Inlägg från: Ernst Hugo |Visa alla inlägg
  • Ernst Hugo

Vi blev avhysta från lekparken... :(

puss skrev 2011-10-16 19:31:40 följande:
    om inte kärringen själv skulle gunga så blir ju hennes andel över?
    Lysande Sickan - me like Solig
    Come on katten - det svänger ju...
  • Ernst Hugo
    sirisdotter skrev 2011-10-22 19:33:43 följande:
    Tror du inte hon åker rutchkana osv  med sina barnbarn där?

Jo man kan både ha barnbarn och vara skitnödigt missunsam Solig
  • Ernst Hugo
    Johan70 skrev 2011-10-23 19:23:20 följande:
    Det stämmer inte. Det beror helt på hur ägandeförhållandet ser ut. Man har inte rätt att gå in på annans tomtmark hur som helst.

Om du har en villatomt och har valt att inte ha något staket eller häck längs tomtgränsen, innebär det att vem som helst får uppehålla sig på din tomt då? Nej.
    Ägarförhållandena har eg inte med saken att göra. Frågan är vilka rättigheter man har när man skall avhysa någon från sk publikt område. Detta kan du inte göra annat än att muntligt be snällt, allt annat är olagligt och kallas egenmäktigt förfarande. Kolla gärna upp det Solig
  • Ernst Hugo
    Johan70 skrev 2011-10-23 19:31:24 följande:
    I det här fallet pratar vi ju om tomtmark. Det är inte publikt område.
    Jag har faktiskt varit på väg driva ett sådant mål men blev indirekt avrådd av polisen utifrån rättspraxis.
  • Ernst Hugo
    Johan70 skrev 2011-10-23 19:56:45 följande:
    Ett hurdant mål? Handlade det om tomtmark (som i trådstartarens exempel) eller om publikt område (som du har pratat om)?
    En högst privat tomtmark som allmänheten hade tillträde till men där en aggresiv person behövde avhysas efter upprepade problem. Jag utgick liksom du ifrån att ägarförhållandena gav mig automatisk rätt att avhysa personen med alla till buds stående medel alt anmäla för olaga intrång.

Polisen förklarade att rättpraxis ger mig små eller inga chanser att få rätt i ett sådant fall.

Alltså vem som äger fastigheten (tomt är inget juridiskt begrepp) har i sammanhanget ingen betydelse. Det är den allmänna tillgängligheten till området som räknas och som nyttjanderättshavare eller ägare kan man bara verbalt be vederbörande att lämna stället, inget annat.    
  • Ernst Hugo
    Fartill3 skrev 2011-10-23 20:06:41 följande:
    Vi hade ett liknande problem i vårat område. Föreningen har byggt en ny fin fotbollsplan och på kvällarna spelar allt som oftast ett gäng grabbar med invandrar bakgrund på den som inte bor i föreningen.
    Det här gjorde att det blev en del snack i granskapet om hur jävla illa det var att dessa killar utnyttjade föreningens plan.

Men som jag och även en del andra påpekade, vad hade dom här grabbarna hållit på med om dom inte hade spelat fotboll? 

Egoismens gnetiga anlete är inte vackert att skåda usch fy fan very bad!!!!     
  • Ernst Hugo
    Johan70 skrev 2011-10-23 20:15:46 följande:
    Jodå, tomtbegreppet finns bland annat i allemansrätten. Man har inte allemansrätt till tomtmark. Vidare kan man inte utan vidare som utomstående påstå att man har rätt att vara på en plats bara för att det inte finns staket, om det är tydligt att området tillhör ett visst hus eller en husgrupp. Hur det skall bedömas måste alltså avgöras utifrån förhållandena på platsen.

Allemansrätten relaterar till fastigheten (dvs byggnad med tillhörande mark).

Det handlar inte om vilken rätt man har att vara på en plats. Det handlar om vilken rätt man har att avhysa vederbörande. Man kan vara högst obehörig i fatighetsägarens eller nyttjanderättshavarens perspektiv men därifrån att avhysa med lagliga medel är inte så enkelt.  
  • Ernst Hugo
    Fru U skrev 2011-10-23 20:39:18 följande:
    Baloou, det var det jag menade men du fick verkligen fram det och på ett tydligt och bra sätt

Väl bekomme Glad
    TheCoopers skrev 2011-10-23 21:29:23 följande:
    Baloou är mycket vis
    {#emotions_dlg.flower}
  • Ernst Hugo
    Velour skrev 2011-10-24 16:35:07 följande:
    Good. För så länge man bara nyttjar en lekplats utan att förstöra den så ser även jag det som riktigt dumt att bete sig såsom kvinnan i TS berättelse.
    Min reflektion i sammanhanget är frågan kring tantens missunnsamhet. Kände hon att den ensamma mamman med sitt enda barn invaderade och missbrukade hennes dyra investering i lekplatsen som hon själv inte utnyttjade?
    Eller var hon bara en bitter tant i största allmänhet?

Citerat från samma blogg du nämnde ovan:
    "Min rekommendation är nog att tillåta även utomstående att använda lekplatsen, åtminstone om det inte sker i någon större utsträckning utan endast rör sig om ett fåtal personer. Inte minst kan detta bidra till att öka sammanhållningen i området"     
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(