-
Och vad ska de svara på? Om det är privat mark?Ria skrev 2011-10-17 11:49:49 följande:TS ring HSB å fråga.
-
Inte nödvändigtvis. En hel del "hyr" markenRia skrev 2011-10-17 11:56:42 följande:Det är väl föreningen som äger marken?
-
Fast varje hsb-förening sköter sig själv. En del äger marken husen står på och en del 'hyr' den.Wiiilma skrev 2011-10-17 13:53:54 följande:Nu har jag inte läst alla svar men så här skriver hsb själva:
Får icke-medlemmar använda lekplatsen?
Det kan finnas en önskan hos framför allt små föreningar med begränsad ekonomi att stävja problem med att lekplatser, ibland påkostade sådana, används av personer som inte bor i föreningen. Om lekplatsen ligger på föreningens egen mark finns förstås rent juridiskt en möjlighet att hindra utomstående från att leka där. I praktiken kan det dock vara svårt att upprätthålla ett sådant förbud.
Min rekommendation är nog att tillåta även utomstående att använda lekplatsen, åtminstone om det inte sker i någon större utsträckning utan endast rör sig om ett fåtal personer. Inte minst kan detta bidra till att öka sammanhållningen i området.
Klippt härifrån:
blogg.hsb.se/juridik/2011/05/13/lekplatser-oc.../ -
Kanske för att människor jobbar hårt och betalar för att det ska se fint och bra ut och hållas en bra standard enligt alla femtielva eu-regler.3 barns mamma84 skrev 2011-10-17 15:48:44 följande:Varför ska vuxna vara så snåla och tänka på massa annat som bygga hus och äga massa marker och allt blir till att vi med små barn blir straffade.
Vad skulle hänta om ts nu gick ditt med sitt barn barnet skulle bara leka inte förstöra
+ att de som bor i brf även betalar för kommunala lekplatser. -
Nja, de flesta bostadsrättsföreningar bygger och sköter om sina lekplatser själva.Lindis1974 skrev 2011-10-17 16:12:02 följande:Hos oss finns det gott om lekplaster i de olika BRF som kommunen har byggt.
Ingen aning om hur det är i din kommun men här finns det hur många somn helst.
Sen finns det dem föreningar som gör som ni, men det allra vanligast är att kommunen bygger för kommunen äger marken utanför huset.
Inte lika i alla BRF som sagt men det finns.
Kommunen må äga marken i många fall men varje förening betalar för den -
Nej så enkelt är det inte.Loppan boppan skrev 2011-10-17 16:38:22 följande:Kärringjävel!
Nej bostadsrätter är byggda på KOMMUNAL mark. ALLA får utnyttja lekplatserna då. -
Då är de besökande till dig och därmed är du också ansvarig för demk girl skrev 2011-10-18 09:21:43 följande:Jag har lite svårt att förstå argumentationen faktiskt. Flera av er menar på allvar att jag inte skulle ha kunnat låta vänner med barn som bodde hos mig över helgen leka i vår lekplats (när jag bodde i bostadsrätt). Eller att jag inte skulle kunna gå ut med min tvååring och leka på gården när jag hälsar på min syster när hon är på jobbet.
-
Ja det är hemskt att de som betalar dyrt vill ha det fint.
-
Ja man betalar dyrt. De betalar för boendet och området + allt kommunalt.TheCoopers skrev 2011-10-18 14:12:14 följande:men SNARK alla som bor i Bostadsrätt betalar dyrt menar du ?
Skulle det vara mindre fint för att barn leker i en lekpark ? det är ju inte så att ungen hoppade upp på din balkong och lekte ?
Det sliter på grejerna, barn springer i buskar, spelar fotboll på gräsmattan som inte är gjord för det osv. Ett barn är inget problem men så enkelt är det inte. Sen är inte allt för alla, vi bor inte i ett kommunistland.
Tyvärr finns det ingen lag, medelst att man inhägnar området, att förhindra att utomstående använder området.
Jag går inte in på och använder andras gårdar som jag vet andra betalar för, hyres eller brf, det anser jag hör till god ton. Enda undantaget är om man besöker någon där. -
Det går inte att citera:
Allemansrätten är inte relevant i detta fallet.