• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • liv10
    Fru U skrev 2011-10-20 16:21:30 följande:
    Ligger lekplatsen mellan brf-hus som i ts beskrivning så vet man att det är privat.

nej det gör man absolut inte. du måste faktiskt få se markplan för att veta. mellan husen kan ligga allmänna områden.

våra närmsta grannar är 10st stoooooora hus med massor av brf-lägenheter i varje. Mellan varje huslänga finns en lekpark. nu faller det sig faktiskt så att de är kommunala, för enliga markplan är det allmänyta- inte privatägd yta.

så så självklart är det inte.  
  • vadskajaghetadå
    liv10 skrev 2011-10-20 23:13:22 följande:
    nej det gör man absolut inte. du måste faktiskt få se markplan för att veta. mellan husen kan ligga allmänna områden.

våra närmsta grannar är 10st stoooooora hus med massor av brf-lägenheter i varje. Mellan varje huslänga finns en lekpark. nu faller det sig faktiskt så att de är kommunala, för enliga markplan är det allmänyta- inte privatägd yta.

så så självklart är det inte.  
    så är det här med, fast massa små trevåningshus.

• Argo
    Mirva skrev 2011-10-20 22:14:07 följande:
    Det kräver en oerhörd tid att ta reda på alla hus i den närmaste omgivningen, det finns inte ens på kartan att sätta igång med ett sådant hästjobb. Då är man verkligen understimulerad eller galen om man sätter sig ner och gör ett sådant jobb.
    Argo skrev 2011-10-20 16:04:31 följande:
    Det är iofs knappast tal om 500 fastigheter som man har koll på utan sin närmaste omgivning. Kvarteren där man bor. Något som inte kräver mer än lite förstrött allmän-intresse för att ha koll på.

Kombinera denna tämligen normala begåvning med lite folkvett så försöker du dessutom ta reda på om gården du håller på att ta dig in på är privat eller inte.
    Visst är det tal om 500 fastigheter om vi räknar området vi rör oss i. Jag pratar heller inte om att ta sig in på någon gård, utan lekplatserna finns lite här och där, både mellan hus och en bit ifrån. Då måste man alltså förutom att känna till om husen har bostadsrätter eller hyresrätter känna till detaljplanen omkring husen. Fullkomligt absurt.

Om nu folk inte vill ha mina barn på "sina" lekplatser får får de sätta upp skyltar "Rastning av obehöriga barn förbjuden", medan de ändå är igång kan de översätta skylten till serbiska, kinesiska, ryska och engelska, för att vara säkra på att ingen obehörig knodd sitter och gräver i deras sandlåda

Jaså? Själv brukar jag notera husen när jag går förbi dem.

Vill du definiera "närområde" som 500 fastigheter så kan du väl göra det. Hederligt sunt förnuft säger i och för sig att det knappast var ett område av den storleken som avsågs, men för allt i världen ... Och skulle ens "närområde" inkludera 500 fastigher så de få av dessa man VILL ta sig in på kollar man väl ändå upp just för den sakens skull?

Ni har tydligt förklarat nu att ni är några stycken som tycker det är svårt att lära sig vad som är bef:er och vad som är hyresrätter i er omgivning. Ok, gott så, och jag tror vi kan släppa det spåret. Men då kommer vi likväl tillbaka till den andra delen av påståendet: innan man klampar in på någons gård så försöker man åtminstone ta reda på vad som är ok och inte?

Det kallas fåniga och ogiltiga argument när det påpekas att det både kostar pengar och finns jurudiska skäl till att hålla utomstående borta från en brf, men det är inte fånigt och ogiltig argumantation att säga att "det är ju svårt att informera sig om vad som är vad innan man kliver in på en gård"?

Fast jag tror nog att vi redan har konstaterat den verkliga orsaken till den här upprördheten. Som det stod tidigare: "Äh, vem bryr sig?"
  • Mirva
    Argo skrev 2011-10-21 07:33:23 följande:

Vill du definiera "närområde" som 500 fastigheter så kan du väl göra det. Hederligt sunt förnuft säger i och för sig att det knappast var ett område av den storleken som avsågs, men för allt i världen ... Och skulle ens "närområde" inkludera 500 fastigher så de få av dessa man VILL ta sig in på kollar man väl ändå upp just för den sakens skull?

Ni har tydligt förklarat nu att ni är några stycken som tycker det är svårt att lära sig vad som är bef:er och vad som är hyresrätter i er omgivning. Ok, gott så, och jag tror vi kan släppa det spåret. Men då kommer vi likväl tillbaka till den andra delen av påståendet: innan man klampar in på någons gård så försöker man åtminstone ta reda på vad som är ok och inte?

Det kallas fåniga och ogiltiga argument när det påpekas att det både kostar pengar och finns jurudiska skäl till att hålla utomstående borta från en brf, men det är inte fånigt och ogiltig argumantation att säga att "det är ju svårt att informera sig om vad som är vad innan man kliver in på en gård"?

Fast jag tror nog att vi redan har konstaterat den verkliga orsaken till den här upprördheten. Som det stod tidigare: "Äh, vem bryr sig?"
    Nu börjar jag bli rejält trött på det här.  Du fortsätter prata om sunt förnuft när det inte alls handlar om det. I mitt fall handlar det om 500 fastigheter i någon annans fall handlar det om 15 fastigheter. Och återigen, det handlar inte om att ta sig in på någon gård, jag pratar om lekplatser som ligger öppet, alltså inte på någon innergård där man måste gå igenom en port eller grind för att komma in i, och återigen man måste även ta reda på detaljplanen för området för att veta hur det är ställt med lekplatsens status.

Det skulle ta flera dagar i anspråk att ta reda på de trettiotal små lekplatser som finns här härhuruvida de tillhör brf och hur detaljplanen ser ut. Den tiden ägnar jag hellre åt mina barn eller något annat vettigt. Och hur det än är, så kommer jag fortsättningsvis låta mina barn leka på alla lekplatser.
  • vadskajaghetadå

Du ser ju bilderna jag lagt upp tidigare, som finns överallt i sthlm. Låt säga att jag hälsar på min kompis som inte kommit hem än och jag väntar med mina barn. Då måste jag alltså gå till närmsta port (som troligtvis är låst som de flesta är i dag) och kika om det står att det är en BFR  på anslagstavlan? och ser jag ingen ska jag bara gå därifrån?
    Enligt dig.
  • liv10

och du verkar ju ha svårt att ta till dig vad folk skriver.

jag har ett rätt bra hum om vad som är brf och hyresrätter härikring- MEN  som jag sa- bara för att det är en brf betyder det inte att det är en privat lekpark! Tvärtom faktiskt! Till många större brf finns faktiskt kommunägda allmänytor, bland annat lekparker. 

Och som massor redan påpekat- vi talar ju om öppna lekparker- inte där man måste gå in på en tydligt markerad innergård. 
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 08:48:21 följande:
    Om bostadsrättsföreningens lägenheter ligger i tre huskroppar,  formande ett U  med lekplats  (gräsmatta,  grillplats och trädgårdsmöbler,  flaggstång)  inne i detta U  (och öppet t ex  mot en villa och en parkering  på fjärde sidan)   kallas det bostadsrättsföreningens innergård hos oss.   

Anser ni att det krävs en port eller grind för att det ska framgå att detta är en innergård?
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 10:05:51 följande:
    Om bostadsrättsföreningens lägenheter ligger i tre huskroppar,  formande ett U  med lekplats  (gräsmatta,  grillplats och trädgårdsmöbler,  flaggstång)  inne i detta U  (och öppet t ex  mot en villa och en parkering  på fjärde sidan)   kallas det bostadsrättsföreningens innergård hos oss.   

Anser ni att det krävs en port eller grind för att det ska framgå att detta är en innergård?
    Man får alltså inte leka på en sådan lekplats utan att fråga föreningen om lov ?
    I'm the me I choose to be ...
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 10:05:51 följande:

Innergård eller ej, det skulle mycket väl även kunna vara en allmän plats ditt exempel. För just så ser många ställen ut här. 
    Om det bara är ett hus och en lekplats som på bilden skulle det lika väl kunna vara en privat gård.

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(