• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • viseversa
    Farfalla skrev 2011-10-17 07:47:29 följande:
    Eftersom man bor i brf så får man ju betala för att området och lekplatser osv osv ska skötas och renoveras... och jag drar likheten lite med en privat gård, var man oxå betalt för att bo så som man vill...

Det finns många orättvisor i samhället.

Men även om tanten sa åt er så tycker jag att borde sagt att det var ok den gången iaf.... 
    Ja för ts 1 åring och andra leksugna barn sliter ju fruktansvärt på lekplatsen. Säkert vandaliserar dom den också.
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 08:50:12 följande:
    Jag har då aldrig vart med om att en lekpark går sönder, eller delar av den.
    Och då har jag kompisar med sjövilda barn.
    BARN, och inte tonåringar som kanske klottrar eller förstör, för sånt har man ju sett... 
    Fast det är nog i första hand en unge som skadar sig på en trasig/osäker gunga/klätterställning/what ever som är värst för den styrelse som blir ansvarig när TS och hennes gelikar tar sig in på privat mark.
  • Vissla

Tror jag måste kolla vilken BRF lekparken här utanför tillhör, vi har två olika med flera hus som ligger runt en skogsdunge och en lekpark, båda tillhör visserligen HSB ,men om lekparken tillhör den andra BRFen kanske mina barn inte är välkomna där Förvånad
    Jag som dumt nog låtit barnen leka i lekparken innan jag kollat upp om det är våran, räknas jag som den dumma blondinen i området nu?

• amalie79

Men om man vänder på det, vågar man låta sina barn leka på BRF-ars lekplatser? Vad har de för krav på säkerhet, etc? Kommunerna och de kommunala bostadsbolagen har rätt hårda krav på sig vad gäller EU-säkerhetskrav, lekplatsbesiktningar, etc, men gäller detsamma för bostadsrättsföreningar? Har ju hört en del skräckexempel på tex privata förskolor där "händiga föräldrar" gått ihop och byggt och lagar redskap så att de blivit rena dödsfällor...

Men om man inte vill att folk ska komma in och leka så får man väl stängsla och skylta tycker jag, hur ska man annars veta att man inte får?

• Argo
    amalie79 skrev 2011-10-17 09:12:09 följande:
    Men om man vänder på det, vågar man låta sina barn leka på BRF-ars lekplatser? Vad har de för krav på säkerhet, etc? Kommunerna och de kommunala bostadsbolagen har rätt hårda krav på sig vad gäller EU-säkerhetskrav, lekplatsbesiktningar, etc, men gäller detsamma för bostadsrättsföreningar? Har ju hört en del skräckexempel på tex privata förskolor där "händiga föräldrar" gått ihop och byggt och lagar redskap så att de blivit rena dödsfällor...

Men om man inte vill att folk ska komma in och leka så får man väl stängsla och skylta tycker jag, hur ska man annars veta att man inte får?
    Sunt förnuft?
  • SilverLadyG
    Flejsboden skrev 2011-10-16 19:23:21 följande:
    klart du får leka där, står det ingen skylt utanför lekplatsen att det e privat eller endast tillhör boende i föreningen så e det till allmänheten också. jag gör likadant, ser jag en inbjudande lekplats i ett bostadområde/hyreshus och det inte  e låsta grindar eller liknande går jag in och leker. tråkigt att gå till samma jämt :)
    finns ingen lag på det, man kan skylta hur man vill men rättsligt har man inte grund till det. Om man inte förstör något. Platsen räknas möjligen som allmän.
  • vadskajaghetadå
    Argo skrev 2011-10-17 09:02:07 följande:
    Fast det är nog i första hand en unge som skadar sig på en trasig/osäker gunga/klätterställning/what ever som är värst för den styrelse som blir ansvarig när TS och hennes gelikar tar sig in på privat mark.
    Då är det väl jättebra om ett barn utanför skadas innan föreningens finare barn gör sig illa? Tror knappast att nån stämmer styrelsen heller så det behöver dessa nog inte oroa sig för.

• SilverLadyG
    dirpower skrev 2011-10-16 20:38:17 följande:
    Allemansrätten finns kvar i lagen, alltså gäller den. Allmännyttan av en lekplats gör att allemansrätten tillåter intrång lika mycket som du har rätt att gå på vägarna omkring den. Även om bostadsföreningen sätter upp staket så kan det vara tillåtet att kräva en öppning i det. Bedriver föreningen affärsverksamhet på att hyra ut lekplatsen så skulle man säkert få ha staket.
  • SilverLadyG

Jag skulle säga till kärringen: Och vad ska du göra åt det? Stäm mig, ring och kalla polisSkrattande Jag vet vad jag har rätt till. Platsen är offentlig om det finns 5 stora bostadsrätts hus runt om, allmän nyttan vägs mot annat och oftast vinner allmän nyttan. Kärringen var inte ensam ägare till platsen eller parken, oftast är det styrelse som tillsammans bestämmer vad som gäller. Olagligt att skicka dig med ditt barn iväg. Jag skulle verkligen be kärringen att stämma migSkrattande.

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(