• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Good Golly Miss Molly
    Pyrola skrev 2011-10-16 19:33:37 följande:
    Inte jag heller

Jag blir bara så förvånad över att så många tror att man får gå in i andras trädgårdar.
    Det är väl allemansrättstänket skulle jag gissa på.
  • puss

man kan ju rälkna ut hur länga varje boende får gunga för de pengar de investerat i lekplatsen, och sen kan man ju sälja sin gungtid till bekanta?

är det ok?

Ät min sidfot
  • puss
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 19:35:30 följande:
    eller hyfstänket?

"om vi gungar lite så kommer nog ingen surfitta och gapar över det?"
    Ät min sidfot
  • Pyrola
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-16 19:34:31 följande:
    Hur blir det då om någon annan i min BRF bjuder in en annan familj att leka här?

De kanske inte ens är med när den fråmmande familjens barn leker här? Kanske någon som kommer och är barnvakt åt deras barn?

Får jag avhysa dem då eller gäller en BRF-medlems åsikt även om min (och kanske alla andras) skulle vara emot? 
    Ja du vad skulle din man säga om du bjöd in din vänninna till ert hus? Inte riktigt samma sak som om någon för er okänd går in och sätter sig i trädgårdsmöblerna.
    Bostadsrättsföreningar utser en styrelse som leder arbetet i föreningen och det är också dem som brukar skriva de regler som finns i föreningen.
  • Lindreas

Ts, för det första, ring kommunen och be dem se över lekplatserna i området som de ansvarar för, de måste hålla en viss standard. För det andra, det verkar småaktigt som sjutton av damen, men krasst sett har hon rätt, tyvärr...

• Pyrola
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 19:35:30 följande:
    Folk har väl sämre allmänbildning än man tror, för några år sedan kom det in en familj i vår trädgård och började bryta ner en björk. Vi blev lite förvånade och frågade vad dem gjorde men dem upplyste oss att dem bara skulle plocka lite påskris. Grannarna hittade en familj som fikade i deras trädgård dem hade trott att det var ett cafè.
  • Lindis1974

Jag bor i ett villaområde där vi äger våra hus. vi äger även marken där lekparken är. Det är ofta barn där som inte bor i någon av husen. Självklart får alla leka där. Hade vi velat ha det privat så hade vi fått sätta upp skyltar och staket runt om. Men det skulle aldrig hända. Fattar inte hur man kan avhysa någon från en lekpark.

• Patrik36

finns det ingen skylt uppsatt om privat lekplats eller för boende till hyreshusen så är det bara och traska in. ingen kan hindra er från att leka där om det iknte står något om det. dom kommunala lekplatserna är oftast i så dåligt skick och inte fixade på flera år pga ekonomin är oftast körd i botten...

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(