• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • Ernst Hugo
    Johan70 skrev 2011-10-23 19:56:45 följande:
    Ett hurdant mål? Handlade det om tomtmark (som i trådstartarens exempel) eller om publikt område (som du har pratat om)?
    En högst privat tomtmark som allmänheten hade tillträde till men där en aggresiv person behövde avhysas efter upprepade problem. Jag utgick liksom du ifrån att ägarförhållandena gav mig automatisk rätt att avhysa personen med alla till buds stående medel alt anmäla för olaga intrång.

Polisen förklarade att rättpraxis ger mig små eller inga chanser att få rätt i ett sådant fall.

Alltså vem som äger fastigheten (tomt är inget juridiskt begrepp) har i sammanhanget ingen betydelse. Det är den allmänna tillgängligheten till området som räknas och som nyttjanderättshavare eller ägare kan man bara verbalt be vederbörande att lämna stället, inget annat.    
    Come on katten - det svänger ju...
  • Fartill3

Vi hade ett liknande problem i vårat område. Föreningen har byggt en ny fin fotbollsplan och på kvällarna spelar allt som oftast ett gäng grabbar med invandrar bakgrund på den som inte bor i föreningen.
    Det här gjorde att det blev en del snack i granskapet om hur jävla illa det var att dessa killar utnyttjade föreningens plan.

Men som jag och även en del andra påpekade, vad hade dom här grabbarna hållit på med om dom inte hade spelat fotboll? 

Egoismens gnetiga anlete är inte vackert att skåda usch fy fan very bad!!!!     

Människor glömmer vad du gjort och vad du sagt men de kommer alltid i håg hur du fick dem att känna sig
  • Ernst Hugo
    Fartill3 skrev 2011-10-23 20:06:41 följande:
    Vi hade ett liknande problem i vårat område. Föreningen har byggt en ny fin fotbollsplan och på kvällarna spelar allt som oftast ett gäng grabbar med invandrar bakgrund på den som inte bor i föreningen.
    Det här gjorde att det blev en del snack i granskapet om hur jävla illa det var att dessa killar utnyttjade föreningens plan.

Men som jag och även en del andra påpekade, vad hade dom här grabbarna hållit på med om dom inte hade spelat fotboll? 

Egoismens gnetiga anlete är inte vackert att skåda usch fy fan very bad!!!!     
  • Johan70
    Ernst Hugo skrev 2011-10-23 20:04:16 följande:
    En högst privat tomtmark som allmänheten hade tillträde till men där en aggresiv person behövde avhysas efter upprepade problem. Jag utgick liksom du ifrån att ägarförhållandena gav mig automatisk rätt att avhysa personen med alla till buds stående medel alt anmäla för olaga intrång.

Polisen förklarade att rättpraxis ger mig små eller inga chanser att få rätt i ett sådant fall.

Alltså vem som äger fastigheten (tomt är inget juridiskt begrepp) har i sammanhanget ingen betydelse. Det är den allmänna tillgängligheten till området som räknas och som nyttjanderättshavare eller ägare kan man bara verbalt be vederbörande att lämna stället, inget annat.    
    Jodå, tomtbegreppet finns bland annat i allemansrätten. Man har inte allemansrätt till tomtmark. Vidare kan man inte utan vidare som utomstående påstå att man har rätt att vara på en plats bara för att det inte finns staket, om det är tydligt att området tillhör ett visst hus eller en husgrupp. Hur det skall bedömas måste alltså avgöras utifrån förhållandena på platsen.
  • Ernst Hugo
    Johan70 skrev 2011-10-23 20:15:46 följande:
    Jodå, tomtbegreppet finns bland annat i allemansrätten. Man har inte allemansrätt till tomtmark. Vidare kan man inte utan vidare som utomstående påstå att man har rätt att vara på en plats bara för att det inte finns staket, om det är tydligt att området tillhör ett visst hus eller en husgrupp. Hur det skall bedömas måste alltså avgöras utifrån förhållandena på platsen.

Allemansrätten relaterar till fastigheten (dvs byggnad med tillhörande mark).

Det handlar inte om vilken rätt man har att vara på en plats. Det handlar om vilken rätt man har att avhysa vederbörande. Man kan vara högst obehörig i fatighetsägarens eller nyttjanderättshavarens perspektiv men därifrån att avhysa med lagliga medel är inte så enkelt.  
  • Johan70
    Ernst Hugo skrev 2011-10-23 20:21:54 följande:
    Allemansrätten relaterar till fastigheten (dvs byggnad med tillhörande mark).

Det handlar inte om vilken rätt man har att vara på en plats. Det handlar om vilken rätt man har att avhysa vederbörande. Man kan vara högst obehörig i fatighetsägarens eller nyttjanderättshavarens perspektiv men därifrån att avhysa med lagliga medel är inte så enkelt.  
    I trådstartarens exempel hade en kvinna kommit och sagt till, och då hade trådstartaren och hennes barn som jag förstår det omedelbart funnit sig i det och gått därifrån, även om de egentligen hade velat vara kvar. De visste redan att de var på annans mark. Det finns inget som säger att man inte får säga till, det har du t.o.m. själv sagt att man får göra så det vet du ju. Trådstartarens fråga har alltså inget att göra med vilka metoder fastighetsägaren skulle ha fått använda för att köra bort henne, utan har att göra med om fastighetsägaren över huvud taget skulle ha rätt att säga till dem att gå därifrån. Och ja, det har fastighetsägaren rätt att göra.

Om den som är där trilskas och hänger kvar, kommer vi in på det du pratar om. Det är en annan fråga: Då handlar det om vilka metoder man får använda för att sätta sin önskan i verket.
  • Fru U

Baloou, det var det jag menade men du fick verkligen fram det och på ett tydligt och bra sätt

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U
    Johan70 skrev 2011-10-23 20:37:28 följande:
    I trådstartarens exempel hade en kvinna kommit och sagt till, och då hade trådstartaren och hennes barn som jag förstår det omedelbart funnit sig i det och gått därifrån, även om de egentligen hade velat vara kvar. De visste redan att de var på annans mark. Det finns inget som säger att man inte får säga till, det har du t.o.m. själv sagt att man får göra så det vet du ju. Trådstartarens fråga har alltså inget att göra med vilka metoder fastighetsägaren skulle ha fått använda för att köra bort henne, utan har att göra med om fastighetsägaren över huvud taget skulle ha rätt att säga till dem att gå därifrån. Och ja, det har fastighetsägaren rätt att göra.

Om den som är där trilskas och hänger kvar, då kommer vi in på det du pratar om. Det är en annan fråga: Då handlar det om vilka metoder man får använda för att sätta sin önskan i verket.
    Japp, visst har de rätt att upplysa om att det är privat område men som du säger, det är svårt att få folk därifrån
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Ernst Hugo
    Fru U skrev 2011-10-23 20:39:18 följande:
    Baloou, det var det jag menade men du fick verkligen fram det och på ett tydligt och bra sätt

Väl bekomme Glad
    TheCoopers skrev 2011-10-23 21:29:23 följande:
    Baloou är mycket vis
    {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(