• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Pyrola
    Loreena skrev 2011-10-16 20:33:29 följande:
    Juridik hit eller dit... jag tycker ändå att det är HJÄRTLÖST att avhysa ett barn som sköter sig från en lekplats - En lekplats som inte är inhägnad eller skyltad med "privat".
    Det är min mening iaf... Jag tycker att det är snålt... Jag tror helt enkelt på den enkla principen att det man ger får man tillbaka.
    Jo men frågan var ju om kvinnan fick eller inte. Jag tycker att du ska ta dem andra 259 lekparkerna istället några kanske ni kan promenera till om du inte vill åka spårvagn.
  • Loreena
    Pyrola skrev 2011-10-16 20:33:13 följande:
    Jo det är ju många områden med blandad bebyggelse, men brf-huset ligger alltså närmast? Då kanske det mest troliga är att det är privat men du kan ju alltid ringa till kommunen och fråga om dem kan svara på vem som äger marken.
    Damen som avhyste oss sa att föreningen äger marken... så det behöver jag inte ringa om.

Vad gäller den kommunala lekplatsen så har det varit påtryckningar på kommunen om den, men inget händer. Jag tror de medvetet låter den förfalla för att kunna riva bort den och bygga bostadsrätter där sedan. De har redan varit i området och undersökt den saken. Som det är nu så är halva lekplatsen borta, gräsmattan och basketplanen, det blev en inhägnad och låst förskolegård med förskolebaracker. Av det som återstår så ska de riva klätterställningen, men det ska inte sättas upp någon ny. Lekplatser i förorten prioriteras kanske inte... Jag vet inte. Hur som, vi flyttar snart... men jag tycker att det är sorgligt för de barn som bor kvar i området.
  • Loreena
    Pyrola skrev 2011-10-16 20:38:20 följande:
    Jo men frågan var ju om kvinnan fick eller inte. Jag tycker att du ska ta dem andra 259 lekparkerna istället några kanske ni kan promenera till om du inte vill åka spårvagn.
    Det är ju klart att vi inte går dit igen, när vi så tydligt inte är välkomna. Det är ju inte direkt roligt.
  • Lavish

Vilken bitterfitta. Skiter fullständigt i vad för regler som gäller. Vad är det för kärring som missunnar en 1 åring att leka på en rolig lekplats?

• LinneaJosie
    Lavish skrev 2011-10-16 20:43:30 följande:
    Vilken bitterfitta. Skiter fullständigt i vad för regler som gäller. Vad är det för kärring som missunnar en 1 åring att leka på en rolig lekplats?
    Men eller hur? Jag ska genast instruera min omgivning att de har tillåtelse att "låta mig somna in" om jag blir så j*vla missunnsam en dag.
  • asta66
    Ermenegildo skrev 2011-10-16 20:24:32 följande:
    Rätt eller fel legalt - en riktig surtant var det.
    Precis! TS trösta dig med att hon antagligen inte har nåt roligt liv.
  • Jasmine Angelina

Jag bor inte heller i HSB's hus men det är ingen som hindrar mig när jag gungar med min son där då. Ring hsb och fråga så vet du hur det ligger till

Min älskade pojke William kom till världen 2011-04-28 14:57
  • Millicent
    viseversa skrev 2011-10-16 20:20:31 följande:
    Jag bor i skb och inte fan kör jag bort barn från "våra" lekparker. Lekparker är till för att lekas på av barn. ocyh jag är ingen surfitta.
    viseversa skrev 2011-10-16 20:21:14 följande:
    Kanske det men det kan hon köra upp i arslet för den goda sakens skull. Det skadar inte att ha ett HJÄRTA heller.
    Ja, vem fan bryr sig om någon har juridisk rätt att leka på en vanlig utomhuslekplats... gör man det så pass att man kör iväg barn har man ju fel i huvudet.
  • la princesse
    Satisfaction skrev 2011-10-16 20:28:14 följande:
    Fråga HSB eller hyresgästföreningen.

• Loreena

Saken är den att det har blivit väldigt tyst och tomt på den gården. När den var nyrenoverad så var det en massa barn där och lekte. Men nu är det så gott som tomt. Jag trodde att det var för att skolorna börjat, men nu har jag ju fått svaret...

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(