• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • dirpower
    Lavish skrev 2011-10-16 21:05:31 följande:
    Annars kan man ju stanna och be kärringen ringa polisen så dom kan ägna sin värdefulla tid åt att avhysa fredlig 1 åring från lekpark.
    Exakt. Själv hade jag nog tackat tanten för informationen och sedan fortsatt lekarna. Man behöver ju inte vara oartig.
  • Pyrola

Allemansrätten finns men det gäller inte på tomträtter och odlad mark  som jag har förstått.

• dirpower
    LinneaJosie skrev 2011-10-16 21:07:45 följande:
    What? Jag är fullkomligt lugn. Du menar vad? Jag förstår inte ditt inlägg som svar på mitt.
    Jag ville bara betrygga dig med informationen om att allemansrätten finns. Hade den inte det så hade det varit viktigare för dig att påpeka att du inte säger att allemansrätten gäller. Nu finns det ju något som heter allemansrätt och därför är det onödigt att påpeka att man inte pratar om huruvida den gäller. Finns den så gäller den.
  • dirpower
    Pyrola skrev 2011-10-16 21:15:56 följande:
    Allemansrätten finns men det gäller inte på tomträtter och odlad mark  som jag har förstått.
    Då kan jag förklara för dig att du inte har förstått den.
  • Brünnhilde

Alltså, _i princip_ hade tanten rätt. Lekplatsen tillhör dem som är medlemmar i bostadsrättsföreningen och betalar till dess skötsel. Men samtidigt: om det bara är du och din ettåring, och ni inte förstör någonting (vilket jag inte kan tänka mig! ), och ni bara går dit ibland så att det inte blir på bekostnad av föreningens egna barn - så kan jag inte se var det är att bråka om. Tanten var ogin tycker jag! 

Har dock sett det från andra hållet också. Som barn växte jag upp i en grupp med insatslägenheter, som låg som en oas i ett lågstatusområde med i övrigt bara hyreshus. Det var likadant där: "våra" gårdar var mer påkostade med fler och bättre underhållna klätterställningar, karuseller och gungor. Självklart var det lockande för barnen från hyreshusen. 

Det var bara det, att i hyreshusen borde stora invandrarfamiljer. Så kom en syskonskara och lekte på vår gård, så var det plötsligt 6-7 sjövilda ungar som tog över _alla_ lekredskapen - så att vi svenska barn som _bodde_ på gården inte kunde leka där. Likaså hände det vid några tillfällen att de förstörde saker. Som när de klättrade i äppelträdtn och tog inte bara karten, som inte var mogna ännu. Utan _förstörde_ hela äppelträdet så att det inte repade sig på flera år, genom att bryta av hela grenar... 

Mina föräldrar och andra på gården var väldigt arga för det där, minns jag...

• Pyrola
    dirpower skrev 2011-10-16 21:18:00 följande:
    Då kan jag förklara för dig att du inte har förstått den.
    Och jag menar att det är du som inte har förstått den googla eller gå in på länsstyrelsen hemsida.
  • LinneaJosie
    dirpower skrev 2011-10-16 21:17:09 följande:
    Jag ville bara betrygga dig med informationen om att allemansrätten finns. Hade den inte det så hade det varit viktigare för dig att påpeka att du inte säger att allemansrätten gäller. Nu finns det ju något som heter allemansrätt och därför är det onödigt att påpeka att man inte pratar om huruvida den gäller. Finns den så gäller den.
    Men suck. Jag svarade på en fråga. Men tack ändå.
  • Indianica
    Erien skrev 2011-10-16 21:05:54 följande:
    Men det kan ju vara så att det ofta är barn som inte tillhör föreningen på lekplatsen, kanske de till och med behövde rusta upp den för att det varit för många barn där och lekt? De kanske har haft det uppe på flera styrelsemöten att föreningen inte vill ha utomstående på sin innergård?

Du var ju bara ett fall, det är svårt att veta hela historien. Sett till bara dig och ditt barn var det naturligtvis småaktigt och aningen hjärtlöst, men vi vet ju inte hur det brukar vara eller vad som har bestämts på styrelsemötena.

Hade det varit lika självklart att knata in och börja grilla i föreningens grill eller ha middagsbjudning i trädgårdsmöblerna? Bara för att det inte är inhägnat eller står privat?

Gå gärna och lek på alla lekplatser, men bli inte varken arg eller förvånad om du blir avhyst.
    Har lite svårt att tro att "för många ettåringar"  kan orsaka sådant slitage på lekplatser att det var ett rimligt skäl. Då är lekplatserna otroligt dåligt utformade och säkert livsfarliga med sina känsliga gungor etc.

Det enda jag kan tänka mig är väl om det skulle vara äldre barn utan tillsyn som orsakar skadegörelse på lekplatsen, men det är ju en helt annan femma och en polissak. Nej, det finns verkligen ingen sans och balans i att köra bort en ettåring ifrån en lekplats. Typexempel på att tanten är en människa som utövar "mikromakt", dvs en sorglig person som egentligen har rätt lite makt i sitt liv, men som passar på att trycka ned folk och agera polis, där det finns minsta chans.
  • kellikopter

Sen förstår jag att man kan säga till om det knatar in en hel dagisklass och ska leka, mest för att det för mer ljud som kan vara irriterande.
    Att ett barn eller två är där och leker kunde ju lika gärna varit någon i föreningens och kan omöjligt sticka så mycket i ögonen.

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(