• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Fru U

Det går inte att citera:

Allemansrätten är inte relevant i detta fallet.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • JTA
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-18 14:28:58 följande:
    Allemansrätten har inte med saken att göra.
    Vad har då med saken att göra? Juridiska detaljer, tack.
  • TheCoopers
    JTA skrev 2011-10-18 14:43:46 följande:
    Kanske står något i lagboken under  ... Missunsamhetens och snåljåpslagen paragraf 1 :25
    I'm the me I choose to be ...
  • Mirva
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-18 14:28:58 följande:
    Allemansrätten har inte med saken att göra.
    Att vi inte lever i ett kommunistland har då inte heller med saken att göra. Jag tror visst att allemansrätten har att göra med detta eftersom det vid dessa bostadsrättsföreningslekplatser inte är tydligt markerat att de tillhör vissa människor och inte får nyttjas av andra. Annat vore det om jag går in genom en låst port och leker på innergåden.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JTA skrev 2011-10-18 14:43:46 följande:
    När det handlar om att gå över tomten/lekplatsen kan det mycket väl vara relevant men att nyttja lekställningar, gungor och så vidare som är privat (föreningens) egendom kan omöjligen vara en fråga för allemansrätten.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • sirisdotter

Kom att tänka på en badstrand i uppsalatrakten.   Arrendator (?)  till herrgård som gränsar till stranden har satt upp skyltar med PRIVAT.    Alla som ska ner och bada passerar det privata området för att nå stranden,   troligen helt lagligt -   knappast önskvärt av  den som har hand om herrgården.

• JTA
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-18 14:51:16 följande:
    När det handlar om att gå över tomten/lekplatsen kan det mycket väl vara relevant men att nyttja lekställningar, gungor och så vidare som är privat (föreningens) egendom kan omöjligen vara en fråga för allemansrätten.
    Ja, naivt sett borde det vara så. Men juridik är mer än sunt förnuft - annars vore det ju ingen idé att plugga så hårt och länge

Från Naturvårdsverkets skrivelse s. 17 jag länkade till ovanom:

"Det är inget hinder att hoppa i vattnet
    t. ex. från annans badbrygga om den inte för
    tillfället används av ägaren eller hans familj. Ligger
    han och solar sig där bör han däremot få vara ifred."

Alltså kan man använda andras privata egendom. Möjligtvis bara om man använder den som det är tänkt och inte förstör den. Citatet ovanom gäller en privatpersons egendom, på dennes mark men utanför hemfridszonen. Därmed en situation rimligen med starkare skydd än en BRs fastighet och gemensamma egendom. Ändå är det ok att använda bryggan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JTA skrev 2011-10-18 15:02:01 följande:
    Ja, naivt sett borde det vara så. Men juridik är mer än sunt förnuft - annars vore det ju ingen idé att plugga så hårt och länge

Från Naturvårdsverkets skrivelse s. 17 jag länkade till ovanom:

"Det är inget hinder att hoppa i vattnet
    t. ex. från annans badbrygga om den inte för
    tillfället används av ägaren eller hans familj. Ligger
    han och solar sig där bör han däremot få vara ifred."

Alltså kan man använda andras privata egendom. Möjligtvis bara om man använder den som det är tänkt och inte förstör den. Citatet ovanom gäller en privatpersons egendom, på dennes mark men utanför hemfridszonen. Därmed en situation rimligen med starkare skydd än en BRs fastighet och gemensamma egendom. Ändå är det ok att använda bryggan.
    Jag läste det också och jag tolkar det som att det är ok så länge ingen misstycker just då. Uppenbarligen misstyckte en ägare här.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • k girl

Det torde vara rätt enkelt. Är marken kommunalägd eller i detaljplan satt som park- och rekreationsområde borde området också vara öppet för allmänheten.

• JTA
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-18 15:05:55 följande:
    Jag läste det också och jag tolkar det som att det är ok så länge ingen misstycker just då. Uppenbarligen misstyckte en ägare här.
    Tycker du verkligen att det är meningsfullt att ta upp ett sådant exempel om det hänger på att de inte blivit tillsagda att de inte får bada från bryggan?

Är det då också ok att gå in i en villaträdgård och sätta sig och fika, tills ägaren kommer hem från jobbet och kör bort en?

Nej, knappast ok. De här två exemplen är i grund olika.

Men jag tycker också det är märkligt att det inte skulle finnas starkare skydd för privat egendom. Om man hittar en bil, kan man låna den ett tag då? Köra runt lite, ställa tillbaka den. Ingen skada skedd.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(