• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Loreena
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 19:23:34 följande:
    Det är nog så att det är föreningens medlemmar som betalat lekparken samt för dess underhåll och då bör det ju rimligen vara så att det är dem som skall nyttja den.
    Det var precis så damen som sa till mig sa. Jag tror hon är styrelseordförande eller något sådant. Men jag tycker ändå inte att det är rätt... Ska de barnen vars föräldrar bara har råd att bo i en hyresrätt bara få nyttja de slitna kommunala lekplatserna, medans de barnen vars föräldrar har det bättre ställt ska få leka i HSBs nyrenoverade färgglada "plastparadis"? Det känns fel... Vad ska jag säga... Det känns väldigt missunnsamt! Ska man bygga ännu fler murar mellan samhällsskikten? Ska inte barnen kunna få leka tillsammans på vilken lekplats de vill?
  • Pyrola

Jämför med tråden som ligger i KR om grannarna som utan att fråga släpper in sina barn till grannarna.
    Hus ägs av villaägarna bostadsrättföreniongen ägs av dem som har köpt in sig i föreningen. Är det så svårt att förstå?

Jag kan väl tycka att det var småaktigt om ts skötte sig och plockade rätt efter sig men rent juridiskt har du ingen rätt att gå in i andra människors trädgård eller ställa bilen på privata parkeringsplatser.

• mamma till tre busungar
    puss skrev 2011-10-16 19:29:24 följande:
    men allvarligt, vad är man för sur jävla hagga om man jagar bort ett barn från en lekplats?

va fan är det med folk?
    Det undrar jag med!
  • puss
    Loreena skrev 2011-10-16 19:29:59 följande:
    Det var precis så damen som sa till mig sa. Jag tror hon är styrelseordförande eller något sådant. Men jag tycker ändå inte att det är rätt... Ska de barnen vars föräldrar bara har råd att bo i en hyresrätt bara få nyttja de slitna kommunala lekplatserna, medans de barnen vars föräldrar har det bättre ställt ska få leka i HSBs nyrenoverade färgglada "plastparadis"? Det känns fel... Vad ska jag säga... Det känns väldigt missunnsamt! Ska man bygga ännu fler murar mellan samhällsskikten? Ska inte barnen kunna få leka tillsammans på vilken lekplats de vill?
    om inte kärringen själv skulle gunga så blir ju hennes andel över?
    Ät min sidfot
  • Good Golly Miss Molly
    Jag lovar, det var inte jag Flört.
  • Pyrola
    Men hallå! Åk till villaförorten då och gå in i trädgårdarna där och plocka äpplen och sitt i deras sandlådor. Kvinnan må vara sur men hon hade rätt att avvisa er.
  • puss
    Pyrola skrev 2011-10-16 19:32:22 följande:
    Men hallå! Åk till villaförorten då och gå in i trädgårdarna där och plocka äpplen och sitt i deras sandlådor. Kvinnan må vara sur men hon hade rätt att avvisa er.
    ja tack, jag tror vi alla fattar din jämförelse nu. enaff liksom.
    Ät min sidfot
  • Pyrola
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 19:31:58 följande:
    Jag lovar, det var inte jag Flört.
    Inte jag heller

Jag blir bara så förvånad över att så många tror att man får gå in i andras trädgårdar.
  • Pyrola
    puss skrev 2011-10-16 19:33:05 följande:
    ja tack, jag tror vi alla fattar din jämförelse nu. enaff liksom.
    Verkar ju inte så.
  • mamma till tre busungar
    Pyrola skrev 2011-10-16 19:32:22 följande:
    Hur blir det då om någon annan i min BRF bjuder in en annan familj att leka här?

De kanske inte ens är med när den fråmmande familjens barn leker här? Kanske någon som kommer och är barnvakt åt deras barn?

Får jag avhysa dem då eller gäller en BRF-medlems åsikt även om min (och kanske alla andras) skulle vara emot? 
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(