Inlägg från: dirpower |Visa alla inlägg
  • dirpower

Vi blev avhysta från lekparken... :(

LinneaJosie skrev 2011-10-16 19:58:06 följande:
    Jag hävdade inte att allemansrätten gäller heller. Jag menade bara att jag inte tycker att det är att jämföra med en privat trädgård.
    Allemansrätten finns kvar i lagen, alltså gäller den. Allmännyttan av en lekplats gör att allemansrätten tillåter intrång lika mycket som du har rätt att gå på vägarna omkring den. Även om bostadsföreningen sätter upp staket så kan det vara tillåtet att kräva en öppning i det. Bedriver föreningen affärsverksamhet på att hyra ut lekplatsen så skulle man säkert få ha staket.
  • dirpower
    LinneaJosie skrev 2011-10-16 20:49:50 följande:
    Men jag har överhuvudtaget inte tagit upp allemansrätten, jag förtydligade för Lakritsbåt att jag inte nämnt den. Du får gärna rikta dina inlägg till den du försöker rätta.
    Jag menar. Du behöver inte oroa dig för att råka hävda att allemansrätten inte gäller. Även om du nu inte gjorde det så kan du lugna ner dig om folk misstolkar dig. Allemansrätten finns kvar i regelverket.
  • dirpower
    Lavish skrev 2011-10-16 21:05:31 följande:
    Annars kan man ju stanna och be kärringen ringa polisen så dom kan ägna sin värdefulla tid åt att avhysa fredlig 1 åring från lekpark.
    Exakt. Själv hade jag nog tackat tanten för informationen och sedan fortsatt lekarna. Man behöver ju inte vara oartig.
  • dirpower
    LinneaJosie skrev 2011-10-16 21:07:45 följande:
    What? Jag är fullkomligt lugn. Du menar vad? Jag förstår inte ditt inlägg som svar på mitt.
    Jag ville bara betrygga dig med informationen om att allemansrätten finns. Hade den inte det så hade det varit viktigare för dig att påpeka att du inte säger att allemansrätten gäller. Nu finns det ju något som heter allemansrätt och därför är det onödigt att påpeka att man inte pratar om huruvida den gäller. Finns den så gäller den.
  • dirpower
    Pyrola skrev 2011-10-16 21:15:56 följande:
    Allemansrätten finns men det gäller inte på tomträtter och odlad mark  som jag har förstått.
    Då kan jag förklara för dig att du inte har förstått den.
  • dirpower
    svalan1980 skrev 2011-10-16 21:32:41 följande:
    Det är privat område, så varför inte?

Brukar du gå in och hänga tvätt på andras torklinor eller gå in och lägga dig i solstolarna i folks trädgårdar också? 
    Nu handlar detta om allmänna utrymmen i en bostadsförening där alla möjliga besökare är tillåtna att ströva fritt. Även om det är tillåtet att hänga tvätt på grannens linor så var det ett långskott. Något mer nära vore att lämna leksaker i lekparken men även då får man räkna med att bli av med dem.
  • dirpower
    Pyrola skrev 2011-10-16 22:00:04 följande:
    Nu fattar jag inte alls vad du skriver ska man gå runt och strö ut leksaker på tomter?
    Nej du får inte gå in till grannen oavsett om du vill begagna dennes torkvinda eller bada i poolen
    Jag fattar inte varför man ska strö ut tvätt heller. Oavsett anledning till att strö ut saker så räknar man med att vem som helst kan komma och ta leksakerna man lämnar efter sig och därför lämnar man inte leksaker i en lekpark. I ditt fall med att hänga tvätt på andras tvättställningar så kan man vara ganska säker på att specifikt en särskild familj har tagit bort tvätten eftersom att det inte är ett allmännyttigt område som tvättställningar brukar stå på. Därmed är din liknelse längre ifrån.

Fortfarande handlar detta om allmännyttiga områden och sådant behandlar allemansrätten.
  • dirpower
    Pyrola skrev 2011-10-16 22:00:04 följande:
    Nu fattar jag inte alls vad du skriver ska man gå runt och strö ut leksaker på tomter?
    Nej du får inte gå in till grannen oavsett om du vill begagna dennes torkvinda eller bada i poolen
    Exempel på ett tillåtet scenario, när det är tillåtet att gå in till grannen, är när grannen har en badbrygga i anslutning till tomten. Den kan du använda om du är säker på att grannen inte kommer att störas (exempelvis "inte hemma"). Du kan även gena över sommarstugors tomter om du är säker på att ingen är hemma. 
  • dirpower
    Pyrola skrev 2011-10-16 22:20:48 följande:
    Jag förstår inte alls varför man ska gå runt och lägga ut personliga ägodelar på andras tomter??

Allemansrätten gäller inte på tomtmark och odlad mark det kan du läsa på den hemsida som redan har länkats.
    Aha! Jag har blandat ihop dig med svalan1980 när jag petade på Ctrl+C för mycket. Nu blir jag röd.
  • dirpower
    Loreena skrev 2011-10-16 22:24:03 följande:
    Gården är en innergård, men ej omgärdad av häckar och staket. Det sitter heller inga skyltar uppe. Vad gäller då?
    Det är allmännyttiga områden. Folk får fritt ströva i sådana områden.
  • dirpower
    TrineTherese skrev 2011-10-16 22:34:53 följande:
    SPelar ingen roll vad du tycker, tanten har rätt. De som bor i HSB har varit med och betalat för lekparkerna och då vill man inte att andra ska vara där.
    Så kan man tycka.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(