• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • viseversa

Jag bor i skb och inte fan kör jag bort barn från "våra" lekparker. Lekparker är till för att lekas på av barn. ocyh jag är ingen surfitta.

• viseversa
    Pyrola skrev 2011-10-16 20:19:35 följande:
    Jag menar rent juridiskt, om marken ägs privat så har ju kvinnan rätt.
    Kanske det men det kan hon köra upp i arslet för den goda sakens skull. Det skadar inte att ha ett HJÄRTA heller.
  • Pyrola
    LinneaJosie skrev 2011-10-16 20:18:08 följande:
    Det må vara hänt, men jag tycker inte att jämförelsen med en privat trädgård är rimlig.
    Rimligt eller inte finns säkert de som tycker att man ska få gå in på radhustomter och industriområden också. På fl dyker det väl titt som tätt upp trådar om att man har problem med att folk kommer in på tomten.
  • Pyrola
    Loreena skrev 2011-10-16 19:20:41 följande:
    . Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?
    Nej det får man inte om lekparken ligger på privatägd mark och inte är offentlig.
  • Ermenegildo

Rätt eller fel legalt - en riktig surtant var det.

• Loreena
    Pyrola skrev 2011-10-16 20:21:15 följande:
    Rimligt eller inte finns säkert de som tycker att man ska få gå in på radhustomter och industriområden också. På fl dyker det väl titt som tätt upp trådar om att man har problem med att folk kommer in på tomten.
    Ja, men det var inte en privat "tomt" i ordets bemärkelse. Utan en lekplats i ett område med både hyresrätter och bostadsrätter. Husen ser likadana ut i hela området.. Det är ett sån't där tegelområde ala 60tal. Så det är inte lätt att se vilken hyresvärd eller förening det är som äger vilken tegelkloss...
  • Pyrola
    Loreena skrev 2011-10-16 20:25:22 följande:
    Ja, men det var inte en privat "tomt" i ordets bemärkelse. Utan en lekplats i ett område med både hyresrätter och bostadsrätter. Husen ser likadana ut i hela området.. Det är ett sån't där tegelområde ala 60tal. Så det är inte lätt att se vilken hyresvärd eller förening det är som äger vilken tegelkloss...
    Jo det är ju många områden med blandad bebyggelse, men brf-huset ligger alltså närmast? Då kanske det mest troliga är att det är privat men du kan ju alltid ringa till kommunen och fråga om dem kan svara på vem som äger marken.
  • Loreena

Juridik hit eller dit... jag tycker ändå att det är HJÄRTLÖST att avhysa ett barn som sköter sig från en lekplats - En lekplats som inte är inhägnad eller skyltad med "privat".
    Det är min mening iaf... Jag tycker att det är snålt... Jag tror helt enkelt på den enkla principen att det man ger får man tillbaka.

• dirpower
    LinneaJosie skrev 2011-10-16 19:58:06 följande:
    Jag hävdade inte att allemansrätten gäller heller. Jag menade bara att jag inte tycker att det är att jämföra med en privat trädgård.
    Allemansrätten finns kvar i lagen, alltså gäller den. Allmännyttan av en lekplats gör att allemansrätten tillåter intrång lika mycket som du har rätt att gå på vägarna omkring den. Även om bostadsföreningen sätter upp staket så kan det vara tillåtet att kräva en öppning i det. Bedriver föreningen affärsverksamhet på att hyra ut lekplatsen så skulle man säkert få ha staket.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(