• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • edonator
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-10-16 22:53:34 följande:
    Vi har en egen lekplats utanför som tillhör vår förening, marken är privat precis som en villaträdgård. Vi har skyltar om privat område och det händer att utomstående leker här, Jag sitter i styrelsen och vi har inte några bestämmelser om att utomstående inte får leka här, DOCK finns det några surkärringar som ibland försöker mota bort grannungar.
    Jag har sett till så att Apans dagis kommer hit och leker då & då, mest för att retas med kärringarna i huset, har sagt det till dagispersonalen att om nån klagar be dom ta upp det direkt med mig.
    Allt för att få en så god grannsämja som möjligt, underbart att det finns sådana mogna och diplomatiska människor. Här ska inte äldre eller svaga grupper i samhället tro att de ska få något att säga till om bara för att de kan behöva lite lugn och ro ibland.

Samtidigt visar man sådant prov på mognad när man agerar på det sättet. Härligt!

(ironi)
  • Good Golly Miss Molly
    edonator skrev 2011-10-16 23:25:46 följande:
    Allt för att få en så god grannsämja som möjligt, underbart att det finns sådana mogna och diplomatiska människor. Här ska inte äldre eller svaga grupper i samhället tro att de ska få något att säga till om bara för att de kan behöva lite lugn och ro ibland.

Samtidigt visar man sådant prov på mognad när man agerar på det sättet. Härligt!

(ironi)
  • vadskajaghetadå
    TrineTherese skrev 2011-10-16 22:34:53 följande:
    SPelar ingen roll vad du tycker, tanten har rätt. De som bor i HSB har varit med och betalat för lekparkerna och då vill man inte att andra ska vara där.
    Och vilka är "man"?

I mina ögon är man en väldigt tragisk själ. 
  • Gullhönan

Här i en HSB förening finns en kommunal lekplats intill och HSBs. Mest äldre bor här, ibland kommer barnbarn på besök. Och det är så roligt när det kommer barn och leker. Det är ju inte så de stör nån, tvärtom bli man glad över att se dem leka.
    Hur ska nån veta om det är barn som är på besök hos nån boende i huset eller bor i en hyresrätt i närheten.
    Fast skulle några busa eller förstöra så är vi säkert flera stycken ansvarsfulla, vänliga kvinnor som bryr oss ( S k "kärringar" enligt somliga) och skulle säga ifrån.

• vadskajaghetadå
    Veritaslux skrev 2011-10-16 21:07:09 följande:
    Jag blev också nyfiken för att ta reda på vad som verkligen gäller juridiskt och hittade denna fråga/svar på HSB:s egna forum:

Fråga 51.2
    I vårt bostadsrättsområde finns tre påkostade lekplatser. Dessa används regelbundet av kommunanställda dagmammor. Vi undrar om det verkligen är rätt. Det är ju bostadsrättsföreningens gemensamma mark. Borde inte kommunen i sådana fall betala en viss summa till föreningen? Har föreningen rätt att "köra bort" dagmammorna?

Svar: Om ni inte redan har gjort det bör ni först kontrollera med kommunen så att marken verkligen tillhör föreningen. Det kan ju vara så att marken enligt stadsplanen är avsedd att vara allmän lekyta. Om lekplatserna ligger på föreningens privata mark, och om dagmammorna inte bor i föreningen eller har någon lokal där, kan ni i och för sig köra bort dem om ni vill. Rent praktiskt ser jag dock svårigheter om det inte finns någon inhägnad kring lekplatserna. Dessutom går det knappast att hela tiden övervaka vilka som använder lekplatserna.

Men, som redan sagt, tycker oavsett rätt och fel att det är jäkla missunnsamt och trist att köra bort lekande barn så länge de inte stör eller förstör! Usch, mår faktiskt lite illa när jag tänker på vilka bittra människor det finns!
    ja framför allt om det är gamla jävla surfittor som knappt orkar gå ut.
  • Good Golly Miss Molly
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-16 23:35:22 följande:
    Och vilka är "man"?

I mina ögon är man en väldigt tragisk själ. 
    Hon kanske är en missunsam människa, en paragrafryttare eller rent av elak. Men å andra sidan kanske hon är trött på det eventuella springandet och den höga ljudnivån från parken, hon kan måhända ha dåliga erfarenheter rörande icke-behörigas besök på gården sedan tidigare. Eller så kan det vara så att hon hon lider av någon psykisk sjukdom som medförde att hon betedde sig som hon gjorde. Vilka är vi att döma hennes agerande utan att veta dess orsak?
  • Good Golly Miss Molly
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-16 23:42:09 följande:
    ja framför allt om det är gamla jävla surfittor som knappt orkar gå ut.
    Orkar gå ut? De kanske har rörelsehinder (eller brist på assistants) som hindrar dem att gå ut. Vilken skev människosyn du verkar ha. Tror nog att du och jag skulle vara bittra på livet om vi fick den omvårdnad (eller snarare brist på) som dagens äldre och sjuka får.
  • vadskajaghetadå
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 23:46:19 följande:
    Hon kanske är en missunsam människa, en paragrafryttare eller rent av elak. Men å andra sidan kanske hon är trött på det eventuella springandet och den höga ljudnivån från parken, hon kan måhända ha dåliga erfarenheter rörande icke-behörigas besök på gården sedan tidigare. Eller så kan det vara så att hon hon lider av någon psykisk sjukdom som medförde att hon betedde sig som hon gjorde. Vilka är vi att döma hennes agerande utan att veta dess orsak?
    jo jag vet att det finns massor av anledningar, jag syftade på meningen "och då vill man inte att andra ska vara där" låter ju väldigt generellt.

• vadskajaghetadå
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 23:49:13 följande:
    Orkar gå ut? De kanske har rörelsehinder (eller brist på assistants) som hindrar dem att gå ut. Vilken skev människosyn du verkar ha. Tror nog att du och jag skulle vara bittra på livet om vi fick den omvårdnad (eller snarare brist på) som dagens äldre och sjuka får.
    Det spelar ingen roll vilka förhinder man har, jag tycker det är fruktansvärt bittert och hemskt att mota bort barn som leker på en plats de själva inte sätter sin fot.

"ni tillhör inte den här gården - stick"  nej de människorna har jag inte mkt för. 
  • vadskajaghetadå
    Loreena skrev 2011-10-16 19:29:59 följande:
    Det var precis så damen som sa till mig sa. Jag tror hon är styrelseordförande eller något sådant. Men jag tycker ändå inte att det är rätt... Ska de barnen vars föräldrar bara har råd att bo i en hyresrätt bara få nyttja de slitna kommunala lekplatserna, medans de barnen vars föräldrar har det bättre ställt ska få leka i HSBs nyrenoverade färgglada "plastparadis"? Det känns fel... Vad ska jag säga... Det känns väldigt missunnsamt! Ska man bygga ännu fler murar mellan samhällsskikten? Ska inte barnen kunna få leka tillsammans på vilken lekplats de vill?
    Precis. Kräks
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(