Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Loreena
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 19:23:34 följande:
    Det är nog så att det är föreningens medlemmar som betalat lekparken samt för dess underhåll och då bör det ju rimligen vara så att det är dem som skall nyttja den.
    Det var precis så damen som sa till mig sa. Jag tror hon är styrelseordförande eller något sådant. Men jag tycker ändå inte att det är rätt... Ska de barnen vars föräldrar bara har råd att bo i en hyresrätt bara få nyttja de slitna kommunala lekplatserna, medans de barnen vars föräldrar har det bättre ställt ska få leka i HSBs nyrenoverade färgglada "plastparadis"? Det känns fel... Vad ska jag säga... Det känns väldigt missunnsamt! Ska man bygga ännu fler murar mellan samhällsskikten? Ska inte barnen kunna få leka tillsammans på vilken lekplats de vill?
  • Loreena

Jag tycker att det är tråkigt och missunnsamt... som jag sagt innan. Och jag tycker verkligen inte att det är samma sak som att traska in på någon enskild persons privata trädgård. Verkligen inte! Det står inga skyltar heller, så hur ska man veta eg? Om det är kommunens lekplats, eller HSBs, eller det kommunala hyresrättsbolagets gård. Jag tycker att de borde skylta om de inte vill ha obehöriga på sin mark... men jag tycker också att det är lite sorgligt att avhysa en 1åring och hans mamma från en lekplats.

• Loreena
    Pyrola skrev 2011-10-16 19:48:19 följande:
    259 lekparker i Göteborg nu slipper du surtanten.

www.lekparksguiden.se
    Tack!

Jag vill kunna ta mitt barn i handen och gå ut och leka, utan barnvagn, spårvagnsresor etc... Alltså vill jag kunna nyttja lekparkerna som ligger närmast vårt hus (en 1åring går inte så fort)... och som det är nu så äger HSB två av dom.
  • Loreena
    Pyrola skrev 2011-10-16 20:21:15 följande:
    Rimligt eller inte finns säkert de som tycker att man ska få gå in på radhustomter och industriområden också. På fl dyker det väl titt som tätt upp trådar om att man har problem med att folk kommer in på tomten.
    Ja, men det var inte en privat "tomt" i ordets bemärkelse. Utan en lekplats i ett område med både hyresrätter och bostadsrätter. Husen ser likadana ut i hela området.. Det är ett sån't där tegelområde ala 60tal. Så det är inte lätt att se vilken hyresvärd eller förening det är som äger vilken tegelkloss...
  • Loreena

Juridik hit eller dit... jag tycker ändå att det är HJÄRTLÖST att avhysa ett barn som sköter sig från en lekplats - En lekplats som inte är inhägnad eller skyltad med "privat".
    Det är min mening iaf... Jag tycker att det är snålt... Jag tror helt enkelt på den enkla principen att det man ger får man tillbaka.

• Loreena
    Pyrola skrev 2011-10-16 20:33:13 följande:
    Jo det är ju många områden med blandad bebyggelse, men brf-huset ligger alltså närmast? Då kanske det mest troliga är att det är privat men du kan ju alltid ringa till kommunen och fråga om dem kan svara på vem som äger marken.
    Damen som avhyste oss sa att föreningen äger marken... så det behöver jag inte ringa om.

Vad gäller den kommunala lekplatsen så har det varit påtryckningar på kommunen om den, men inget händer. Jag tror de medvetet låter den förfalla för att kunna riva bort den och bygga bostadsrätter där sedan. De har redan varit i området och undersökt den saken. Som det är nu så är halva lekplatsen borta, gräsmattan och basketplanen, det blev en inhägnad och låst förskolegård med förskolebaracker. Av det som återstår så ska de riva klätterställningen, men det ska inte sättas upp någon ny. Lekplatser i förorten prioriteras kanske inte... Jag vet inte. Hur som, vi flyttar snart... men jag tycker att det är sorgligt för de barn som bor kvar i området.
  • Loreena
    Pyrola skrev 2011-10-16 20:38:20 följande:
    Jo men frågan var ju om kvinnan fick eller inte. Jag tycker att du ska ta dem andra 259 lekparkerna istället några kanske ni kan promenera till om du inte vill åka spårvagn.
    Det är ju klart att vi inte går dit igen, när vi så tydligt inte är välkomna. Det är ju inte direkt roligt.
  • Loreena

Saken är den att det har blivit väldigt tyst och tomt på den gården. När den var nyrenoverad så var det en massa barn där och lekte. Men nu är det så gott som tomt. Jag trodde att det var för att skolorna börjat, men nu har jag ju fått svaret...

• Loreena
    Vila skrev 2011-10-16 20:48:52 följande:

Vi bodde förr i en bostadsrätt och i området fanns det en lekpark. Det var skittrist för barnen att leka i den lekpaken p.g.a. att det bodde en massa gubbar och tanter som körde bort barn som kom dit och lekte som inte bodde i föreningen. Vi var nästan den enda barnfamiljen i området vilket resulterade i att det bara var våra barn som någon gång lekte i parken, men oftast gick vi någon annanstan där det fanns andra barn. Lekparken stod därför oftast tom. Trist. Nu har vi flyttat tack och lov!

Precis vad jag menar! Lekplatser är ju mötesplatser för barn. Ska inte barnen få kunna leka med alla barnen i området? Jag tycker att det är konstigt att de lägger pengar på att göra gården så fin och sedan inte vill att barn ska komma dit och leka... Då borde de låtit den varit om den var innan. Inte bygga upp en stor färgglad plastpark.
  • Loreena
    svalan1980 skrev 2011-10-16 21:45:53 följande:
    Beror på hur det ser ut, men antagligen ligger lekplatsen skyddat på en innergård.

"Man måste alltså hålla sig borta från annans ”gård”. Dit räknas inte bara avskilda gårdsplaner där inga utomstående får passera utan också mindre villaträdgårdar och dylikt, kanske också andra områden intill bostadshus som är avskärmade för insyn genom häckar eller staket. "

www.naturvardsverket.se/Documents/publikation... 

Gården är en innergård, men ej omgärdad av häckar och staket. Det sitter heller inga skyltar uppe. Vad gäller då?
  • Loreena
    TheCoopers skrev 2011-10-17 09:49:15 följande:
    Hon är en idiot .  Inte undra på att vi har problem i samhället när vi har surfi**or som avhyser barn från en lekplats .

Stod det en skylt kan man undra ? Annars kanske de ska sätta upp en skylt och köra upp ett stängsel .
    Det finns ingen skylt. :/
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(