• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • JTA
    Fru U skrev 2011-10-18 16:29:36 följande:
    bostadsrättsägarna utgör brf:en och äger en del i alla hus och utemiljön.
    Nej de äger en del i bostadsrättsföreningen. Som i sin tur äger grejerna. Samma sak? Källa på det tack.

Jag är väldigt intresserad för att vi har ett liknande fall på gång i min BRF.
  • Fru U

Medlemmarna utgör föreningen. Styrelsen förvaltar tillsammans med fastighetsförvaltaren.

Har du möjlighet att ge mig mer info (du får gärna inboxa) så ska jag försöka fråga juristen jag känner (som varit med och tagit fram många av hsb's stadgar mm)

Hsb eller riksbyggen?

(jag kan inte citera)

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Loppan boppan

Får icke-medlemmar använda lekplatsen?

Det kan finnas en önskan hos framför allt små föreningar med begränsad ekonomi att stävja problem med att lekplatser, ibland påkostade sådana, används av personer som inte bor i föreningen. Om lekplatsen ligger på föreningens egen mark finns förstås rent juridiskt en möjlighet att hindra utomstående från att leka där. I praktiken kan det dock vara svårt att upprätthålla ett sådant förbud.

Min rekommendation är nog att tillåta även utomstående att använda lekplatsen, åtminstone om det inte sker i någon större utsträckning utan endast rör sig om ett fåtal personer. Inte minst kan detta bidra till att öka sammanhållningen i området.

Om du ser någon utan ett leende, ge personen ditt
  • Good Golly Miss Molly

Tycker att det är ett väldigt raljerande över bittra kärringar och gubbar, surf*ttor och dylikt i denna tråd. Är det så ni lär era barn att tilltala/omtala sina medmänniskor?  Lär era barn visa respekt och förståelse så kanske ni kan förhindra att just han/hon blir en surf*tta på äldre dar!

• Loppan boppan
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-18 16:50:44 följande:
    Tycker att det är ett väldigt raljerande över bittra kärringar och gubbar, surf*ttor och dylikt i denna tråd. Är det så ni lär era barn att tilltala/omtala sina medmänniskor?  Lär era barn visa respekt och förståelse så kanske ni kan förhindra att just han/hon blir en surf*tta på äldre dar!
    Du verkar ganska sur själv
    Om du ser någon utan ett leende, ge personen ditt
  • JTA
    Fru U skrev 2011-10-18 16:43:22 följande:
    Medlemmarna utgör föreningen. Styrelsen förvaltar tillsammans med fastighetsförvaltaren.

Har du möjlighet att ge mig mer info (du får gärna inboxa) så ska jag försöka fråga juristen jag känner (som varit med och tagit fram många av hsb's stadgar mm)

Hsb eller riksbyggen?

(jag kan inte citera)
    Frågan handlar om precis vad som diskuteras här - allmänhetens tillgång till fasta installationer på bostadsrättsföreningens fastighet. Lekplats, brygga, boulebana etc. Eller den vidare frågan om allmänhetens rätt eller möjlighet att passera gåendes över fastigheten, på (gång)väg. När får man eller kan man sätta upp ett stängsel och stänga av fastigheten, eller en del av den eller en installation som ovan.

Du kan ju helt enkelt ta den här tråden till din juristkompis. Be honom svara i den! Referenser till lag och praxis vore fördelaktigt så vi får slut på diskussionen
  • Good Golly Miss Molly
    Loppan boppan skrev 2011-10-18 16:52:38 följande:
    Du verkar ganska sur själv
    Jag blir väldigt "sur" när vuxna människor kallar äldre människor för surf*ttor och dylikt (eller vilken varelse som helst för den delen). Jag anser att det visar brist på respekt och förmåga att uttrycka sig. Man kan faktiskt debattera utan att för den sakens skull nedvärdera andra. Läs mina tidigare poster i denna tråd så skall du se att jag tidigare debatterat ämnet (innan pajkastningen tog över). 
  • finskaflikkan
    TheCoopers skrev 2011-10-18 14:25:42 följande:
    Kommunistland ? Neee j fy för tanken att barn fick leka i parker utan att ha ett rött märke i pannan som visade att de hörde dit !!

Herregud vem håller reda på vilka barn som "får" leka på gården .? Det finns inge jag skulle skita mer i ...

Fick jag bestämma skulle jag avhysa alla bittra surkärringar från gårdarna istället .. Negativitet och snålhet kan jag vara utan och det är inget jag vill att mina barn är i närhet av .
  • finskaflikkan
    TheCoopers skrev 2011-10-18 14:46:42 följande:
    Kanske står något i lagboken under  ... Missunsamhetens och snåljåpslagen paragraf 1 :25

Hahahahhahahahha... Bra sagt!
  • Mirva
    Coriander skrev 2011-10-18 16:08:50 följande:
    Fast med resoneringen om allemansrätt, så skulle man alltså kunna kliva in på ett villaområde, kika in vad för fruktträd det finns på området och om någon inte satt upp skylt på att obehöriga ej äger tillträde, så har du rätt att palla några äpplen, päron, körsbär, rabarber...? Eller om de byggt fint lekplats, så är det bara att ta för sig så länge det inte finns några skyltar?

Enklast är väl problemet löst med att man sätter upp skyltar, så alla fattar att det är ett privat område.
    I ett villaområde är det vanligtvis tydligt var gränsen går. En lekpark invid ett flerfamiljshus kan vara svårt att avgöra vad det är för slags lekpark, en lekpark för alla barn eller bara för vissa barn.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(