• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Vila

Vi bodde förr i en bostadsrätt och i området fanns det en lekpark. Det var skittrist för barnen att leka i den lekpaken p.g.a. att det bodde en massa gubbar och tanter som körde bort barn som kom dit och lekte som inte bodde i föreningen. Vi var nästan den enda barnfamiljen i området vilket resulterade i att det bara var våra barn som någon gång lekte i parken, men oftast gick vi någon annanstan där det fanns andra barn. Lekparken stod därför oftast tom. Trist. Nu har vi flyttat tack och lov!

• LinneaJosie
    dirpower skrev 2011-10-16 20:38:17 följande:
    Allemansrätten finns kvar i lagen, alltså gäller den. Allmännyttan av en lekplats gör att allemansrätten tillåter intrång lika mycket som du har rätt att gå på vägarna omkring den. Även om bostadsföreningen sätter upp staket så kan det vara tillåtet att kräva en öppning i det. Bedriver föreningen affärsverksamhet på att hyra ut lekplatsen så skulle man säkert få ha staket.
    Men jag har överhuvudtaget inte tagit upp allemansrätten, jag förtydligade för Lakritsbåt att jag inte nämnt den. Du får gärna rikta dina inlägg till den du försöker rätta.
  • Millicent
    Loreena skrev 2011-10-16 20:48:45 följande:
    Saken är den att det har blivit väldigt tyst och tomt på den gården. När den var nyrenoverad så var det en massa barn där och lekte. Men nu är det så gott som tomt. Jag trodde att det var för att skolorna börjat, men nu har jag ju fått svaret...
    Men gud...så kan man ju inte ha det! Ring och fråga HSB och säg att de boende gör jävligt dålig reklam för HSB.
  • Pyrola
    asta66 skrev 2011-10-16 20:46:54 följande:
    Precis! TS trösta dig med att hon antagligen inte har nåt roligt liv.
    Antagligen inte och att du  inte bor i hennes brf, det är säkert inte kul att inte ha henne som granne.
  • Titanica
    Lavish skrev 2011-10-16 20:43:30 följande:
    Vilken bitterfitta. Skiter fullständigt i vad för regler som gäller. Vad är det för kärring som missunnar en 1 åring att leka på en rolig lekplats?
  • Insatt

Jag hade faktiskt ringt bostadsrättsföreningen och frågat. (Bor själv i bostadsrätt)

• Loreena
    Vila skrev 2011-10-16 20:48:52 följande:

Vi bodde förr i en bostadsrätt och i området fanns det en lekpark. Det var skittrist för barnen att leka i den lekpaken p.g.a. att det bodde en massa gubbar och tanter som körde bort barn som kom dit och lekte som inte bodde i föreningen. Vi var nästan den enda barnfamiljen i området vilket resulterade i att det bara var våra barn som någon gång lekte i parken, men oftast gick vi någon annanstan där det fanns andra barn. Lekparken stod därför oftast tom. Trist. Nu har vi flyttat tack och lov!

Precis vad jag menar! Lekplatser är ju mötesplatser för barn. Ska inte barnen få kunna leka med alla barnen i området? Jag tycker att det är konstigt att de lägger pengar på att göra gården så fin och sedan inte vill att barn ska komma dit och leka... Då borde de låtit den varit om den var innan. Inte bygga upp en stor färgglad plastpark.
  • Lavish
    Loreena skrev 2011-10-16 20:51:40 följande:
    Precis vad jag menar! Lekplatser är ju mötesplatser för barn. Ska inte barnen få kunna leka med alla barnen i området? Jag tycker att det är konstigt att de lägger pengar på att göra gården så fin och sedan inte vill att barn ska komma dit och leka... Då borde de låtit den varit om den var innan. Inte bygga upp en stor färgglad plastpark.
    Det är väl den där kärringen och eventuellt ett par kumpaner som inte gillar barn och inte vill ha dem i närheten av sitt hus.
  • asta66
    Pyrola skrev 2011-10-16 20:50:38 följande:
    Antagligen inte och att du  inte bor i hennes brf, det är säkert inte kul att inte ha henne som granne.
    Som tur är inte. Men jag har en sån kollega och det räcker. Men det är bra att ha ett avskräckande exempel i sin närhet så man påminns hur man inte vill bli.
  • Insatt
    Pyrola skrev 2011-10-16 19:32:22 följande:
    Men hallå! Åk till villaförorten då och gå in i trädgårdarna där och plocka äpplen och sitt i deras sandlådor. Kvinnan må vara sur men hon hade rätt att avvisa er.
    Fast det som är så hysteriskt roligt i sammanhanget så jag nästan får ont för att jag garvar så hårt är att din analogi mellan villaträdgårdar och bostadsrättsföreningsgårdar är FEL!!! Du kan juridiskt sett inte jämföra så. Ja jesus vad tokigt, HAHAHAHAHAHAHAHA
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(