Inlägg från: Pyrola |Visa alla inlägg
  • Pyrola

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Ja bostadsrättföreningen\hyresvärden äger marken så där får inte obehöriga vara.

Flejsboden skrev 2011-10-16 19:23:21 följande:
    klart du får leka där, står det ingen skylt utanför lekplatsen att det e privat eller endast tillhör boende i föreningen så e det till allmänheten också. jag gör likadant, ser jag en inbjudande lekplats i ett bostadområde/hyreshus och det inte  e låsta grindar eller liknande går jag in och leker. tråkigt att gå till samma jämt :)
    Lika självklart för dig att gå in i en villaträdgård?
  • Pyrola

Jämför med tråden som ligger i KR om grannarna som utan att fråga släpper in sina barn till grannarna.
    Hus ägs av villaägarna bostadsrättföreniongen ägs av dem som har köpt in sig i föreningen. Är det så svårt att förstå?

Jag kan väl tycka att det var småaktigt om ts skötte sig och plockade rätt efter sig men rent juridiskt har du ingen rätt att gå in i andra människors trädgård eller ställa bilen på privata parkeringsplatser.

• Pyrola
    Loreena skrev 2011-10-16 19:29:59 följande:
    Det var precis så damen som sa till mig sa. Jag tror hon är styrelseordförande eller något sådant. Men jag tycker ändå inte att det är rätt... Ska de barnen vars föräldrar bara har råd att bo i en hyresrätt bara få nyttja de slitna kommunala lekplatserna, medans de barnen vars föräldrar har det bättre ställt ska få leka i HSBs nyrenoverade färgglada "plastparadis"? Det känns fel... Vad ska jag säga... Det känns väldigt missunnsamt! Ska man bygga ännu fler murar mellan samhällsskikten? Ska inte barnen kunna få leka tillsammans på vilken lekplats de vill?
    Men hallå! Åk till villaförorten då och gå in i trädgårdarna där och plocka äpplen och sitt i deras sandlådor. Kvinnan må vara sur men hon hade rätt att avvisa er.
  • Pyrola
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 19:31:58 följande:
    Jag lovar, det var inte jag Flört.
    Inte jag heller

Jag blir bara så förvånad över att så många tror att man får gå in i andras trädgårdar.
  • Pyrola
    puss skrev 2011-10-16 19:33:05 följande:
    ja tack, jag tror vi alla fattar din jämförelse nu. enaff liksom.
    Verkar ju inte så.
  • Pyrola
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-16 19:34:31 följande:
    Hur blir det då om någon annan i min BRF bjuder in en annan familj att leka här?

De kanske inte ens är med när den fråmmande familjens barn leker här? Kanske någon som kommer och är barnvakt åt deras barn?

Får jag avhysa dem då eller gäller en BRF-medlems åsikt även om min (och kanske alla andras) skulle vara emot? 
    Ja du vad skulle din man säga om du bjöd in din vänninna till ert hus? Inte riktigt samma sak som om någon för er okänd går in och sätter sig i trädgårdsmöblerna.
    Bostadsrättsföreningar utser en styrelse som leder arbetet i föreningen och det är också dem som brukar skriva de regler som finns i föreningen.
  • Pyrola
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 19:35:30 följande:
    Det är väl allemansrättstänket skulle jag gissa på.
    Folk har väl sämre allmänbildning än man tror, för några år sedan kom det in en familj i vår trädgård och började bryta ner en björk. Vi blev lite förvånade och frågade vad dem gjorde men dem upplyste oss att dem bara skulle plocka lite påskris. Grannarna hittade en familj som fikade i deras trädgård dem hade trott att det var ett cafè.
  • Pyrola

Eftersom du skriver förort ts så antar jag att du bor i en storstad och då kan du ju åka runt till olika parker och öppna förskolor över hela staden. Sen tycker jag att du även kan ligga på hos kommunen men det kanske blir mer långsiktigt.

• Pyrola
    Lindis1974 skrev 2011-10-16 19:45:05 följande:
    Och nej det är inte samma sak som att traska in på någons privatägda tomt.
    Det måste det väl vara rent juridiskt om bostadsrättsföreningen äger marken precis som ett företag eller en kommun kan äga mark.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(