• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Pyrola
    dirpower skrev 2011-10-16 22:23:12 följande:
    Exempel på ett tillåtet scenario, när det är tillåtet att gå in till grannen, är när grannen har en badbrygga i anslutning till tomten. Den kan du använda om du är säker på att grannen inte kommer att störas (exempelvis "inte hemma"). Du kan även gena över sommarstugors tomter om du är säker på att ingen är hemma. 
    Det beror på hur nära huset det är, det finns ett meterantal angivet tror jag. Men dina inlägg visar ju på varför man kan hitta folk i sin trädgård som håller på att plocka blommor eller använder grillen. Herregud du kan inte bara gå in till grannen för att du vill bada vid deras brygga!
  • dirpower
    Loreena skrev 2011-10-16 22:24:03 följande:
    Gården är en innergård, men ej omgärdad av häckar och staket. Det sitter heller inga skyltar uppe. Vad gäller då?
    Det är allmännyttiga områden. Folk får fritt ströva i sådana områden.
  • TrineTherese

SPelar ingen roll vad du tycker, tanten har rätt. De som bor i HSB har varit med och betalat för lekparkerna och då vill man inte att andra ska vara där.

• dirpower
    TrineTherese skrev 2011-10-16 22:34:53 följande:
    SPelar ingen roll vad du tycker, tanten har rätt. De som bor i HSB har varit med och betalat för lekparkerna och då vill man inte att andra ska vara där.
    Så kan man tycka.
  • Honeyrose

bor i hsb och jag tycker väl självklart att ni ska få leka där! bry er inte om henne, lek på! =) man ska kunna leka på alla lekplatser, ingen ensam rätt. och hur vet hon! ni kan ju till o med vara på besök, för ni inte leka då heller. mycket löjligt!

• villhaenliten
    TrineTherese skrev 2011-10-16 22:34:53 följande:
    Jag håller med, MEN då får man sätta upp en skylt, eller hägna in lekplatsen på något sätt. Så länge det är en öppen gård, går det inte att jämföra med villaträdgårdar.
  • lilamy

Jag tycker det är dålig stil att köra iväg en ettåring från lekplatsen, vare sig den är allmänn eller ej!

Kunde tyckt det varit okej om det tex var äldre barn som hängde på lekplatsen för att de inte hade något bättre för sig. Har själv sagt till en gång när det var flera stora barn som hoppade på en sån där gungleksak för bebisar så att det såg ut som om fjädern skulle gå av. En ettåring skräpar ju inte ner eller klottrar eller tjuvröker och lämnar fimpar omkring sig så det tycker jag är väldigt sniket tanten att säga så!

• RS89
    lilamy skrev 2011-10-16 22:44:27 följande:
    Jag tycker det är dålig stil att köra iväg en ettåring från lekplatsen, vare sig den är allmänn eller ej!

Kunde tyckt det varit okej om det tex var äldre barn som hängde på lekplatsen för att de inte hade något bättre för sig. Har själv sagt till en gång när det var flera stora barn som hoppade på en sån där gungleksak för bebisar så att det såg ut som om fjädern skulle gå av. En ettåring skräpar ju inte ner eller klottrar eller tjuvröker och lämnar fimpar omkring sig så det tycker jag är väldigt sniket tanten att säga så!
  • Ulf Harrys Farsa

Vi har en egen lekplats utanför som tillhör vår förening, marken är privat precis som en villaträdgård. Vi har skyltar om privat område och det händer att utomstående leker här, Jag sitter i styrelsen och vi har inte några bestämmelser om att utomstående inte får leka här, DOCK finns det några surkärringar som ibland försöker mota bort grannungar.
    Jag har sett till så att Apans dagis kommer hit och leker då & då, mest för att retas med kärringarna i huset, har sagt det till dagispersonalen att om nån klagar be dom ta upp det direkt med mig.

• HäckHäxan
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-10-16 22:53:34 följande:
    Vi har en egen lekplats utanför som tillhör vår förening, marken är privat precis som en villaträdgård. Vi har skyltar om privat område och det händer att utomstående leker här, Jag sitter i styrelsen och vi har inte några bestämmelser om att utomstående inte får leka här, DOCK finns det några surkärringar som ibland försöker mota bort grannungar.
    Jag har sett till så att Apans dagis kommer hit och leker då & då, mest för att retas med kärringarna i huset, har sagt det till dagispersonalen att om nån klagar be dom ta upp det direkt med mig.
    Varför känner jag mig inte alls förvånad.
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(