Inlägg från: Mirva |Visa alla inlägg
  • Mirva

Vi blev avhysta från lekparken... :(

vadskajaghetadå skrev 2011-10-18 10:25:11 följande:
    Jag förstår mycket väl att det var jobbigt och verkligen inte okej i ert fall.
    De flesta bor dock inte vid dagis och skola, men de som gör det har det nog inte så kul, men det får man nästan ta med i beräkning tyvärr, att det inte är världens lugnaste plats att bo på.

Om man blir bortkörd eller om det står "privat" ja då är det ju så även om det kan skötas på ett bättre sätt.

Men tycker du att det är fel och hemskt av föräldrar att gå till lekplatser och leka, som kanske tidigare vart öppen för allmänheten men numera privat då det ombildats till BR?
    Tycker du att man automatiskt ska hålla sig borta från små lekplatser som ligger intill en klunga bostäder bara för att det KAN vara privat?

Jag menar, hur ska man lösa det om man inte känner till? Som jag sa är det standard i stockholm att varje område har en egen lekplats. Hyresrätterna dvs. 
    Ja då måste det ju vara skyltat ordentligt och lås på grindarna så att inga obehöriga kan ta sig in, allt annat är bara vansinnigt. Ingen ska behöva mötas av någon som kommer och säger till att man inte får vara där.

Våra grannars barn lekte utanför grannhuset en dag, där de satt ut en liten flyttbar rutschkana då en av husets hyresgäser kom och sa att barnet inte fick leka där. Vart är vi på väg?
  • Mirva

Smulu skrev 2011-10-18 13:33:09 följande:
    VI och DOM.... 

VI bryr oss bara om OSS

DOM skiter VI

VART är VI på väg?

DU är inte välkommen HIT

BORT BORT BORT.

Sorgligt tycker jag. 

Vi borde också kolla alla barn som leker på av kommunen anordnade lekplatser. Har föräldrarna/föräldern uppehållstillstånd i landet? Är familjen skriven i den kommun lekplatsen ligger?

• Mirva
    Fru U skrev 2011-10-18 14:18:20 följande:
    Ja man betalar dyrt. De betalar för boendet och området + allt kommunalt.

Det sliter på grejerna, barn springer i buskar, spelar fotboll på gräsmattan som inte är gjord för det osv. Ett barn är inget problem men så enkelt är det inte. Sen är inte allt för alla, vi bor inte i ett kommunistland.

Tyvärr finns det ingen lag, medelst att man inhägnar området, att förhindra att utomstående använder området.

Jag går inte in på och använder andras gårdar som jag vet andra betalar för, hyres eller brf, det anser jag hör till god ton. Enda undantaget är om man besöker någon där.
    Nä men vi bor i ett land med allemansrätt. Då bör man sätta upp en tydlig skylt att endast boende får nyttja lekparken.
  • Mirva
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-18 14:28:58 följande:
    Allemansrätten har inte med saken att göra.
    Att vi inte lever i ett kommunistland har då inte heller med saken att göra. Jag tror visst att allemansrätten har att göra med detta eftersom det vid dessa bostadsrättsföreningslekplatser inte är tydligt markerat att de tillhör vissa människor och inte får nyttjas av andra. Annat vore det om jag går in genom en låst port och leker på innergåden.
  • Mirva
    Coriander skrev 2011-10-18 16:08:50 följande:
    Fast med resoneringen om allemansrätt, så skulle man alltså kunna kliva in på ett villaområde, kika in vad för fruktträd det finns på området och om någon inte satt upp skylt på att obehöriga ej äger tillträde, så har du rätt att palla några äpplen, päron, körsbär, rabarber...? Eller om de byggt fint lekplats, så är det bara att ta för sig så länge det inte finns några skyltar?

Enklast är väl problemet löst med att man sätter upp skyltar, så alla fattar att det är ett privat område.
    I ett villaområde är det vanligtvis tydligt var gränsen går. En lekpark invid ett flerfamiljshus kan vara svårt att avgöra vad det är för slags lekpark, en lekpark för alla barn eller bara för vissa barn.
  • Mirva
    Fru U skrev 2011-10-18 17:57:14 följande:
    Be honom svara här lär vara meningslöst. Fl är inte nåt favoritforum precis

Men jag ska fråga honom om jag får möjlighet men jag misstänker att han som den jurist han är kommer att svara att han behöver mer info om arrende, tomträttsgäld osv för att kunna svara...
    Ja precis, så svarade även den jurist jag pratade med i dag om denna fråga, olika från fall till fall beroende på detaljplaner etc.
  • Mirva
    Fru U skrev 2011-10-18 21:06:48 följande:
    Sen är det väldigt fördomsfullt att tro att alla som beskriver hur det är eller hur man ser på något äger sitt boende.

Sen skulle inte hyresgästerna kunna avhysa någon för de äger inte marken, hyresvärden skulle däremot eventuellt kunna göra det.
    Nä vi äger kanske inte marken, men det är kanske vi som har satt upp och betalat lekgrejerna.
  • Mirva
    liv10 skrev 2011-10-18 23:44:56 följande:
    så sant så. men är det endast till för era barn därför?

i min värld är det rätt så märkligt att känna att det är viktigt att bara "våra" barn leker på vår gemensamma lekplats, och jag bor i radhus- där vi gått samman allihopa och byggt en lekpark. Tycker snarare det är jättekul om barn i närområdet kommer dit och bekantar sig med våra barn, och lika roligt är det som vi kan besöka andra lekparker i närområdet och både träffa andra barn och andra föräldrar.

är det vem som betalat gungan som känns viktigt för dig? känns det jobbigt om någon som inte betalat gungan sitter på den? jag fattar inte problemet.

"jamen jag har betalat den" faller platt för mig då det låter så barnsligt.         
    Självklart får precis alla barn leka utanför vårt hus, men barnen i vårt hus blir avhysta av någon gnällspik i huset bredvid där hyresgästerna bekostat lekredskap själva.
  • Mirva
    Argo skrev 2011-10-19 12:44:04 följande:
    Bor man i området så har givetvis en normalbegåvad människa efter ett litet tag koll på vilka hus som är brf och vilka som är hyresrätt.

Bor man inte i området kan det kanske tillhöra god ton och vanligt folkvett att försöka ta reda på sådant innan man knallar in på en gård?
    Det finns ju ingen vettig människa som tar och kollar upp ett hundratal eller som i vårt närområde femhundra hus huruvida de är hyresrätts- eller bostadsrättshus och dessutom kollar upp deras detaljplan, för det måste man också göra eftersom man inte vet om lekplatsen som ligger utanför ett hus ligger på bostadsrättsföreningens mark eller inte. Det är ju snarare en människa med något slags utvecklingshandikapp som skulle göra något sådant.
  • Mirva
    sirisdotter skrev 2011-10-19 18:46:00 följande:
    När jag bodde i Stockholms innerstad fanns kodlås nästan  överallt.   Är de borttagna nu,  eftersom det verkar finnas så många lekplatser där,  som är svårt att veta vems de är?
    Går man igenom en port för att komma till en lekplats säger det sig väl självt att lekplatsen tillhör något av bostadshusen. Det är väl lekplatser som ligger på ställen som man inte behöver gå igenom en port för att komma in i, vi pratar om?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(