• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Pyrola

Allmänsrätten gäller inte för tomt, planterad åker eller känslig mark eller något liknande. Går du eller rider på en plöjd åker kan du ju förstöra bondens arbete.

• LinneaJosie
    Pyrola skrev 2011-10-16 19:53:55 följande:
    Marken ägs privat och pga närheten till bostadshus så gäller inte allmänrätten. Det finns en länk i någon av de tidigare inläggen att bostadsrättsföreningar har rätt att avhysa människor från tomten.
    Jag hävdade inte att allemansrätten gäller heller. Jag menade bara att jag inte tycker att det är att jämföra med en privat trädgård.
  • Pyrola
    LinneaJosie skrev 2011-10-16 19:58:06 följande:
    Jag hävdade inte att allemansrätten gäller heller. Jag menade bara att jag inte tycker att det är att jämföra med en privat trädgård.
    Men det är ju en privat trädgård bara det att den ägs kollektivt av en förening. I bostadsrättsföreningen köper man in sig i föreningen. Det är ju dem i föreningen som bekostar skötseln och städar det är inte allmän mark.
  • Smilla86

Jag tycker du ska ringa å fråga kommunen som någon skrev.. Kan ju faktiskt va så att kommunen äger marken.. Jag kan inte förstå att det finns såna jävla surtanter!

• viseversa
    Loreena skrev 2011-10-16 19:29:59 följande:
    Det var precis så damen som sa till mig sa. Jag tror hon är styrelseordförande eller något sådant. Men jag tycker ändå inte att det är rätt... Ska de barnen vars föräldrar bara har råd att bo i en hyresrätt bara få nyttja de slitna kommunala lekplatserna, medans de barnen vars föräldrar har det bättre ställt ska få leka i HSBs nyrenoverade färgglada "plastparadis"? Det känns fel... Vad ska jag säga... Det känns väldigt missunnsamt! Ska man bygga ännu fler murar mellan samhällsskikten? Ska inte barnen kunna få leka tillsammans på vilken lekplats de vill?
    Men HSB är också hyresrätter vet du väl? Och jag tycker det var en elak kärring som körde bort dig. Snacka om intorkad hon måste vara. Jisses jag ahde bette henne dra åt h***te ärligt talat.
  • Tant Mutti

Vilken surkärring!

Det är ungefär som när jag blev avhyst när jag tog ett morgondopp vid en brygga som hörde till en privat båtförening. Kände mig som att jag var en fattig snyltare hos det fina folket.

Men det är ju ännu värre att avhysa små barn! 

• Pyrola
    viseversa skrev 2011-10-16 20:14:27 följande:
    Men HSB är också hyresrätter vet du väl? Och jag tycker det var en elak kärring som körde bort dig. Snacka om intorkad hon måste vara. Jisses jag ahde bette henne dra åt h***te ärligt talat.
    HSB har bostadsrätter också men det innebär väl ingen skillnad annat än att det är ett företag eller en privatperson som äger hyreshus.
  • viseversa
    Pyrola skrev 2011-10-16 20:16:01 följande:
    HSB har bostadsrätter också men det innebär väl ingen skillnad annat än att det är ett företag eller en privatperson som äger hyreshus.
    Nej jag tycker det är vidrigt beteende av tanten och jag tror att om ts träffat på en annan som bo där så hade dom inte blivit bortkörda.
  • LinneaJosie
    Pyrola skrev 2011-10-16 20:00:02 följande:
    Men det är ju en privat trädgård bara det att den ägs kollektivt av en förening. I bostadsrättsföreningen köper man in sig i föreningen. Det är ju dem i föreningen som bekostar skötseln och städar det är inte allmän mark.
    Det må vara hänt, men jag tycker inte att jämförelsen med en privat trädgård är rimlig.
  • Pyrola
    viseversa skrev 2011-10-16 20:17:59 följande:
    Nej jag tycker det är vidrigt beteende av tanten och jag tror att om ts träffat på en annan som bo där så hade dom inte blivit bortkörda.
    Jag menar rent juridiskt, om marken ägs privat så har ju kvinnan rätt.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(