• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Velour
    Loreena skrev 2011-10-16 19:20:41 följande:
    Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?
    Därför undrar jag om damen som hyste iväg er satt i styrelsen och om deras förening bestämt ifall inga utomstående alls får leka där. Om inte så har hon inget att säga till om.
  • Mirva
    Vilaa skrev 2011-10-21 11:14:46 följande:
    Det som stör mig mest: Hur ska man veta vad som är vad? Särskilt när ett leksuget barn står där och stampar.
    Eller ska jag bara få leka med mitt barn i parken utanför oss precis för att vara på den säkra sidan?
    Jag skulle inte ta fram matsäcken och sätta mig och grilla på en plats som skulle kunna tillhöra ett hyreshus eller bostadsrättshus, men fortsättningsvis tänker jag låta mina barn leka på de lekplatser de vill leka. Tidigare har jag mumlat något till mina barn om att man ska nog inte leka där.
  • sirisdotter
    Fru U skrev 2011-10-21 11:24:29 följande:
    Ni har ingen tredjepartsförsäkring?
    Kanske ska ta sats och fråga styrelsen.    (frågade muntligt -  och skriftligt -  för snart 3,5 år sedan om jag fick plantera ett litet vårdträd  på min altan som minne av första barnbarnets födelse -  mot reglerna.    Har inte fått svar än;  en kommitte tillsattes för att se över reglerna,  hon som "hade hann um ett"   flyttade och på den vägen är det).
  • Velour
    Mirva skrev 2011-10-21 11:29:24 följande:
    Jag skulle inte ta fram matsäcken och sätta mig och grilla på en plats som skulle kunna tillhöra ett hyreshus eller bostadsrättshus, men fortsättningsvis tänker jag låta mina barn leka på de lekplatser de vill leka. Tidigare har jag mumlat något till mina barn om att man ska nog inte leka där.
    Det är inte värt att riskera att bli utsatt för elit-wannabees som ser utomstående som patrask och därmed beter sig som idioter. Ta därför reda på vilka bestämmelser det finns i områdena omkring er så inte dina barn råkar ut för sånt beteende.
  • Fru U
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:30:55 följande:
    Kanske ska ta sats och fråga styrelsen.    (frågade muntligt -  och skriftligt -  för snart 3,5 år sedan om jag fick plantera ett litet vårdträd  på min altan som minne av första barnbarnets födelse -  mot reglerna.    Har inte fått svar än;  en kommitte tillsattes för att se över reglerna,  hon som "hade hann um ett"   flyttade och på den vägen är det).
    Fråga skriftligt . En tredjepartsförsäkring är så klart dyr men OM något händer så kan det bli ännu dyrare än att ha en sådan försäkring.

Beror förstås på hur ni bor. Bedömer man riskerna till nästan noll att tredje part skadas så kan det bli billigare att hosta upp pengar om utifall att något skulle hända än att ha försäkringen.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • sirisdotter
    TheCoopers skrev 2011-10-21 11:26:44 följande:
    Men det var ju lekande barn TS handlar om . Ine tonåringar som röker braj på parkbänken ,
    Tonåringar som röker braj -   det har jag aldrig sett på innergården här -  än mindre skrivit om!

Eller tror du att lärarna som kommer från närbelägna skolan är tonåringar och att det är hasch de röker?   Nja,  den  lukten känner jag igen.
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:07:53 följande:
    .   Någon skrev tidigare om hur hen  sneddat  någon innergård med sin hund.   Denna debattör ansåg att hen  uppträtt korrekt.

.
    Nu vet jag inte om det är mig du syftar på, för jag varken sneddade eller tyckte det var korrekt.

Jag gav ett exempel på en händelse där jag och några barn gått förbi en lekpark som var privat (antar jag då det var en BRF) barnen hade då lekt och skräpat ner, och min hund satt fastkopplad vid sidan av och hade börjat kraffsa, som han INTE fick, vilket jag skrev.

Barnen plockade upp skräpet och jag förde tillbaka sanden som den låg innan.
    Hunden fick kanske inte vara där, men han satt vid sidan av, men kom åt gruset ändå (han skäller så om man binder fast honom långt bort och ser oss) och det fanns ingen skylt.

Jag skrev även att detta inte var okej, men så länge man återställer allt som det var innan hade i a f jag som br-innehavare tyckt det var okej.
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:10:48 följande:
    Med TRE  hus omkring innergården,  med  grillplats och flaggstång  (där vi hissar flaggan på halv stång när någon i föreningen avlidit)    ser det ut som ALLMÄN  plats?
    Allt förutom flaggstången finns här och ser ut på samma vis. så SVAR JA.

• Vilaa
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:26:16 följande:
    Och där får vem  som helst;   människa och husdjur,    göra vad som helst?
    Nej men tammefan så får barnen LEKA där iallafall.
  • Mirva
    Velour skrev 2011-10-21 11:31:45 följande:
    Det är inte värt att riskera att bli utsatt för elit-wannabees som ser utomstående som patrask och därmed beter sig som idioter. Ta därför reda på vilka bestämmelser det finns i områdena omkring er så inte dina barn råkar ut för sånt beteende.
    Fast såna råkar man ut för varsomhelst. Tidigare i tråden gav jag ett exempel på grannens barn som lekte utanför grannhuset som är ett hyreshus och åkte i deras rutschkana, då en dam kom och sa till föräldern att barnet inte skulle leka där.
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:26:16 följande:
    Och där får vem  som helst;   människa och husdjur,    göra vad som helst?
    Det finns väl lagar som är till för alla, eller?
    Så länge man inte förstör, och det gäller både boende och icke boende. Här brukar det sitta skyltar vid ALLA områden "förbjudet att rasta hund/katt" fast det är en bild på djuren i stället.

Men hundar finns inget förbud emot, att locka upp hundskit ska alla göra oavsett. 
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(