• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 14:47:00 följande:
    Jo,  tråden har handlat om huruvida en bostadsrättsförening har rätt att  ha regler för hur deras markytor får användas,   om kvinnan som sade till  mamman med barnet hade  något att stödja sig på när hon gjorde det  eller ej.
    Jag undrar vart denna förening ligger egentligen ..
    I'm the me I choose to be ...
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 14:31:21 följande:
    Det händer dödsolyckor med istappar i stadskärnor,  om du inte känner till det.   Och husägare  kan anses som ansvariga,  likaväl som de är det om någon halkar utanför huset för att husägaren inte sandat.

Om du har rört dig i någon stadskärna någon gång har du troligen sett dessa varningsskyltar som ställs ut på trottoarer vintertid.
    Ja vad ville du säga med det? Självklart har jag hört talas om det, jag har redan svarat på den frågan(?)
  • sirisdotter
    TheCoopers skrev 2011-10-21 14:52:33 följande:
    Jag undrar vart denna förening ligger egentligen ..
    Där Ts  barn lekte?    Var som helst i Sverige skulle jag tro.   De styrande o föreningar har en   tendens att vilja åberopa sin makt.
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 15:13:10 följande:
    Där Ts  barn lekte?    Var som helst i Sverige skulle jag tro.   De styrande o föreningar har en   tendens att vilja åberopa sin makt.
    Mm intressant . Jag har aldrig hört talas om fenomenet .
  • Fru U

Jag har frågat den jurist jag sa jag skulle fråga och om det inte är inhägnat område så räknas det i princip alltid som publikt område.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-21 15:16:05 följande:
    Jag har frågat den jurist jag sa jag skulle fråga och om det inte är inhägnat område så räknas det i princip alltid som publikt område.
    wihooo då kan vi fortsätta leka ?
  • Fru U
    TheCoopers skrev 2011-10-21 15:17:04 följande:
    wihooo då kan vi fortsätta leka ?
    Nja. Man har rätt att be folk gå men som civil kan man inte avhysa någon och polisen lär inte bry sig.

Sen vet jag att du inte håller med men jag anser att det inte är moraliskt rätt att slita på det andra betalat för.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-21 15:18:29 följande:
    Nja. Man har rätt att be folk gå men som civil kan man inte avhysa någon och polisen lär inte bry sig.

Sen vet jag att du inte håller med men jag anser att det inte är moraliskt rätt att slita på det andra betalat för.
    Tack för det juristen !

Skål
  • sirisdotter
    TheCoopers skrev 2011-10-21 15:14:13 följande:
    Mm intressant . Jag har aldrig hört talas om fenomenet .
    Gratulerar till att du sluppit!   Vid Odenplan   i Sthlm,  där jag/vi bodde drygt 10 år hade vi Forsberg,   avliden sedan länge,  som styrde och ställde i egenskap av vicevärd.   Plötsligt hade han tömt hela mitt källarkontor  medan jag studerade på annan ort!

Där jag bor nu hade vi tidigare en egensinnig herre som ordförande,   pensionerad militär,  numera avliden.   Tvättstugan fick inte användas på söndagar,  tog man  ut sin katt i band fick man brev där man uppmanades att genast sluta "rasta"   !   katter på innergården.

Nuvarande ordförande krävde att en  dam skulle ta bort ett vindskydd på sin altan,   han gillade inte blå- och vitrandigt.   Jag fick ta bort en bockarabinda  och en kaprifol från min altan,  eftersom han inte tycker om dessa växter.   Tanten bredvid ,  i  70-årdåldern,   tvingades skaffa   hörapparat,   eftersom hennes dunkadunkamusik störde ordförandens  25-åriga  svärson på nätterna.   70-åringen lyssnade på Karlavagnen....
  • Mysgosmys

HSBare är så fjantiga... När vi flyttade för några år sedan så samlad vi ihop allt slängbart i sopsäckar och slängde i en HSB container eftersom containern på vår gård var för liten. Då kom en dam och sa att bara folk som bor på HSB får slänga saker där... Brydde jag mig? Nepp.

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(