• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Pussesnuttan

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att föreningen kör bort andra från lekplatsen. De som bor i föreningen och leker där är försäkrade via föreningens försäkring. Den gäller INTE alla som går dit bara för att det är en fin lekplats.
    Tycker för övrigt att resonemanget att så länge det inte är låst/grindar så är det fritt fram är mycket märkligt. Det är ju privat mark och lekparken är upprustad med privata pengar.
    Leker ni i folks villaträdgårdar också?

• Blgebo

De som bor i föreningen äger ju lekplatsen. Den är inte "allmän" som en kommunal lekplats är. Självklart har de rätt att be er att gå.

• Pyrola
    Petronella01 skrev 2011-10-17 08:33:22 följande:
    Är det så svårt att förstå att lekplatsen inte var inhängnad eller hade någon skylt? Sedan ÄR det en djävla skillnad på en lekplats och någons trädgård. Men är man en surkärring så är man. Säkerligen kommer det att komma tillbaka och bita henne i röven

(Du får gläjdas år det ts, att svinhugg går igen)
    Är det verkligen svårt att förstå att man inte måste hägna in tomtmark för att det ska räknas som tomtmark? Det är inte alla som bor i villor och radhus som har staket och häckar. Jag kan inte tolka det annat än att mark som ägs av en bostadsrättsförening och ligger nära husen är tomtmark.

Ts kan ju välja att sura eller åka till någon av de 259 kommunala lekparker som ligger i henens stad.
  • k girl
    Pyrola skrev 2011-10-17 15:19:55 följande:
    Är det verkligen svårt att förstå att man inte måste hägna in tomtmark för att det ska räknas som tomtmark? Det är inte alla som bor i villor och radhus som har staket och häckar. Jag kan inte tolka det annat än att mark som ägs av en bostadsrättsförening och ligger nära husen är tomtmark.

Ts kan ju välja att sura eller åka till någon av de 259 kommunala lekparker som ligger i henens stad.
    "Tomt" har väl ingen juridisk betydelse utan handlar ju om markanvändningsplan och avstyckning. Att någonting är en tomt avser bara att det inte är en jordbruksfastighet, och inte en skogsfastighet, utan är mark som är bebyggt eller avses att byggas. Jag bor på en jordbruksfastighet och vi har ingen tomt trots att vi har gräsmatta och en tydligt avgränsad gårdsplan. Är det flera bostadsrättsföreningar som gemensamt äger lekplatsen torde det väl röra sig om en samfällighet.
  • 3 barns mamma84
    Om det är förbjudet borde komunen göra något till dom andra lekparkerna så våra barn kan få leka av sig.
    Det är inte vi som vuxna som blir straffade utan vå¨ra barn blir det dom förstår inte detta och ser bara andra barn som har mer saker att leka med!!
    Borde det inte vara lika då ??  
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:39:16 följande:
    Om det är förbjudet borde komunen göra något till dom andra lekparkerna så våra barn kan få leka av sig.
    Det är inte vi som vuxna som blir straffade utan vå¨ra barn blir det dom förstår inte detta och ser bara andra barn som har mer saker att leka med!!
    Borde vara lika? Hur tänker du då?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Pyrola
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:39:16 följande:
    Ja visst eller vända sig till sina bostadsbolag om att man vill ha gungställningar och en sandlåda utanför husen. Och ger det inget resultat så kan ju faktiskt föräldrarna själva ordna lekplatser, det behövs inte så mycket och lägger man ner lite arbetsinsats behöver det inte bli dyrt.
  • 3 barns mamma84
    Pyrola skrev 2011-10-17 15:42:54 följande:
    Ja visst eller vända sig till sina bostadsbolag om att man vill ha gungställningar och en sandlåda utanför husen. Och ger det inget resultat så kan ju faktiskt föräldrarna själva ordna lekplatser, det behövs inte så mycket och lägger man ner lite arbetsinsats behöver det inte bli dyrt.
    Det är inte bara uatn då måste man prata med dom som äger marken
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Farfalla
    viseversa skrev 2011-10-17 08:52:28 följande:
    Ja för ts 1 åring och andra leksugna barn sliter ju fruktansvärt på lekplatsen. Säkert vandaliserar dom den också.
    Tycker du då det är ok om jag och min dotter traskar in på din villatomt(inte för att jag vet om du har någon..) och använder tex eran gunga, leker i sandlådan dottern råkar dra upp blommor ur rabatterna osv osv?
    För mig är det samma sak, jag respekterar att människor bor i brf och gemensamt tar ansvar för hus och gård inkl lekplats, och delar på skötsel kostnader av allt.. Bara för att vi inte vill bo i hus, men ändå ha något "mer" eget och i lite finare skick än vad dom flesta hrf har på sina gårdar...

Men jag tycker INTE att man behöver vara otrevlig om man förklarar något sådant för en mamma och hennes lillepojke. Men samtidigt så har ju "vår" förening ansvaret om något händer barnet, att det tex snubblar och gör sig illa. Och ska då vi i vår förening ansvara för det oxå? 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:46:54 följande:
    Det är inte bara uatn då måste man prata med dom som äger marken
    Givetvis, men det är ju inte särskilt avancerat.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(