• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • TheCoopers
    liv10 skrev 2011-10-19 11:02:31 följande:
    fast här handlar det väl om sunt förnuft. om en ettåring sitter och pillar i sanden med sin mamma behöver man väl knappast känna att det sliter på sakerna eller vara rädd för vare sig olyckor eller sabotage!

återigen- olyckor är inte heller ett argument som håller då det BARA BLIR PROBLEM FÖR BRF OM LEKPARKEN INTE FÖLJER DE SÄKERHETSNORMER DEN SKA. Men eftersom man säger att det är kostsamt att hålla igång en lekpark så borde ju därmed säkerheten vara prioriterad?

Vi är bara 8 familjer som håller igång vår lekpark (de flesta brf har betydligt fler familjer än så som delar på kostnaderna) och det är INTE kostsamt att underhålla den. Vi betalar några hundralappar per år för någon som besiktar den, sen hjäls vi åt att kratta, måla lekstuga och gungor mm. I snitt kanske vi högst betalar nån hundring per år per familj.   I en stor BRF kanske det handlar om en tia i månaden- så ekonomin är LÖJLIGT att ta som ett argument.

Om man är rädd för slitage i en lekpark så är man ju pinsam.  
    Solig
    I'm the me I choose to be ...
  • liv10

vad gäller sabotage är det nånting man aldrig kan gardera sig emot tyvärr! så länge man inte inhägnar sina allmänna områden (inte ens det hjälper altid) så får man helt enkelt acceptera att idioter finns överallt. Men inte stävjar man sabotage om man kör bort en ettåring.

• Fru U

Men det är ju bra att du vet hur andra bostadsrättsföreningar lagt upp sina lekplatser. Att du vet hur mycket de kostat att sätta dit och underhålla.

Ekonomi är inte ett löjligt argument även om du tycker det för de som bor i brf betalar för både sitt eget och kommunens.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Telly

Jag har varit i "tantens" kläder. Och till viss del förstår jag dem. Vi hade en gemesam lekplats i vår förening som vi betalade underhåll och städning för. Det var många obehöriga som kom till lekplatsen och skitade ner och lämnade den i ett allmänt oskick. Det var faktiskt ett problem eftersom det ökade våra utgifter.

Det är nästan omöjligt att se vilka som är försiktiga och vilka som inte är det, så jag kan ha viss förståelse för att ni blev avhysta. Faktum är också att dubbelt så många barn på en lekplats sliter på den dubbelt så mycket. (Sen sliter ju väder och vind också, det kan man ju inte undvika.)

• liv10
    Fru U skrev 2011-10-19 11:05:57 följande:
    Men det är ju bra att du vet hur andra bostadsrättsföreningar lagt upp sina lekplatser. Att du vet hur mycket de kostat att sätta dit och underhålla.

Ekonomi är inte ett löjligt argument även om du tycker det för de som bor i brf betalar för både sitt eget och kommunens.

ja, jag betalar både för våran  egna lekpark (i min brf) och om du nu verkligen vill spetsa till det så betalar jag väl för kommunens också- men det är ju ett val jag gjort då jag valt att bo i BRF- då ingår ju vissa kostnader av gemensamma ytor.

jag vet inte hur alla BRF lagt upp sina lekplatser- men jag vet att det inte är så dyrt att underhålla en redan existerande lekplats! att anlägga en ny eller köpa in nya saker kan självklart vara kostsamt- men det är ju ett val man gör som förening att prioritera barnens lekytor isåfall. Som jag sagt tidigare så tycker jag det är enbart roligt om barn från närområdet kommer och leker med våra barn! Skulle tex sabotage ske så får man väl ta det med berörda- sen blir det ju en försäkringsfråga. Polisanmälning såklart- men inte skulle vi köra bort små barn som leker där med sina föräldrar.  
  • Telly

Kan tillägga att vi dock var en ganska liten förening.

• vadskajaghetadå
    Fru U skrev 2011-10-19 11:05:57 följande:

VAD är det som kan gå sönder om lekplatsen följer alla säkerhetsnormer???vad är det som kan bli kostsamt? Vad är det brf underhåller?
    Det kostsamma var väl att få den på plats, det är det enda.

Det vi gjorde senaste var att ta bort ogräs från gruset, under tiden lekte massa ungar i den från hyresrätterna på gården bredvid. 

"Ni" tjatar om detta men ingen kan komma med exempel? 
  • vadskajaghetadå

Jag gick till en lekpark som tillhörde en BRF, nu kom jag på att jag faktiskt gjort det.
    Jag hade hunden med också och jag kan tänka mig efter ha läst denna tråd att folk störde sig på detta.
    Hunden grävde nämligen i gruset, han stod kopplad vid sidan om men jag kom på det.

Några av barnen hade även kastat skräp.

Vad gjorde vi när vi skulle gå? Jag la tillbaka gruset som det såg ut innan hunden började krafsa (jag såg naturligtvis till att få honom att sluta när jag såg vad han gjorde)

jag sa åt barnen att kasta sina tetror (festisar) i papperskorgen.

Svårare än så är det inte och då var ni nog ett exempel på hur man inte beter sig. 

• Fru U
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 11:13:05 följande:
    VAD är det som kan gå sönder om lekplatsen följer alla säkerhetsnormer???vad är det som kan bli kostsamt? Vad är det brf underhåller?
    Det kostsamma var väl att få den på plats, det är det enda.

Det vi gjorde senaste var att ta bort ogräs från gruset, under tiden lekte massa ungar i den från hyresrätterna på gården bredvid. 

"Ni" tjatar om detta men ingen kan komma med exempel? 
    Jag kan ge dig exempel från olika ställen (ingen nämnd ingen glömd)

Gungorna, oavsett hur eu-anpassade de är, går ofta sönder (populär leksak) - de är inte billiga. Jag pratar då om både gungan och ställningarna.

Eftersom man bara får ha en yttepyttekant till sandlådan så blir det sand långt utanför sandlådan (som då blir mindre och mindre full och den måste ha en viss nivå) alltså går det en vaktmästare och sopar upp all den sanden ett antal ggr/vecka.

Sanden ska bytas ut var eller vartannat år (kommer inte ihåg exakt). Sanden måste vara enligt en viss norm

osv
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-19 11:21:30 följande:
    Jag kan ge dig exempel från olika ställen (ingen nämnd ingen glömd)

Gungorna, oavsett hur eu-anpassade de är, går ofta sönder (populär leksak) - de är inte billiga. Jag pratar då om både gungan och ställningarna.

Eftersom man bara får ha en yttepyttekant till sandlådan så blir det sand långt utanför sandlådan (som då blir mindre och mindre full och den måste ha en viss nivå) alltså går det en vaktmästare och sopar upp all den sanden ett antal ggr/vecka.

Sanden ska bytas ut var eller vartannat år (kommer inte ihåg exakt). Sanden måste vara enligt en viss norm

osv
    men vilka får vistas i lekparken och hur vet man vem som är behörig ?

Får vänner som kommer över leka där eller endast de som bidrar ekonomiskt ?
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(