• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:51:45 följande:
    Om en mamma eller pappa skulle komma till en lekpark där jag bor nu har jag ju ingen här bor i radhus och inte i sve men iaf skulle jag inte bli arg varför skulle jag bli det ?
    Det är det handlar om inte vuxna som drar upp blommor slänger sand och gungar.
    Varför ska man starffa barn och älska att äga massa mark ?
    varför inte bara bygga mer lekparker till våra barn ??   
    Det är ingen som straffar barn.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • 3 barns mamma84
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-17 15:56:38 följande:
    Det har jag inte påstått heller, det är du som påstår att det är svårt att fråga markägar
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Lindis1974
    sirisdotter skrev 2011-10-17 10:13:38 följande:
    På vilket sätt skulle BR:s   lekplatser vara kommunala?    När det infördes   EU-regler för lekplatser för några år sedan  bytte vi ut alla   lekredskap på vår (BR Riksbyggen)  lekplats,   så att den skulle bli laglig.   Och det var definitivt INTE   kommunen som betalade grejorna,  de  ganska många tusenlapparna   finns med bland  bostadsrättsföreningens   utgifter,  liksom det  regelbundna  bytet av   sanden som finns som marktäckning under hela lekplatsen.    Vi har nämligen inte lock över alltihop -  inte heller höga staket.   Alltså kommer traktens lösspringande katter dit och förorenar.
    Hos oss finns det gott om lekplaster i de olika BRF som kommunen har byggt.
    Ingen aning om hur det är i din kommun men här finns det hur många somn helst.
    Sen finns det dem föreningar som gör som ni, men det allra vanligast är att kommunen bygger för kommunen äger marken utanför huset.
    Inte lika i alla BRF som sagt men det finns.
  • Fru U
    Lindis1974 skrev 2011-10-17 16:12:02 följande:
    Hos oss finns det gott om lekplaster i de olika BRF som kommunen har byggt.
    Ingen aning om hur det är i din kommun men här finns det hur många somn helst.
    Sen finns det dem föreningar som gör som ni, men det allra vanligast är att kommunen bygger för kommunen äger marken utanför huset.
    Inte lika i alla BRF som sagt men det finns.
    Nja, de flesta bostadsrättsföreningar bygger och sköter om sina lekplatser själva.

Kommunen må äga marken i många fall men varje förening betalar för den
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Lisun
    puss skrev 2011-10-16 19:29:24 följande:
    men allvarligt, vad är man för sur jävla hagga om man jagar bort ett barn från en lekplats?

va fan är det med folk?
  • Pyrola
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:46:54 följande:
    Det är inte bara uatn då måste man prata med dom som äger mar
    Man ringer sitt hyresbolag först och främst har aldrig varit med om att det inte finns någon plätt som hör till ett hyreshus och sen ställer man ut en sandlåda och en rutsckanna.
    Jag tycker ts gör för stor grej av det här man har faktiskt ett eget ansvar också känns lite gnälligt;  nej jag kan inte promenera någonstanns, nej jag kan inte köpa egna leksaker, nej jag kan inte ringa min hyresvärd eller kommunen...''Man har faktiskt ett eget ansvar också, bor man i Göteborg lär man väl hittaen sandlåda eller också kan man gå ut i skogen och leka.
  • Lindis1974
    Fru U skrev 2011-10-17 16:13:47 följande:
    Nja, de flesta bostadsrättsföreningar bygger och sköter om sina lekplatser själva.

Kommunen må äga marken i många fall men varje förening betalar för den
    Som sagt det är väldigt olika.
  • Loppan boppan
    puss skrev 2011-10-16 19:29:24 följande:
    men allvarligt, vad är man för sur jävla hagga om man jagar bort ett barn från en lekplats?

va fan är det med folk?

Kärringjävel!

Nej bostadsrätter är byggda på KOMMUNAL mark. ALLA får utnyttja lekplatserna då.    
    Om du ser någon utan ett leende, ge personen ditt
  • Fru U
    Loppan boppan skrev 2011-10-17 16:38:22 följande:
    Kärringjävel!

Nej bostadsrätter är byggda på KOMMUNAL mark. ALLA får utnyttja lekplatserna då.    
    Nej så enkelt är det inte.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • sirisdotter
    Loppan boppan skrev 2011-10-17 16:38:22 följande:
    Kärringjävel!

Källa på det   -  att bostadsrättsförening inte kan ha köpt tomten?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(