• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • sirisdotter
    Fru U skrev 2011-10-21 12:18:27 följande:
    Du har belägg i vilket fall som helst. Om någon går genom ert område och halkar eller det trillar ner nåt på dem från husen, eller de snubblar på en trasig gatusten.... då går tredjepartsförsäkringen in (dvs den skyddar även de som itne bor där och därmed skyddar den också föreningen)
    Tack,   det känner nog ingen här till.   OT,  väl,  men en boende,   som halkade i glashal källartrappa  och skadade sig  på väg till trappstugan muttrade mycket om slö  fastighetsskötare som  inte sandat tidigt på morgonen.   Att hon kunde ha haft rätt till ersättning visste hon knappast.
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:19:16 följande:
    Varför drar du upp  "tonåringar som röker braj"    i tråden?
    För det är mer naturligt att folk inte vill ha dem där. 
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:22:39 följande:
    Tack,   det känner nog ingen här till.   OT,  väl,  men en boende,   som halkade i glashal källartrappa  och skadade sig  på väg till trappstugan muttrade mycket om slö  fastighetsskötare som  inte sandat tidigt på morgonen.   Att hon kunde ha haft rätt till ersättning visste hon knappast.
    Jo det kanske hon gjorde, men många, (jag t.ex.) skulle inte få för sig att kräva ersättning.
  • sirisdotter
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:22:39 följande:
    tvättstugan ska det stå
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 12:31:29 följande:
    Jo det kanske hon gjorde, men många, (jag t.ex.) skulle inte få för sig att kräva ersättning.
    Inte om någon i din familj   skulle omkomma av en istapp från ett hus   (hyres eller bostadsrätts....)  i huvudet när ni gått på gatan heller?
  • Argo
    Mirva skrev 2011-10-21 08:43:43 följande:
    Nu börjar jag bli rejält trött på det här.  Du fortsätter prata om sunt förnuft när det inte alls handlar om det. I mitt fall handlar det om 500 fastigheter i någon annans fall handlar det om 15 fastigheter. Och återigen, det handlar inte om att ta sig in på någon gård, jag pratar om lekplatser som ligger öppet, alltså inte på någon innergård där man måste gå igenom en port eller grind för att komma in i, och återigen man måste även ta reda på detaljplanen för området för att veta hur det är ställt med lekplatsens status.

Det skulle ta flera dagar i anspråk att ta reda på de trettiotal små lekplatser som finns här härhuruvida de tillhör brf och hur detaljplanen ser ut. Den tiden ägnar jag hellre åt mina barn eller något annat vettigt. Och hur det än är, så kommer jag fortsättningsvis låta mina barn leka på alla lekplatser.
    Blir du trött så varför fortsätta gå på om saken? Du har framfört tydligt nog att det är jobbigt att hålla reda på vad som är brf och inte i ditt närområde. Det behöver inte sägas igen om du inte vill. Nu lägger du till att det inte handlar om sunt förnuft heller. Nä, jag tror som sagt att det i grund och botten handlar om: "Äh, vem bryr sig?"
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 08:44:10 följande:
    Du ser ju bilderna jag lagt upp tidigare, som finns överallt i sthlm. Låt säga att jag hälsar på min kompis som inte kommit hem än och jag väntar med mina barn. Då måste jag alltså gå till närmsta port (som troligtvis är låst som de flesta är i dag) och kika om det står att det är en BFR  på anslagstavlan? och ser jag ingen ska jag bara gå därifrån?
    Enligt dig.
    Du hälsar alltså på din kompis, väntar utanför hennes hus och vet inte om hon bor i hyresrätt eller brf? Ja vi har hört nu att det är svårt att hålla reda på. Sunt förnuft säger då att om man traskar in på någons gård så kollar man upp det så gott det går innan. Med tanke på att mna säkert håller sig till ett fåtal lekplatser är det inget jättejobb att komma ihåg svaret sedan.
  • tinylove
    TheCoopers skrev 2011-10-20 10:43:32 följande:
    Ja fy för obehöriga barn som leker på lekplatsen !!!
    ja fy för de...
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:19:16 följande:
    Varför drar du upp  "tonåringar som röker braj"    i tråden?
    Det är ganska mycket hypotetiska scenarion här , så låt oss gå tillbaka IGEN till det som hände .

ETT litet barn lekte i parken tillsammans med sin mamma .

Varför drar du upp hundar , katter och lärare som röker i parken ? Det var ju direkt det som hände i TS
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:38:18 följande:
    Inte om någon i din familj   skulle omkomma av en istapp från ett hus   (hyres eller bostadsrätts....)  i huvudet när ni gått på gatan heller?
    Nej det kan ju knappast ersätta människan som dog ..
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(