• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Brünnhilde
    Ilo skrev 2011-10-16 21:59:18 följande:
    Vad för tillsägelser?
    Tja - att lugna ner sig, låta småbarnen åka i rutschkanan som är avsedd för just småbarn - och inte 12-åringar - att låta bli fruktträden eftersom karten inte är mogna ännu... Allt möjligt.
  • Sum quod sum

Har aldrig tänkt på att de som leker här tillhör  eller inte. Så länge de inte vandaliserar så ser jag inte problemet. Vet dock folk som stör sig på ungdomar som sitter hos oss där det är tak över bänkarna. Men de sitter på sommarkvällar när pensionärerna inte är ute och de är trevliga och skötsamma; skräpar inte ner. Så  jag ser inget fel i det bara för att de kommer från hyreshusen.

• vadskajaghetadå
    LaFontaine skrev 2011-10-17 09:52:56 följande:
    Jag jobbade under flera år med försäkringar för brf:er och ja, det händer tämligen ofta att föreningen råkar ut för olycksfall på sina lekplatser som sedemera blir till ansvarsskador för föreningen. Och ja, det handlar om rätt stora kostnader även om föreningen är välförsäkrad.
    Vilken typ av olycksfall gäller det då? om det t.ex. handlar om trasiga gungor är det väl inte mer än rätt att de får  åtgärda detta problem om de inte ser till att lagas om ett barn har gjort sig illa?
    Det kan ju även gälla de boendes barn? 

Inte kan jag tänka mig att det är lätt att få ut pengar för att ens barn skadat sig i en lekpark i alla fall. Eller? 
  • vadskajaghetadå
    Sum quod sum skrev 2011-10-17 10:30:58 följande:
    Har aldrig tänkt på att de som leker här tillhör  eller inte. Så länge de inte vandaliserar så ser jag inte problemet. Vet dock folk som stör sig på ungdomar som sitter hos oss där det är tak över bänkarna. Men de sitter på sommarkvällar när pensionärerna inte är ute och de är trevliga och skötsamma; skräpar inte ner. Så  jag ser inget fel i det bara för att de kommer från hyreshusen.
    inte jag heller.

Det finns en lekpark bredvid oss med en stor barack som brukar vara låst.
    Den lekparken ekar av tomhet! Det är aldrig några barn där och jag kanske har svar på den frågan nu?
    Dock är jag osäker på om det är en förening där. Har svårt att tro det. 
  • Brünnhilde
    sirisdotter skrev 2011-10-17 02:01:15 följande:
    I vår bostadsrättsförening har vi bett dagmammor och lärare från angränsande skola att röka någonannanstans än vid vår lekplats.   På skolgården får de inte det -  då ligger vår innergård närmast till.    Vi har inga skyltar om rökning förbjuden,  det verkar ha fungerat ändå.
    Men FY för människor som arbetar med barn och röker överhuvudtaget! Vad ger de för signaler..? Ja förutom stanken, då, i åldrar när barnen fortfarande är mer fysiska med sin fröken...
  • TheCoopers
    Brünnhilde skrev 2011-10-17 10:32:55 följande:
    Men FY för människor som arbetar med barn och röker överhuvudtaget! Vad ger de för signaler..? Ja förutom stanken, då, i åldrar när barnen fortfarande är mer fysiska med sin fröken...
    Det är väl ganska många föräldrar som röker ?
    I'm the me I choose to be ...
  • Moonis
    Brünnhilde skrev 2011-10-17 10:32:55 följande:
    Ja fy för att dom har ett liv utanför skolgården också, hemska människor!
  • LaFontaine
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 10:31:11 följande:
    Vilken typ av olycksfall gäller det då? om det t.ex. handlar om trasiga gungor är det väl inte mer än rätt att de får  åtgärda detta problem om de inte ser till att lagas om ett barn har gjort sig illa?
    Det kan ju även gälla de boendes barn? 

Inte kan jag tänka mig att det är lätt att få ut pengar för att ens barn skadat sig i en lekpark i alla fall. Eller? 
    Självrisken i en föreningsförsäkring och ofta rätt hög. Många föreningar är också ganska små med små marginaler. Därför blir kostnaderna höga för många föreningar.
  • John D

Faktum är ju att det faktiskt är medlemmarna i bostadsrättsföreningen som bekostat lekplatsen. Naturligtvis kan man då förstå att det kan kännas fel när andra som inte varit med och betalat kommer dit och nyttjar lekplatsen.
    Så rent krasst har hon antagligen rätten på sin sida.

Men, laglig rätt eller inte, så har jag väldigt svårt att hysa sympatier för den människa som kastar ut barn från en lekplats.

• Argo
    sirisdotter skrev 2011-10-17 10:25:38 följande:
    Tack för din länk!    Undrar var reglerna om EU-anpassade lekplatser finns och när de kom.   De reglerna  gav vår styrelse   anledning att göra om lekplatsen totalt.   En del gamla tanter misstänker att det snarare var ordförandens barnbarn,  som skulle få nya lekredskap....

Intressant att skylt krävs  med telefonnummer osv till ansvarig krävs,  ska kanske lägga en lapp om det i förslagslådan.

Betr.  olycksrisken kom jag att tänka på skyldigheten att skydda främmande barn från att drunkna i en villapool i trädgården.
    Regelverket har funnits länge, länge ...

Det står i Plan och Bygglagen kap 3 paragraf ... någonting.

Det som hände var att 1998/99 så antogs en ny Svensk Standard-norm som stämde överens med den Europeiska dito. Det var då man började bygga om lekplatser för att passa den nya säkerhets-standarden.

Standarden finns samlad i SS-EN 1176-1 till och med SS-EN 1176-7 samt i SS-EN 1177.

Svensk Standard:

Lättläst:
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(