• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • HäckHäxan
    edonator skrev 2011-10-16 23:25:46 följande:
    Allt för att få en så god grannsämja som möjligt, underbart att det finns sådana mogna och diplomatiska människor. Här ska inte äldre eller svaga grupper i samhället tro att de ska få något att säga till om bara för att de kan behöva lite lugn och ro ibland.

Samtidigt visar man sådant prov på mognad när man agerar på det sättet. Härligt!

(ironi)
    Fast helt ärligt, klarar man inte av ljudet av lekande barn så bör man nog flytta till ett boende för 50 plus, för där lär nog inte lekplatser vara prio ett på gårdarna och det är helt förståeligt.

Gammal innebär inte per automatik gnällig eller avog mot barn och har man ett så stort behov av lugn och ro att andra i sin omgivning inte får lov att leva helt normala liv, så kanske ett pensionärshem hade varit det bästa att flytta in på.
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
  • Good Golly Miss Molly
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-16 23:53:50 följande:
    Det spelar ingen roll vilka förhinder man har, jag tycker det är fruktansvärt bittert och hemskt att mota bort barn som leker på en plats de själva inte sätter sin fot.

"ni tillhör inte den här gården - stick"  nej de människorna har jag inte mkt för. 
    Visst är det tragiskt men bakom allas beteende ligger en bakomliggande orsak. Jag tror nämligen att det är väldigt få människor som VILL vara elaka och missunsamma men deras upplevelser av livet har tyvärr format det karaktärsdraget. 
  • vadskajaghetadå

Jag bor i en BR och vi äger marken. Vi kommer att rusta upp lekparken.
    Om jag skulle höra att en av tanterna i huset motade bort andra barn skulle jag bli fly förbannad!
    Jag  VILL ju att det ska komma andra barn och leka här, en slags mötesplats för barnen och ett sätt att lära känna nya kompisar.

Kan man någonsin bestämma att den enbart är till för de boende? De boendes vänner med barn då? om jag som boende vill ha dessa här?

• Good Golly Miss Molly
    HäxanSurtant skrev 2011-10-16 23:57:53 följande:
    Fast helt ärligt, klarar man inte av ljudet av lekande barn så bör man nog flytta till ett boende för 50 plus, för där lär nog inte lekplatser vara prio ett på gårdarna och det är helt förståeligt.

Gammal innebär inte per automatik gnällig eller avog mot barn och har man ett så stort behov av lugn och ro att andra i sin omgivning inte får lov att leva helt normala liv, så kanske ett pensionärshem hade varit det bästa att flytta in på.
    Jag förstår hur du resonerar men Ulfs Harrys Farsa bjöd ju in barnets dagis till att leka på gården och då blir det genast inte en normal ljudnivå. Flyttar du in i en lägenhet räknar du självklart med att det finns barn boendes där som nyttjar lekparken. Dock räknar man inte med att ett helt dagis kommer att vistas där på regelbunden basis. Värre är att det enda syftet tycks vara att provocera de boende.
  • vadskajaghetadå
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 23:59:18 följande:
    Visst är det tragiskt men bakom allas beteende ligger en bakomliggande orsak. Jag tror nämligen att det är väldigt få människor som VILL vara elaka och missunsamma men deras upplevelser av livet har tyvärr format det karaktärsdraget. 
    Jo.
  • Ulf Harrys Farsa
    edonator skrev 2011-10-16 23:25:46 följande:
    Allt för att få en så god grannsämja som möjligt, underbart att det finns sådana mogna och diplomatiska människor. Här ska inte äldre eller svaga grupper i samhället tro att de ska få något att säga till om bara för att de kan behöva lite lugn och ro ibland.

Samtidigt visar man sådant prov på mognad när man agerar på det sättet. Härligt!

(ironi)
    2 ungar som leker i sandlådan, jo det låter hemskt, du är barnlös va?
  • slutatsnusa

värsta apartheiden ju.
    måste vara svårt att hålla reda på vilka som hör till husen o de som inte gör det. eller de som hör till kanske har lite fiinare kläder?

• Hector
    Loreena skrev 2011-10-16 19:29:59 följande:
    Det var precis så damen som sa till mig sa. Jag tror hon är styrelseordförande eller något sådant. Men jag tycker ändå inte att det är rätt... Ska de barnen vars föräldrar bara har råd att bo i en hyresrätt bara få nyttja de slitna kommunala lekplatserna, medans de barnen vars föräldrar har det bättre ställt ska få leka i HSBs nyrenoverade färgglada "plastparadis"? Det känns fel... Vad ska jag säga... Det känns väldigt missunnsamt! Ska man bygga ännu fler murar mellan samhällsskikten? Ska inte barnen kunna få leka tillsammans på vilken lekplats de vill?
    Fast att bara för att du bor i hyresrätt så innebär det inte att man inte har råd att ta barnen på utflykt.

Det är ju vi som har köpt våra bostäder som betalar för att våra ungar ska ha dessa "plastparadis", föreningen betalar med våra pengar.

Och visst, det kanske är skevt men så är det.

Med detta sagt så hade jag aldrig avhyst andra barn på vår gård så länge de sköter sig.
  • Solaika

Men förlåt.. Flytta till 50+ boende?? Jag är 28 år.. Bor i en HSB-förening.. Vi har en skaplig lekplats fint inramad av husen. Här kommer dagmammor med sina barn och härjar hela förmiddagarna.. De skräpar ner o väsnas.. Det driver mig till vansinne eftersom jag jobbar natt! Trots välisolerade hus så hööörs dem!!
    Jag älskar barn och vill att barn ska ha kul! skulle en ensam mamma eller två med sina små barn komma så skulle jag inte säga nåt alls.. Men de större barngrupperna blir jag gaaaalen på! Så det där med att flytta till ett 50+ boende.. Snudd på förolämpning! Ska man leka på lekplatser som inte är kommunala får man allt visa hänsyn till de boende!

TS- hävdar inte på nåt sätt att ni störde och jag tycker tanten var löjlig och sniken!

• slutatsnusa
    Hector skrev 2011-10-17 00:22:11 följande:
    Fast att bara för att du bor i hyresrätt så innebär det inte att man inte har råd att ta barnen på utflykt.

Det är ju vi som har köpt våra bostäder som betalar för att våra ungar ska ha dessa "plastparadis", föreningen betalar med våra pengar.

Och visst, det kanske är skevt men så är det.

Med detta sagt så hade jag aldrig avhyst andra barn på vår gård så länge de sköter sig.
    fast det handlar väl inte om att ta barnen på utflykt?
    det handlar väl om att barnen ska kunna få leka i sin egen närmiljö? i vardagen efter skolan o så.
    jag bor på landet med väldigt liten koll på lekplatserna i städerna, men det låter läskigt med lekplatser som bara är till för vissa barn och att andra barn t o m med blir tillsagda att gå därifrån.
    osynlig taggtråd
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(