Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Enligt bloggen finns det tydligen juridiskt stöd för bostadsrättsföreningen att hålla utomstående borta från lekplatsen. Men det är mest pga ekonomiska skäl eftersom det är bostadsrättsföreningen som står för alla kostnader, och kan man minska skador genom att se till att så få som möjligt utnyttjar lekplatserna så kan de se till att det händer. Men så föreslog juristbloggaren (som arbetar på HSB) en intressant sak som en del boende inte bryr sig om egentligen
     http://blogg.hsb.se/juridik/2011/05/13/lekplatser-och-bostadsrattsforeningens-ansvar/

• Velour
    Loreena skrev 2011-10-16 19:20:41 följande:
    Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?
    Därför undrar jag om damen som hyste iväg er satt i styrelsen och om deras förening bestämt ifall inga utomstående alls får leka där. Om inte så har hon inget att säga till om.
  • Velour
    Mirva skrev 2011-10-21 11:29:24 följande:
    Jag skulle inte ta fram matsäcken och sätta mig och grilla på en plats som skulle kunna tillhöra ett hyreshus eller bostadsrättshus, men fortsättningsvis tänker jag låta mina barn leka på de lekplatser de vill leka. Tidigare har jag mumlat något till mina barn om att man ska nog inte leka där.
    Det är inte värt att riskera att bli utsatt för elit-wannabees som ser utomstående som patrask och därmed beter sig som idioter. Ta därför reda på vilka bestämmelser det finns i områdena omkring er så inte dina barn råkar ut för sånt beteende.
  • Velour
    Mirva skrev 2011-10-21 11:37:18 följande:
    Fast såna råkar man ut för varsomhelst. Tidigare i tråden gav jag ett exempel på grannens barn som lekte utanför grannhuset som är ett hyreshus och åkte i deras rutschkana, då en dam kom och sa till föräldern att barnet inte skulle leka där.
    Mmm, jag förstår (och har själv råkat ut för hysteriska tanter). Jag menar om bostadshusens ledning har bestämt att de inte tillåter utomstående att leka där så finns det ju inget man kan göra och det är då jag menar att det inte är värt att utsätta sina barn för sånt...
  • Velour
    Ernst Hugo skrev 2011-10-23 20:21:54 följande:
    Allemansrätten relaterar till fastigheten (dvs byggnad med tillhörande mark).

Det handlar inte om vilken rätt man har att vara på en plats. Det handlar om vilken rätt man har att avhysa vederbörande. Man kan vara högst obehörig i fatighetsägarens eller nyttjanderättshavarens perspektiv men därifrån att avhysa med lagliga medel är inte så enkelt.  
    Där ser man! Så även om man har juridiska rättigheter att kunna avhysa så kan man ändå inte göra det? Jag uppfattade som helt annorlunda när jag läste den här texten i bloggen:

" Om lekplatsen ligger på föreningens egen mark finns förstås rent juridiskt en möjlighet att hindra utomstående från att leka där. I praktiken kan det dock vara svårt att upprätthålla ett sådant förbud."
     http://blogg.hsb.se/juridik/2011/05/13/lekplatser-och-bostadsrattsforeningens-ansvar/
  • Velour
    Fru U skrev 2011-10-24 16:32:16 följande:
    En privatperson har rätt att be någon gå men om de inte går frivilligt så får man ju inte fysiskt hjälpa dem att gå...
    Good. För så länge man bara nyttjar en lekplats utan att förstöra den så ser även jag det som riktigt dumt att bete sig såsom kvinnan i TS berättelse.
  • Velour
    Fru U skrev 2011-10-24 16:37:03 följande:
    Jag håller inte med eftersom det kostar att underhålla lekplatserna,ganska mycket pengar och alla som bor i brf har även betalt för de kommunala lekplatserna, dvs dubbelt upp.

Att skrika och bete sig vanvördigt (i brist på bättre ord) är inte okej men att be någon gå på ett artigt och hyfsat sätt anser jag vara helt okej.
    Det jag tycker är "good" är att de inte kan ta till vilket medel som helst för att avhysa folk. Samtidigt får man vara lite mer förnuftig om man nu ska avhysa. Att göra det mot ALLA som inte är br-boende känns för dumt. Man kanske ska kunna skilja mellan folk och folk eftersom att vara utomstående inte är lika med att man automatiskt förstör lekanläggningen.
  • Velour
    Ernst Hugo skrev 2011-10-24 18:44:20 följande:
    Min reflektion i sammanhanget är frågan kring tantens missunnsamhet. Kände hon att den ensamma mamman med sitt enda barn invaderade och missbrukade hennes dyra investering i lekplatsen som hon själv inte utnyttjade?
    Eller var hon bara en bitter tant i största allmänhet?

Citerat från samma blogg du nämnde ovan:
    "Min rekommendation är nog att tillåta även utomstående att använda lekplatsen, åtminstone om det inte sker i någon större utsträckning utan endast rör sig om ett fåtal personer. Inte minst kan detta bidra till att öka sammanhållningen i området"     
    Japp, jag håller med. Och dessutom hintade jag lite om sista citatet i inlägget jag länkade till bloggen Tycker att det är en sund inställning i det uttalandet.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(