Inlägg från: vadskajaghetadå |Visa alla inlägg
  • vadskajaghetadå

Vi blev avhysta från lekparken... :(

TrineTherese skrev 2011-10-16 22:34:53 följande:
    SPelar ingen roll vad du tycker, tanten har rätt. De som bor i HSB har varit med och betalat för lekparkerna och då vill man inte att andra ska vara där.
    Och vilka är "man"?

I mina ögon är man en väldigt tragisk själ. 
  • vadskajaghetadå
    Veritaslux skrev 2011-10-16 21:07:09 följande:
    Jag blev också nyfiken för att ta reda på vad som verkligen gäller juridiskt och hittade denna fråga/svar på HSB:s egna forum:

Fråga 51.2
    I vårt bostadsrättsområde finns tre påkostade lekplatser. Dessa används regelbundet av kommunanställda dagmammor. Vi undrar om det verkligen är rätt. Det är ju bostadsrättsföreningens gemensamma mark. Borde inte kommunen i sådana fall betala en viss summa till föreningen? Har föreningen rätt att "köra bort" dagmammorna?

Svar: Om ni inte redan har gjort det bör ni först kontrollera med kommunen så att marken verkligen tillhör föreningen. Det kan ju vara så att marken enligt stadsplanen är avsedd att vara allmän lekyta. Om lekplatserna ligger på föreningens privata mark, och om dagmammorna inte bor i föreningen eller har någon lokal där, kan ni i och för sig köra bort dem om ni vill. Rent praktiskt ser jag dock svårigheter om det inte finns någon inhägnad kring lekplatserna. Dessutom går det knappast att hela tiden övervaka vilka som använder lekplatserna.

Men, som redan sagt, tycker oavsett rätt och fel att det är jäkla missunnsamt och trist att köra bort lekande barn så länge de inte stör eller förstör! Usch, mår faktiskt lite illa när jag tänker på vilka bittra människor det finns!
    ja framför allt om det är gamla jävla surfittor som knappt orkar gå ut.
  • vadskajaghetadå
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 23:46:19 följande:
    Hon kanske är en missunsam människa, en paragrafryttare eller rent av elak. Men å andra sidan kanske hon är trött på det eventuella springandet och den höga ljudnivån från parken, hon kan måhända ha dåliga erfarenheter rörande icke-behörigas besök på gården sedan tidigare. Eller så kan det vara så att hon hon lider av någon psykisk sjukdom som medförde att hon betedde sig som hon gjorde. Vilka är vi att döma hennes agerande utan att veta dess orsak?
    jo jag vet att det finns massor av anledningar, jag syftade på meningen "och då vill man inte att andra ska vara där" låter ju väldigt generellt.

• vadskajaghetadå
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 23:49:13 följande:
    Orkar gå ut? De kanske har rörelsehinder (eller brist på assistants) som hindrar dem att gå ut. Vilken skev människosyn du verkar ha. Tror nog att du och jag skulle vara bittra på livet om vi fick den omvårdnad (eller snarare brist på) som dagens äldre och sjuka får.
    Det spelar ingen roll vilka förhinder man har, jag tycker det är fruktansvärt bittert och hemskt att mota bort barn som leker på en plats de själva inte sätter sin fot.

"ni tillhör inte den här gården - stick"  nej de människorna har jag inte mkt för. 
  • vadskajaghetadå
    Loreena skrev 2011-10-16 19:29:59 följande:
    Det var precis så damen som sa till mig sa. Jag tror hon är styrelseordförande eller något sådant. Men jag tycker ändå inte att det är rätt... Ska de barnen vars föräldrar bara har råd att bo i en hyresrätt bara få nyttja de slitna kommunala lekplatserna, medans de barnen vars föräldrar har det bättre ställt ska få leka i HSBs nyrenoverade färgglada "plastparadis"? Det känns fel... Vad ska jag säga... Det känns väldigt missunnsamt! Ska man bygga ännu fler murar mellan samhällsskikten? Ska inte barnen kunna få leka tillsammans på vilken lekplats de vill?
    Precis. Kräks
  • vadskajaghetadå

Jag bor i en BR och vi äger marken. Vi kommer att rusta upp lekparken.
    Om jag skulle höra att en av tanterna i huset motade bort andra barn skulle jag bli fly förbannad!
    Jag  VILL ju att det ska komma andra barn och leka här, en slags mötesplats för barnen och ett sätt att lära känna nya kompisar.

Kan man någonsin bestämma att den enbart är till för de boende? De boendes vänner med barn då? om jag som boende vill ha dessa här?

• vadskajaghetadå
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-16 23:59:18 följande:
    Visst är det tragiskt men bakom allas beteende ligger en bakomliggande orsak. Jag tror nämligen att det är väldigt få människor som VILL vara elaka och missunsamma men deras upplevelser av livet har tyvärr format det karaktärsdraget. 
    Jo.
  • vadskajaghetadå
    Argo skrev 2011-10-17 07:49:36 följande:
    Det är tämligen oväsentligt i det här fallet vad "de flesta brukar vara". TS har redan identifierat den kommunala lekplatsen men vill komma åt en annan, privat.

Nä, Brf:en har ingen skyldighet att sätta upp skyltar även om det skulle underlätta men nu vet TS och kan inte hävda okunskap om det sker igen.

Andra ungar som leker på er plats och skadar sig blir ert ansvar. Värt att tänka på.
    Och vad händer om TS hade vart kompis till en boende inom föreningen och har rätt att vara där?
    som jag skrev hade jag som br-innehavare blivit skogstokig om kärringarna hör motar bort barnen som jag vill ska komma hit och leka! 
    Det är väl för fan inga vandaliserande ungdomar vi talar om? 

Och det här med barngrupperna som för liv kan jag förstå, men en unge med sin mamma.

Jag blir gråtfärdig hur  vissa är funtade. Illamående.!!!!!
  • vadskajaghetadå
    Lavish skrev 2011-10-17 07:37:57 följande:
    Ja det är en bra fråga. Jag bor i bostadsrättsförening och en väninna här hade sin syster och systerns 2 åriga son på besök för ett tag sen. De gick då ut och lekte på föreningens lekplats. Det kanske de inte hade rätt till?
    De skulle nog bett om att få ett möte med vederbörande och höra först. Att gå och knacka dörr hade kanske också funkat.

• vadskajaghetadå

Jag har då aldrig vart med om att en lekpark går sönder, eller delar av den.
    Och då har jag kompisar med sjövilda barn.
    BARN, och inte tonåringar som kanske klottrar eller förstör, för sånt har man ju sett... 

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(