• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Argo
    Insatt skrev 2011-10-16 20:56:12 följande:
    Fast det som är så hysteriskt roligt i sammanhanget så jag nästan får ont för att jag garvar så hårt är att din analogi mellan villaträdgårdar och bostadsrättsföreningsgårdar är FEL!!! Du kan juridiskt sett inte jämföra så. Ja jesus vad tokigt, HAHAHAHAHAHAHAHA
    Och lite roligare blir det när vi konstaterar att DU har fel i ditt påstående.

Ligger lekplatsen på Brf:ens mark har kvinnan rätt och liknelsen med en villaträdgård stämmer.

Och förutom ev pengafrågor i sammanhanget så ligger även ansvaret för olyckor på brf:en. En massa utomstående barn som leker där och skadar sig blir alltså helt plötsligt styrelsens ansvar. Alltså ytterligare ett skäl till att hålla utomstående borta.

http://blogg.hsb.se/juridik/2011/05/13/lekplatser-och-bostadsrattsforeningens-ansvar/

Och nä, allemansrätten gäller inte då en lekplats mellan bostadshusen ligger väl inom den sk hemfridszonen.
  • Farfalla

Eftersom man bor i brf så får man ju betala för att området och lekplatser osv osv ska skötas och renoveras... och jag drar likheten lite med en privat gård, var man oxå betalt för att bo så som man vill...

Det finns många orättvisor i samhället.

Men även om tanten sa åt er så tycker jag att borde sagt att det var ok den gången iaf.... 

• Argo
    Lindis1974 skrev 2011-10-17 07:41:52 följande:
    Argo: de allra flesta lekplatser vid BRF är kommunala. Är de inte och medlemmarna vill ha det privat så får man vara så god att sätta upp skyltar. Svårare än så är det inte.
    De allra flesta bryr sig inte om små barn leker på gården utanför.
    Vi äger vårt hus. Vi äger oxå lekplatsen utanför. Vi är 11 gemensamma villor som äger den tillsammans. Då vi varken har skyltar eller stängsel så leker vem som helst här. Önskar vi annat får vi åtgärda det men det kommer inte att hända.
    Det är tämligen oväsentligt i det här fallet vad "de flesta brukar vara". TS har redan identifierat den kommunala lekplatsen men vill komma åt en annan, privat.

Nä, Brf:en har ingen skyldighet att sätta upp skyltar även om det skulle underlätta men nu vet TS och kan inte hävda okunskap om det sker igen.

Andra ungar som leker på er plats och skadar sig blir ert ansvar. Värt att tänka på.
  • Argo
    Lavish skrev 2011-10-17 07:37:57 följande:
    Ja det är en bra fråga. Jag bor i bostadsrättsförening och en väninna här hade sin syster och systerns 2 åriga son på besök för ett tag sen. De gick då ut och lekte på föreningens lekplats. Det kanske de inte hade rätt till?
    Som alltid i brf:er: man ansvarar för sina gäster.

TS klampade ju in oinbjuden.
  • vadskajaghetadå
    Argo skrev 2011-10-17 07:49:36 följande:
    Det är tämligen oväsentligt i det här fallet vad "de flesta brukar vara". TS har redan identifierat den kommunala lekplatsen men vill komma åt en annan, privat.

Nä, Brf:en har ingen skyldighet att sätta upp skyltar även om det skulle underlätta men nu vet TS och kan inte hävda okunskap om det sker igen.

Andra ungar som leker på er plats och skadar sig blir ert ansvar. Värt att tänka på.
    Och vad händer om TS hade vart kompis till en boende inom föreningen och har rätt att vara där?
    som jag skrev hade jag som br-innehavare blivit skogstokig om kärringarna hör motar bort barnen som jag vill ska komma hit och leka! 
    Det är väl för fan inga vandaliserande ungdomar vi talar om? 

Och det här med barngrupperna som för liv kan jag förstå, men en unge med sin mamma.

Jag blir gråtfärdig hur  vissa är funtade. Illamående.!!!!!
  • vadskajaghetadå
    Lavish skrev 2011-10-17 07:37:57 följande:
    Ja det är en bra fråga. Jag bor i bostadsrättsförening och en väninna här hade sin syster och systerns 2 åriga son på besök för ett tag sen. De gick då ut och lekte på föreningens lekplats. Det kanske de inte hade rätt till?
    De skulle nog bett om att få ett möte med vederbörande och höra först. Att gå och knacka dörr hade kanske också funkat.

• SarahIbrah

Det är så typiskt kärringar (inte alla självklart!!!) Men det var samma när jag var liten, bodde i ett hus med en fin lekpark, blev ju jätte glad när det kom nya barn som man kunde leka med som inte bodde i huset men då sprang klago-tanterna ut och körde iväg dom just för att dom inte bodde där.  Så himla tråkigt!

• Petronella01
    Pyrola skrev 2011-10-16 19:30:22 följande:
    Jämför med tråden som ligger i KR om grannarna som utan att fråga släpper in sina barn till grannarna.
    Hus ägs av villaägarna bostadsrättföreniongen ägs av dem som har köpt in sig i föreningen. Är det så svårt att förstå?

Jag kan väl tycka att det var småaktigt om ts skötte sig och plockade rätt efter sig men rent juridiskt har du ingen rätt att gå in i andra människors trädgård eller ställa bilen på privata parkeringsplatser.
    Är det så svårt att förstå att lekplatsen inte var inhängnad eller hade någon skylt? Sedan ÄR det en djävla skillnad på en lekplats och någons trädgård. Men är man en surkärring så är man. Säkerligen kommer det att komma tillbaka och bita henne i röven

(Du får gläjdas år det ts, att svinhugg går igen)
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 08:08:31 följande:
    Och vad händer om TS hade vart kompis till en boende inom föreningen och har rätt att vara där?
    som jag skrev hade jag som br-innehavare blivit skogstokig om kärringarna hör motar bort barnen som jag vill ska komma hit och leka! 
    Det är väl för fan inga vandaliserande ungdomar vi talar om? 

Och det här med barngrupperna som för liv kan jag förstå, men en unge med sin mamma.

Jag blir gråtfärdig hur  vissa är funtade. Illamående.!!!!!
    Var och en ansvarar för sina gäster i en brf.

Hur brf:en tidigare drabbats, eller inte, av oinbjudna på sin tomt vet vi inte.

Ev skador på utomstående ungar som uppstår när de leker med brf:ens saker faller på styrelsens ansvar.
  • vadskajaghetadå

Jag har då aldrig vart med om att en lekpark går sönder, eller delar av den.
    Och då har jag kompisar med sjövilda barn.
    BARN, och inte tonåringar som kanske klottrar eller förstör, för sånt har man ju sett... 

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(