Inlägg från: LinneaJosie |Visa alla inlägg
  • LinneaJosie

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Pyrola skrev 2011-10-16 19:46:37 följande:
    Det måste det väl vara rent juridiskt om bostadsrättsföreningen äger marken precis som ett företag eller en kommun kan äga mark.
    Jag håller inte med. På en gemensam lekplats finns ingen förväntan om att den ska vara privat, som man kan förvänta sig i sin egen trädgård. Jag skulle snarare jämföra det med ägandet av t.ex. en åker.
  • LinneaJosie
    Pyrola skrev 2011-10-16 19:53:55 följande:
    Marken ägs privat och pga närheten till bostadshus så gäller inte allmänrätten. Det finns en länk i någon av de tidigare inläggen att bostadsrättsföreningar har rätt att avhysa människor från tomten.
    Jag hävdade inte att allemansrätten gäller heller. Jag menade bara att jag inte tycker att det är att jämföra med en privat trädgård.
  • LinneaJosie
    Pyrola skrev 2011-10-16 20:00:02 följande:
    Men det är ju en privat trädgård bara det att den ägs kollektivt av en förening. I bostadsrättsföreningen köper man in sig i föreningen. Det är ju dem i föreningen som bekostar skötseln och städar det är inte allmän mark.
    Det må vara hänt, men jag tycker inte att jämförelsen med en privat trädgård är rimlig.
  • LinneaJosie
    Lavish skrev 2011-10-16 20:43:30 följande:
    Vilken bitterfitta. Skiter fullständigt i vad för regler som gäller. Vad är det för kärring som missunnar en 1 åring att leka på en rolig lekplats?
    Men eller hur? Jag ska genast instruera min omgivning att de har tillåtelse att "låta mig somna in" om jag blir så j*vla missunnsam en dag.
  • LinneaJosie
    dirpower skrev 2011-10-16 20:38:17 följande:
    Allemansrätten finns kvar i lagen, alltså gäller den. Allmännyttan av en lekplats gör att allemansrätten tillåter intrång lika mycket som du har rätt att gå på vägarna omkring den. Även om bostadsföreningen sätter upp staket så kan det vara tillåtet att kräva en öppning i det. Bedriver föreningen affärsverksamhet på att hyra ut lekplatsen så skulle man säkert få ha staket.
    Men jag har överhuvudtaget inte tagit upp allemansrätten, jag förtydligade för Lakritsbåt att jag inte nämnt den. Du får gärna rikta dina inlägg till den du försöker rätta.
  • LinneaJosie
    dirpower skrev 2011-10-16 21:05:21 följande:
    Jag menar. Du behöver inte oroa dig för att råka hävda att allemansrätten inte gäller. Även om du nu inte gjorde det så kan du lugna ner dig om folk misstolkar dig. Allemansrätten finns kvar i regelverket.
    What? Jag är fullkomligt lugn. Du menar vad? Jag förstår inte ditt inlägg som svar på mitt.
  • LinneaJosie
    dirpower skrev 2011-10-16 21:17:09 följande:
    Jag ville bara betrygga dig med informationen om att allemansrätten finns. Hade den inte det så hade det varit viktigare för dig att påpeka att du inte säger att allemansrätten gäller. Nu finns det ju något som heter allemansrätt och därför är det onödigt att påpeka att man inte pratar om huruvida den gäller. Finns den så gäller den.
    Men suck. Jag svarade på en fråga. Men tack ändå.
  • LinneaJosie
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-17 19:50:52 följande:
    Du också, betydligt värre:
    Loppan boppan skrev 2011-10-17 16:48:15 följande:
    Om någon försöker få bort mig från en lekplats. Då får dom fan stryk. Snikna jävla IDIOTER som inte unnar barn att leka när det oftast bara bor pensionärsjävlar i husen iaf.
    Väl illustrerad poäng!
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(