• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • dirpower
    svalan1980 skrev 2011-10-16 21:32:41 följande:
    Det är privat område, så varför inte?

Brukar du gå in och hänga tvätt på andras torklinor eller gå in och lägga dig i solstolarna i folks trädgårdar också? 
    Nu handlar detta om allmänna utrymmen i en bostadsförening där alla möjliga besökare är tillåtna att ströva fritt. Även om det är tillåtet att hänga tvätt på grannens linor så var det ett långskott. Något mer nära vore att lämna leksaker i lekparken men även då får man räkna med att bli av med dem.
  • Pyrola
    dirpower skrev 2011-10-16 21:48:24 följande:
    Om du vill elda eller tälta i lekparken kan ju din länk vara av nytta. Nu tar din länk inte upp de delar av allemansrätten som tråden handlar om.
    Du har missförstått allemansrätten du måste respektera tomtgränser och odlad mark.
  • Ilo
    Brünnhilde skrev 2011-10-16 21:40:30 följande:
    ...plus att dom inte förstod tillsägelser från de vuxna på vår gård. (Eller låtsades att de inte förstod...)
    Vad för tillsägelser?
  • Pyrola
    dirpower skrev 2011-10-16 21:54:02 följande:
    Nu handlar detta om allmänna utrymmen i en bostadsförening där alla möjliga besökare är tillåtna att ströva fritt. Även om det är tillåtet att hänga tvätt på grannens linor så var det ett långskott. Något mer nära vore att lämna leksaker i lekparken men även då får man räkna med att bli av med dem.
    Nu fattar jag inte alls vad du skriver ska man gå runt och strö ut leksaker på tomter?
    Nej du får inte gå in till grannen oavsett om du vill begagna dennes torkvinda eller bada i poolen
  • dirpower
    Pyrola skrev 2011-10-16 22:00:04 följande:
    Nu fattar jag inte alls vad du skriver ska man gå runt och strö ut leksaker på tomter?
    Nej du får inte gå in till grannen oavsett om du vill begagna dennes torkvinda eller bada i poolen
    Jag fattar inte varför man ska strö ut tvätt heller. Oavsett anledning till att strö ut saker så räknar man med att vem som helst kan komma och ta leksakerna man lämnar efter sig och därför lämnar man inte leksaker i en lekpark. I ditt fall med att hänga tvätt på andras tvättställningar så kan man vara ganska säker på att specifikt en särskild familj har tagit bort tvätten eftersom att det inte är ett allmännyttigt område som tvättställningar brukar stå på. Därmed är din liknelse längre ifrån.

Fortfarande handlar detta om allmännyttiga områden och sådant behandlar allemansrätten.
  • HäckHäxan
    dirpower skrev 2011-10-16 21:48:24 följande:
    Om du vill elda eller tälta i lekparken kan ju din länk vara av nytta. Nu tar din länk inte upp de delar av allemansrätten som tråden handlar om.
    Nej jag såg det efteråt, måste helt klart börja läsa igenom innan jag länkar Men  nej jag tror jag klarar mig utan att elda lekplatser
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
  • Pyrola
    dirpower skrev 2011-10-16 22:15:17 följande:
    Jag fattar inte varför man ska strö ut tvätt heller. Oavsett anledning till att strö ut saker så räknar man med att vem som helst kan komma och ta leksakerna man lämnar efter sig och därför lämnar man inte leksaker i en lekpark. I ditt fall med att hänga tvätt på andras tvättställningar så kan man vara ganska säker på att specifikt en särskild familj har tagit bort tvätten eftersom att det inte är ett allmännyttigt område som tvättställningar brukar stå på. Därmed är din liknelse längre ifrån.

Fortfarande handlar detta om allmännyttiga områden och sådant behandlar allemansrätten.
    Jag förstår inte alls varför man ska gå runt och lägga ut personliga ägodelar på andras tomter??

Allemansrätten gäller inte på tomtmark och odlad mark det kan du läsa på den hemsida som redan har länkats.
  • dirpower
    Pyrola skrev 2011-10-16 22:00:04 följande:
    Exempel på ett tillåtet scenario, när det är tillåtet att gå in till grannen, är när grannen har en badbrygga i anslutning till tomten. Den kan du använda om du är säker på att grannen inte kommer att störas (exempelvis "inte hemma"). Du kan även gena över sommarstugors tomter om du är säker på att ingen är hemma. 
  • Loreena
    svalan1980 skrev 2011-10-16 21:45:53 följande:
    Beror på hur det ser ut, men antagligen ligger lekplatsen skyddat på en innergård.

"Man måste alltså hålla sig borta från annans ”gård”. Dit räknas inte bara avskilda gårdsplaner där inga utomstående får passera utan också mindre villaträdgårdar och dylikt, kanske också andra områden intill bostadshus som är avskärmade för insyn genom häckar eller staket. "

www.naturvardsverket.se/Documents/publikation... 

Gården är en innergård, men ej omgärdad av häckar och staket. Det sitter heller inga skyltar uppe. Vad gäller då?
  • dirpower
    Pyrola skrev 2011-10-16 22:20:48 följande:
    Jag förstår inte alls varför man ska gå runt och lägga ut personliga ägodelar på andras tomter??

Allemansrätten gäller inte på tomtmark och odlad mark det kan du läsa på den hemsida som redan har länkats.
    Aha! Jag har blandat ihop dig med svalan1980 när jag petade på Ctrl+C för mycket. Nu blir jag röd.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(