• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Veritaslux
    Lavish skrev 2011-10-16 20:43:30 följande:
    Vilken bitterfitta. Skiter fullständigt i vad för regler som gäller. Vad är det för kärring som missunnar en 1 åring att leka på en rolig lekplats?

Ja, precis. Som redan sagts i tråden har kvinnan rätt i att lekparken "tillhör" bostadsrättsföreningen men fy vad missunnsamt och tråkigt. Usch, vilken bitter människa som kör bort lekande barn!

Intressant är att min pappa bor, och är vice ordförande just i en stor HSB-förening med tjusiga nyrenoverade gårdar. Lekplatserna där har varit populära alla år (jag växte upp i villa inte långt därifrån och brukade ofta leka på gårdarna som barn). Pappa berättade nyligen att han tyckte det var så trevligt att dagisbarn då och då kom till gården och lekte dagtid, så det blev lite "liv". En period bodde det inte så många barn i föreningen så vad skulle då lekplatserna vara till för, liksom?

Det som varit lite problem är väl att även tonåringar gillar att hänga på gårdarna kvällstid, och en del skriker, skränar och förstör, tyvärr. De blir då bortkörda, men det är ju en HELT annan sak!

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • norrlandsflicka

Sjukt att dom ska köra bort folk. Är väl bara kul om man nyttjar lekplatser. Äger verkligen HSB marken? Verkar ju konstigt att man ska kunna bestämma att bara folk som bor i bostadsrättsföreningen får leka där.
    Där jag bor är det några lekparker som ägs av en förening av folk som äger radhus i ett område. Det är den föreningen som rustar lekparkerna. Vem som helst får då leka på de lekparkerna, spelar ingen roll att det är föreningen som har betalt och rustat upp. De lekparkerna är rustade de senaste 2 åren så de är riktigt fina.

• Pyrola

Googlade och hittade en liknande tråd som denna. Personligen skulle jag inte orka och hålla på att tjafsa och ringa lantmäteriet som föreslås i den tråden. Jag skulle hellre ta en annan park. Din kommun och bostadsort låter ju verkligen trist skönt att du snart ska flytta.

• dirpower
    LinneaJosie skrev 2011-10-16 20:49:50 följande:
    Men jag har överhuvudtaget inte tagit upp allemansrätten, jag förtydligade för Lakritsbåt att jag inte nämnt den. Du får gärna rikta dina inlägg till den du försöker rätta.
    Jag menar. Du behöver inte oroa dig för att råka hävda att allemansrätten inte gäller. Även om du nu inte gjorde det så kan du lugna ner dig om folk misstolkar dig. Allemansrätten finns kvar i regelverket.
  • Lavish

Annars kan man ju stanna och be kärringen ringa polisen så dom kan ägna sin värdefulla tid åt att avhysa fredlig 1 åring från lekpark.

• Erien

Men det kan ju vara så att det ofta är barn som inte tillhör föreningen på lekplatsen, kanske de till och med behövde rusta upp den för att det varit för många barn där och lekt? De kanske har haft det uppe på flera styrelsemöten att föreningen inte vill ha utomstående på sin innergård?

Du var ju bara ett fall, det är svårt att veta hela historien. Sett till bara dig och ditt barn var det naturligtvis småaktigt och aningen hjärtlöst, men vi vet ju inte hur det brukar vara eller vad som har bestämts på styrelsemötena.

Hade det varit lika självklart att knata in och börja grilla i föreningens grill eller ha middagsbjudning i trädgårdsmöblerna? Bara för att det inte är inhägnat eller står privat?

Gå gärna och lek på alla lekplatser, men bli inte varken arg eller förvånad om du blir avhyst.

• Lavish
    Erien skrev 2011-10-16 21:05:54 följande:
    Men det kan ju vara så att det ofta är barn som inte tillhör föreningen på lekplatsen, kanske de till och med behövde rusta upp den för att det varit för många barn där och lekt? De kanske har haft det uppe på flera styrelsemöten att föreningen inte vill ha utomstående på sin innergård?

Du var ju bara ett fall, det är svårt att veta hela historien. Sett till bara dig och ditt barn var det naturligtvis småaktigt och aningen hjärtlöst, men vi vet ju inte hur det brukar vara eller vad som har bestämts på styrelsemötena.

Hade det varit lika självklart att knata in och börja grilla i föreningens grill eller ha middagsbjudning i trädgårdsmöblerna? Bara för att det inte är inhägnat eller står privat?

Gå gärna och lek på alla lekplatser, men bli inte varken arg eller förvånad om du blir avhyst.
    Men är inte lekplatsen till för att barn ska leka där? Eller ska den bara stå och vara fin så de slipper betala upprustning om 25 år igen?
  • Veritaslux

Jag blev också nyfiken för att ta reda på vad som verkligen gäller juridiskt och hittade denna fråga/svar på HSB:s egna forum:

Fråga 51.2
    I vårt bostadsrättsområde finns tre påkostade lekplatser. Dessa används regelbundet av kommunanställda dagmammor. Vi undrar om det verkligen är rätt. Det är ju bostadsrättsföreningens gemensamma mark. Borde inte kommunen i sådana fall betala en viss summa till föreningen? Har föreningen rätt att "köra bort" dagmammorna?

Svar: Om ni inte redan har gjort det bör ni först kontrollera med kommunen så att marken verkligen tillhör föreningen. Det kan ju vara så att marken enligt stadsplanen är avsedd att vara allmän lekyta. Om lekplatserna ligger på föreningens privata mark, och om dagmammorna inte bor i föreningen eller har någon lokal där, kan ni i och för sig köra bort dem om ni vill. Rent praktiskt ser jag dock svårigheter om det inte finns någon inhägnad kring lekplatserna. Dessutom går det knappast att hela tiden övervaka vilka som använder lekplatserna.

Men, som redan sagt, tycker oavsett rätt och fel att det är jäkla missunnsamt och trist att köra bort lekande barn så länge de inte stör eller förstör! Usch, mår faktiskt lite illa när jag tänker på vilka bittra människor det finns!

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • LinneaJosie
    dirpower skrev 2011-10-16 21:05:21 följande:
    Jag menar. Du behöver inte oroa dig för att råka hävda att allemansrätten inte gäller. Även om du nu inte gjorde det så kan du lugna ner dig om folk misstolkar dig. Allemansrätten finns kvar i regelverket.
    What? Jag är fullkomligt lugn. Du menar vad? Jag förstår inte ditt inlägg som svar på mitt.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(