Inlägg från: vadskajaghetadå |Visa alla inlägg
  • vadskajaghetadå

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Men sen vet jag ju av erfarenhet att sveriges mest extrema människor dras till olika trådar på FL.

• vadskajaghetadå
    Krussidullan skrev 2011-10-18 01:20:31 följande:
    Som man känner sig själv känner man andra?

Mitt är mitt och ditt är mitt funkar kanske inte i alla lägen.
    Vill du bjuda på det som är ditt till andra -varsågod.
    Men förvänta dig inte att alla tänker som du, det finns de som är rädda om det som är deras och vill ha det ifred, inget konstigt med det. 

Men skönt att du är storsint och ger och inte tar, fint av dig

Hade jag vart med och betalat för en BRF-lekplats så vet jag inte om jag hade uppskattat okända som sätter det i system att komma och använda grejerna även om det är gulligt att barn leker.

Men det är jag det, jag hade heller aldrig drömt om att snika in på någon annans anordning på det sättet, hur fin den än var. 
    Nej vi är alla olika jag är själv med och betalar för en BRF-lekplats och här är alla välkomna.
    I min värld är det inget storsint  och nåt jag ens reflekterat över.
  • vadskajaghetadå
    Argo skrev 2011-10-18 06:11:38 följande:
    Hur man VET att det som inte är mitt måste tillhöra någon annan?

Ja du ...

... knepig fråga för en del kanske men jag trodde nog att det i princip kom med modersmjölken. Eller senast via uppfostran.

*Vad är det här? Har folk i den här tråden helt tappat allt vad normalt sunt förnuft innebär?*
    Jösses människa, du menar på allvar att man bör gå in i portarna i vederbörande hus och se om det står "brf" innan man går och leker med sitt barn på en lekplats man inte vet om den är kommunal eller ej?
    Ser du inte själv hur det låter?

Vi har jättemånga lekparker som tillhör HYRESRÄTTERNA i stockholm. Det är liksom standard här. Sen att många ombildats till BR, det ska man tydligen ha stenkoll på.

GE ER!!!!!

• vadskajaghetadå
    Argo skrev 2011-10-18 05:49:43 följande:
    Man får i alla fall en insikt i varför folk beter sig som de gör ibland om de faktiskt, på allvar, tror som att det fungerar som i detta inlägg.

Obestämd

Nä, alla får inte använda alla lekplatser hur som helst. Oavsett vad man tycker om det ur ett rent "moraliskt" perspektiv.
    Ska det vara så svårt att sätta upp en skylt; "privat" så slipper människorna sitta och irriteras på obehöriga?? 
    och som jag skrev är det absolut inte självklart, det känns som majoriteten här bor ute i skogen och aldrig vistas i bostadsområden.
    I stockholm som sagt är det standard med en lekplats till varje "gård" i alla fall i de flesta kommuner jag växt upp i,(i princip bara hyresrättsområden) vissa är bättre än andra och det är inte så konstigt om folk vill variera sig?
  • vadskajaghetadå
    Anna 710 skrev 2011-10-18 09:05:49 följande:
    Ja, det är sverige det... Hur ska de bära sig åt att sära på barnen när de är så stora att de är ute och leker själva?! Ska de ha någon slags skylt på jackan, så att folk vet att det är ok att just de barnen leker där?!
    k girl skrev 2011-10-18 09:21:43 följande:
    Jag har lite svårt att förstå argumentationen faktiskt. Flera av er menar på allvar att jag inte skulle ha kunnat låta vänner med barn som bodde hos mig över helgen leka i vår lekplats (när jag bodde i bostadsrätt). Eller att jag inte skulle kunna gå ut med min tvååring och leka på gården när jag hälsar på min syster när hon är på jobbet.
    Ja det verkar inte bättre.Förvånad
    Argo skrev 2011-10-18 09:07:34 följande:

Jag svarade på den fråga du ställde som kan tolkas som att ”Hur vet man att det som inte är mitt tillhör någon annan?” 

Vad gäller att hålla koll på vilka lekplatser som inte är offentliga så tror jag de flesta klarar av den biten rätt enkelt om man bara bott i området ett litet tag. Däremot verkar rätt många här skita i vilket – mitt är mitt och ditt är mitt, som någon skrev innan.

Jaha men den skulle inte tolkas på det sättet, för jag ifrågasatte en annan person som undrade hur man kunde missa något så SJÄLVKLART som att vissa lekplatser är privata och vissa inte.
  • vadskajaghetadå

Och nej, alla har inte koll på vilka hyresrätter som ombildats till bostadsrätter. I vårt område är det många som försökt, vissa har bildats och vissa inte. Jag tror det är svårt att hålla koll på alla.

Många lekplatser som vart till för alla har helt plötsligt blivit privata och enbart till för de boende. 

• vadskajaghetadå
    tanja 80 skrev 2011-10-18 10:16:39 följande:

Men det känns lite som om många här tänker så kortsiktigt, Alltså ETT barn som leker är väl inget. Men tänk om det är 20-30 barn där varje dag som leker och som kanske är äldre och  inte har sina föräldrar med sig, som skräpar ner och så vidare. Det är kanske inte så självklart att föreningen tycker att det är okej- och om nu damen faktiskt var ordföranden så har hon ju liksom mandat att tala för alla. Att bara högljutt ropa att man kan peka finger åt kärringen och alla får visst vara överallt...eh...varför tror folk att det funkar så? Får jag använda din bil också? Nej det vill du inte för den har du betalat för. Men de som bor i bostadsrätter har säkerligen betalat ganska bra för sina lägenheter också och man kanske har bestämt att det faktiskt är de boende samt deras besökande som ska få nyttja parken som de betalat för.

Vår förra lägenhet låg granne med en skola och det var ofta elever som var inne och sprang på gården, la sig och solade när det var varmt, kastade in godispapper och förstörde trädgården. I den föreningen fanns ingen vaktmästare eller så utan det var vi som bodde där som fick sköta allt från gräsklippning till städning. Varför ska det vara så självklart att alla ska få nyttja det när det var vi som betalade hyra och faktiskt skötte alltihop? Det är ju ingen med en villa som tycker att det är okej...

Lite så är det ju faktiskt i det här läget också. Föreningen kanske har bestämt att man vill ha ett stillsamt område och då tycker jag nog att man bara får acceptera det.  Alla ni som tycker att det bara är i Sverige det ena eller andra sker- hallå! Har ni ens varit utomlands? Jag jobbade t.ex på ett kommunalt serviceställe i storbritannien ett tag och där fick chefen ett vansinnesutbrott för att jag la min mobil på laddning inne på mitt kontor: jag tog alltså en el som inte var min menade hon... Tycker att vi här i landet har oerhört stor frihet, men man måste också kunna acceptera att allting inte är för alla...

Jag ska väl tillägga att jag själv också har en ettåring och skulle nog ha reagerat med förvåning om vi blev bortkörda i det läget, men när man tänker efter så är det faktiskt inte så märkligt. För får ett barn vara där så kommer det kanske tio nästa dag, och så vidare... Sedan kan jag väl tycka att man skulle skylta bättre då, men framför allt driva på kommunen så att de satsar på sina lekplatser! Det kan man ju knappast skylla på bostadsrättsföreningen för att kommunens lekplats är i dåligt skick, de måste ju ändå ha rätt till sina egna saker.

Tydligen är man enligt visa skribenter själv en surkärring om man inte tycker att det är självklart att alla ska få vara överallt- men då får jag väl vara det då.

Jag förstår mycket väl att det var jobbigt och verkligen inte okej i ert fall.
    De flesta bor dock inte vid dagis och skola, men de som gör det har det nog inte så kul, men det får man nästan ta med i beräkning tyvärr, att det inte är världens lugnaste plats att bo på.

Om man blir bortkörd eller om det står "privat" ja då är det ju så även om det kan skötas på ett bättre sätt.

Men tycker du att det är fel och hemskt av föräldrar att gå till lekplatser och leka, som kanske tidigare vart öppen för allmänheten men numera privat då det ombildats till BR?
    Tycker du att man automatiskt ska hålla sig borta från små lekplatser som ligger intill en klunga bostäder bara för att det KAN vara privat?

Jag menar, hur ska man lösa det om man inte känner till? Som jag sa är det standard i stockholm att varje område har en egen lekplats. Hyresrätterna dvs. 
  • vadskajaghetadå
    UnderbaraMix skrev 2011-10-18 18:22:37 följande:
    Jag bor i ett bostadsrättshus från HSB. Jag vill INTE att obehöriga, oinbjudna ska använda sig av våra grillar, lekplatser m.m.
    Vore du en gäst, helt ok. Utomstående, oinbjuden? Nej tack!

Lika lite som jag vill att någon ska komma in och använda min soffa eller TV eller skötbord.
    ha ha ha

• vadskajaghetadå
    finskaflikkan skrev 2011-10-18 22:18:30 följande:
    eller hur..
    SkrattandeDrömmer
  • vadskajaghetadå
    liv10 skrev 2011-10-18 23:44:56 följande:
    så sant så. men är det endast till för era barn därför?

i min värld är det rätt så märkligt att känna att det är viktigt att bara "våra" barn leker på vår gemensamma lekplats, och jag bor i radhus- där vi gått samman allihopa och byggt en lekpark. Tycker snarare det är jättekul om barn i närområdet kommer dit och bekantar sig med våra barn, och lika roligt är det som vi kan besöka andra lekparker i närområdet och både träffa andra barn och andra föräldrar.

är det vem som betalat gungan som känns viktigt för dig? känns det jobbigt om någon som inte betalat gungan sitter på den? jag fattar inte problemet.

"jamen jag har betalat den" faller platt för mig då det låter så barnsligt.         
    Verkligen löjligt. Och jag skulle bli förbannad om mina grannar skickade bort barn från ett annat område. Just lekplatser är en mötesplats för barnen OCH föräldrar. Skittråkigt om det bara bor ett fåtal ungar i en förening som bara får leka för att några snikna jäklar skrämt bort dem.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(