• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • sirisdotter
    Lindreas skrev 2011-10-16 19:39:31 följande:
    Ts, för det första, ring kommunen och be dem se över lekplatserna i området som de ansvarar för, de måste hålla en viss standard. För det andra, det verkar småaktigt som sjutton av damen, men krasst sett har hon rätt, tyvärr...
    Ts kan också välja ett lämpligt politiskt parti,  engagera sig i partiet och ta upp problemet med sunkiga kommunala lekplatser den vägen.
  • Hector
    slutatsnusa skrev 2011-10-17 00:33:36 följande:
    fast det handlar väl inte om att ta barnen på utflykt?
    det handlar väl om att barnen ska kunna få leka i sin egen närmiljö? i vardagen efter skolan o så.
    jag bor på landet med väldigt liten koll på lekplatserna i städerna, men det låter läskigt med lekplatser som bara är till för vissa barn och att andra barn t o m med blir tillsagda att gå därifrån.
    osynlig taggtråd
    Nej men det lät som om de inte skulle ha något annat val än att nyttja de kommunala lekparkerna.

Jag förstår verkligen inte varför TS blev avhyst men däremot förstår jag att man måste acceptera det om det händer. Rent krasst kan man inte förvänta sig att få använda något bättre som är någon annans bara för att ens eget inte är tillräckligt bra.

Tycker TS kan skicka ett ont öga till tanten och ett brev till kommunen om skötseln av kommunal lekpark.
  • sirisdotter

I vår bostadsrättsförening har vi bett dagmammor och lärare från angränsande skola att röka någonannanstans än vid vår lekplats.   På skolgården får de inte det -  då ligger vår innergård närmast till.    Vi har inga skyltar om rökning förbjuden,  det verkar ha fungerat ändå.

• mamytotwo

Har man en lekplast som endast är för boende så måste det sättas upp skylt eller stängsel. Så länge det inget står så har man rätt att vara där.

• Argo
    Loreena skrev 2011-10-16 22:24:03 följande:
    Gården är en innergård, men ej omgärdad av häckar och staket. Det sitter heller inga skyltar uppe. Vad gäller då?
    Privat tomtmark är privat tomtmark oavsett staket eller ej.

Vill de inte ha utomstående ungar där så är det bara att acceptera detta.
  • Argo
    mamytotwo skrev 2011-10-17 06:42:52 följande:
    Har man en lekplast som endast är för boende så måste det sättas upp skylt eller stängsel. Så länge det inget står så har man rätt att vara där.
    Nä, du kan inte bara gå in på någon annans tomt för att det saknas ett staket eller skylt: "Privat".
  • Argo
    Loreena skrev 2011-10-16 19:29:59 följande:
    Det var precis så damen som sa till mig sa. Jag tror hon är styrelseordförande eller något sådant. Men jag tycker ändå inte att det är rätt... Ska de barnen vars föräldrar bara har råd att bo i en hyresrätt bara få nyttja de slitna kommunala lekplatserna, medans de barnen vars föräldrar har det bättre ställt ska få leka i HSBs nyrenoverade färgglada "plastparadis"? Det känns fel... Vad ska jag säga... Det känns väldigt missunnsamt! Ska man bygga ännu fler murar mellan samhällsskikten? Ska inte barnen kunna få leka tillsammans på vilken lekplats de vill?
    Missunsamt och missunsamt ...

Du vet ju i vilken unge i ordningen din unge är att bli tilsagd. Du kan ju inte gärna veta hur mycket brf:ens medlemmar får betala med sina egna pengar för att ungar utifrån sabbat och förstört sakerna.

Vill ungarna leka tillsammans "över samhällskikten" finns det kommunala lekparker.
  • Argo
    seandra82 skrev 2011-10-16 19:52:54 följande:
    va vadå - lyssna inte på henne det finns inga regler som säger att man inte får ta med sina barn till en annans gårds lekplats . du har all rätt å ta med din unge till vilken plats som helst. finns det inga skyltar som säger stopp så har man fritt fram. det är lika dant med fsk gårdar på helgerna får man gå in o låta sina barn leka
    Jisses!

Resonerar verkligen folk såhär?

*vojne vojne*
  • Lavish
    Honeyrose skrev 2011-10-16 22:43:26 följande:
    bor i hsb och jag tycker väl självklart att ni ska få leka där! bry er inte om henne, lek på! =) man ska kunna leka på alla lekplatser, ingen ensam rätt. och hur vet hon! ni kan ju till o med vara på besök, för ni inte leka då heller. mycket löjligt!
    Ja det är en bra fråga. Jag bor i bostadsrättsförening och en väninna här hade sin syster och systerns 2 åriga son på besök för ett tag sen. De gick då ut och lekte på föreningens lekplats. Det kanske de inte hade rätt till?
  • Lindis1974

Argo: de allra flesta lekplatser vid BRF är kommunala. Är de inte och medlemmarna vill ha det privat så får man vara så god att sätta upp skyltar. Svårare än så är det inte.
    De allra flesta bryr sig inte om små barn leker på gården utanför.
    Vi äger vårt hus. Vi äger oxå lekplatsen utanför. Vi är 11 gemensamma villor som äger den tillsammans. Då vi varken har skyltar eller stängsel så leker vem som helst här. Önskar vi annat får vi åtgärda det men det kommer inte att hända.

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(