var full av hundskit, ja för det var där det fina folket rastade sina hundar.  

Nu bor vi tack och lov i Sverige där vi betalar mer skatt och de flesta tack och lov har en syn där vi ska betala för att erbjuda områden som alla kan ta del av (vissa kommuner prioriterar det mer än andra, men i alla fall), t.ex. allmänna lekparker men jag tycker det är solidariskt att dela med sig av sådant bara vissa betalar för också (brf som delar med sig av öppna gårdar är ett sådant exempel).

Och nej, man kan inte jämföra tillgången till en förenings gård med en villaägares tomt rent juridiskt heller. Jag länkade till ett svar HSB själva givit där de ansåg det problematiskt att köra bort folk ens aom marken ägs av föreningen, men det finns faktiskt exempel där solidariteten sträcker sig även till villaägare. Jag var nyligen på en liten ö i Stockholms skärgård där alla känner alla. Det första vi fick veta var att det inte fanns några riktiga vägar (knappt stigar heller ens) och att det var helt okej att gena över tomter "det är så vi gör här på ön". Det är ett sådant samhälle jag vill leva i!
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • 201201232
    lovebuz skrev 2011-10-20 08:22:16 följande:
    Nu är det ju så att det är även lag på hur dessa lekplatser ska se ut. Bara att en besiktningsgubbe ska komma och kolla så kostar det runt 1000 kr. Så grejerna måste ju hålla kvalité. Som vårat HSB tänkte först plocka bort gungorna då det skulle bli för kostsamt att se till att de är säkra, därav vill man inte att andra ungar heller ska komma och använda sakerna då det ligger på området. Så, går en unge och klättrar upp på gungställningen och ramlar ner, då är det HSB som åker dit då det inte anses säkert. Men i själv verket var det ungen som klättrade där den inte skulle. Känsliga områden det där.
    Fast det spelar ju ingen roll om barn leker där eller inte. Finns det en lekplats uppställd så ska den vara säker. Det är knappast barns lek som förstör lekplatsen heller utan väder och vind. Tål inte gungan/rutchkanan att ett barn använder den så är den defekt. 

/Hon som tvingade grannföreningen att riva en osäker lekplats 
  • Veritaslux
    Fidelis ad urnam skrev 2011-10-20 11:07:30 följande:
    jag önskar att vi hade grindar runt vår gård. Är så trött på idioter från områdena omkring som går genom vår gård och trampar ner planteringar, sparkar sönder cyklar och klottrar. 

Tråkigt att det blivit så, men det problemet måste ju gå att lösa på något annat sätt. Det handlar trots allt om enstaka personer som förstör och det är ett samhällsproblem. Här måste vuxna i samhället ta ett ansvar (för jag gissar att det är ungdomar). Bodde jag i ett område där vi hade sådana problem skulle jag inte ge upp utan ligga på kommunen (soc), polisen, skolor i området etc. Och prata med föräldrarna direkt om det nu gick. Genom att låsa in områden skapar man bara ett ännu mer segregerat samhälle och det löser INGA problem alls. Det är bara att se på hur det blivit med upplopp i England och Frankrike där klassklyftorna är större än här!
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Fidelis ad urnam
    Veritaslux skrev 2011-10-20 11:22:02 följande:
    Tråkigt att det blivit så, men det problemet måste ju gå att lösa på något annat sätt. Det handlar trots allt om enstaka personer som förstör och det är ett samhällsproblem. Här måste vuxna i samhället ta ett ansvar (för jag gissar att det är ungdomar). Bodde jag i ett område där vi hade sådana problem skulle jag inte ge upp utan ligga på kommunen (soc), polisen, skolor i området etc. Och prata med föräldrarna direkt om det nu gick. Genom att låsa in områden skapar man bara ett ännu mer segregerat samhälle och det löser INGA problem alls. Det är bara att se på hur det blivit med upplopp i England och Frankrike där klassklyftorna är större än här!
    Vette sjutton om det är några få enskilda personer faktiskt. Jag tycker inte om att folk använder den väg som går till våra dörrar inom området som en genväg för att snabbare ta sig ner på stan. 
    Fulla individer som har sönder saker för oss, egocentriska personer som tror sig ha rätt att skita i skyltar om att gräsmattan inte får användas som gångväg pga planteringar osv osv.
    Lekparken är som sagt ingen fara, den är helt nedlåst, men resten.
    Har fått min cykel söndersparkad två ggr på två år, mindre kul.
    Vårt område är jättebra, men det angränsar till ett sämre hyresområde och det är dessa personer som genar över vår gård och förstör.
    Grindar hade varit ett himmelrike  
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 15:16:11 följande:
    Det finns inget skäl som jag inte skulle tycka var löjligt .. så ?
    ... så då blir det uppenbarligen viktigt för dig att kräkas ut ett "SNÅL!" över kvinnan.

Det fanns inget annat du hade kunnat haka upp dig på utan det är just det materiella som är viktigt för dig?
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 15:17:38 följande:

Och själv är det nog (återigen) inte pengarna jag tänker på först om någon unge, behörig eller inte, skadar sig. Det finns andra frågor där kring ansvar och sådant som känns större. Faktiskt.
    Du har missat att många HR blir BR ? tror du på allvar att om man bor i stan så vet man precis vilka föreningar som är vart ?
    Jag tror det är ytterst få som i huvudtaget bryr sig .
    Jag tror att det mest handlar om det sistnämnda för er som går på om hur svårt det är att förstå om området är privat eller inte. Skiter man i det så gör man. Då kan man klampa på hur som helst, var som helst.
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-20 15:43:31 följande:
    ... så då blir det uppenbarligen viktigt för dig att kräkas ut ett "SNÅL!" över kvinnan.

Det fanns inget annat du hade kunnat haka upp dig på utan det är just det materiella som är viktigt för dig?
    men vem har sagt att det är det materiella ?

det är en park som hon inte vill dela med sig av . Hon är löjlig .
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(