• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • elmiffo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 00:07:39 följande:
    Jag bor i en BR och vi äger marken. Vi kommer att rusta upp lekparken.
    Om jag skulle höra att en av tanterna i huset motade bort andra barn skulle jag bli fly förbannad!
    Jag  VILL ju att det ska komma andra barn och leka här, en slags mötesplats för barnen och ett sätt att lära känna nya kompisar.

Kan man någonsin bestämma att den enbart är till för de boende? De boendes vänner med barn då? om jag som boende vill ha dessa här?
    hur mycket kommer ni få betala för det?
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 09:33:33 följande:
    Då är det väl jättebra om ett barn utanför skadas innan föreningens finare barn gör sig illa? Tror knappast att nån stämmer styrelsen heller så det behöver dessa nog inte oroa sig för.

Själv tycker jag inte det är bra om en unge skadar sig - oavsett om det är hyresrättsungar eller bostadsrättsungar - men faktum kvarstår: den som äger lekplatsen är ansvarig oavsett om TS olovandes tar med sin unge eller om det är barnen som bor i området. Den ansvarsbiten är tämligen okänd vad det verkar.
  • sirisdotter
    Lindis1974 skrev 2011-10-17 07:41:52 följande:
    Argo: de allra flesta lekplatser vid BRF är kommunala. Är de inte och medlemmarna vill ha det privat så får man vara så god att sätta upp skyltar. Svårare än så är det inte.
    De allra flesta bryr sig inte om små barn leker på gården utanför.
    Vi äger vårt hus. Vi äger oxå lekplatsen utanför. Vi är 11 gemensamma villor som äger den tillsammans. Då vi varken har skyltar eller stängsel så leker vem som helst här. Önskar vi annat får vi åtgärda det men det kommer inte att hända.
    På vilket sätt skulle BR:s   lekplatser vara kommunala?    När det infördes   EU-regler för lekplatser för några år sedan  bytte vi ut alla   lekredskap på vår (BR Riksbyggen)  lekplats,   så att den skulle bli laglig.   Och det var definitivt INTE   kommunen som betalade grejorna,  de  ganska många tusenlapparna   finns med bland  bostadsrättsföreningens   utgifter,  liksom det  regelbundna  bytet av   sanden som finns som marktäckning under hela lekplatsen.    Vi har nämligen inte lock över alltihop -  inte heller höga staket.   Alltså kommer traktens lösspringande katter dit och förorenar.
  • Argo
    LaFontaine skrev 2011-10-17 09:52:56 följande:
    Jag jobbade under flera år med försäkringar för brf:er och ja, det händer tämligen ofta att föreningen råkar ut för olycksfall på sina lekplatser som sedemera blir till ansvarsskador för föreningen. Och ja, det handlar om rätt stora kostnader även om föreningen är välförsäkrad.
    Och framförallt kan det i slutänden handla om personligt ansvar för styrelsen.
  • Gullhönan

TS Bortsett från att ni mötte en ogin människa, tycker jag det låter så mysigt när du beskriver din och ditt barns äventyrsvandrande.
    Gå dit igen! Och kommer nån och tjafsar , fråga om de vill vara med och leka. Att ni är på äventyr och om de vill kan de ju få leka arg drake som du ska skydda ditt barn emot. Eller säg att du vill pröva lekplatsen för att du funderar på att köpa en lägenhet där och fråga om det är trevliga människor i huset?

• Argo
    SilverLadyG skrev 2011-10-17 09:42:15 följande:
    Jag skulle säga till kärringen: Och vad ska du göra åt det? Stäm mig, ring och kalla polisSkrattande Jag vet vad jag har rätt till. Platsen är offentlig om det finns 5 stora bostadsrätts hus runt om, allmän nyttan vägs mot annat och oftast vinner allmän nyttan. Kärringen var inte ensam ägare till platsen eller parken, oftast är det styrelse som tillsammans bestämmer vad som gäller. Olagligt att skicka dig med ditt barn iväg. Jag skulle verkligen be kärringen att stämma migSkrattande.
    Du tycker inte det är lite svårt att veta om platsen är offentligt eller privat tomtmark utan att ha sett en tomtkarta?
  • LaFontaine
    Argo skrev 2011-10-17 10:14:17 följande:
    Och framförallt kan det i slutänden handla om personligt ansvar för styrelsen.
    Absolut! Det är också ett ansvar som de flesta lekmän inte är så pigga på att ta.
  • sirisdotter
    Argo skrev 2011-10-17 07:46:37 följande:
    Och lite roligare blir det när vi konstaterar att DU har fel i ditt påstående.

Ligger lekplatsen på Brf:ens mark har kvinnan rätt och liknelsen med en villaträdgård stämmer.

Och förutom ev pengafrågor i sammanhanget så ligger även ansvaret för olyckor på brf:en. En massa utomstående barn som leker där och skadar sig blir alltså helt plötsligt styrelsens ansvar. Alltså ytterligare ett skäl till att hålla utomstående borta.

blogg.hsb.se/juridik/2011/05/13/lekplatser-oc.../

Och nä, allemansrätten gäller inte då en lekplats mellan bostadshusen ligger väl inom den sk hemfridszonen.
    Tack för din länk!    Undrar var reglerna om EU-anpassade lekplatser finns och när de kom.   De reglerna  gav vår styrelse   anledning att göra om lekplatsen totalt.   En del gamla tanter misstänker att det snarare var ordförandens barnbarn,  som skulle få nya lekredskap....

Intressant att skylt krävs  med telefonnummer osv till ansvarig krävs,  ska kanske lägga en lapp om det i förslagslådan.

Betr.  olycksrisken kom jag att tänka på skyldigheten att skydda främmande barn från att drunkna i en villapool i trädgården.
  • ladynorway
    puss skrev 2011-10-16 19:24:12 följande:

då visar man fingret. och stannar.

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(