• Argo

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Loreena skrev 2011-10-16 22:24:03 följande:
    Gården är en innergård, men ej omgärdad av häckar och staket. Det sitter heller inga skyltar uppe. Vad gäller då?
    Privat tomtmark är privat tomtmark oavsett staket eller ej.

Vill de inte ha utomstående ungar där så är det bara att acceptera detta.
  • Argo
    mamytotwo skrev 2011-10-17 06:42:52 följande:
    Har man en lekplast som endast är för boende så måste det sättas upp skylt eller stängsel. Så länge det inget står så har man rätt att vara där.
    Nä, du kan inte bara gå in på någon annans tomt för att det saknas ett staket eller skylt: "Privat".
  • Argo
    Loreena skrev 2011-10-16 19:29:59 följande:
    Det var precis så damen som sa till mig sa. Jag tror hon är styrelseordförande eller något sådant. Men jag tycker ändå inte att det är rätt... Ska de barnen vars föräldrar bara har råd att bo i en hyresrätt bara få nyttja de slitna kommunala lekplatserna, medans de barnen vars föräldrar har det bättre ställt ska få leka i HSBs nyrenoverade färgglada "plastparadis"? Det känns fel... Vad ska jag säga... Det känns väldigt missunnsamt! Ska man bygga ännu fler murar mellan samhällsskikten? Ska inte barnen kunna få leka tillsammans på vilken lekplats de vill?
    Missunsamt och missunsamt ...

Du vet ju i vilken unge i ordningen din unge är att bli tilsagd. Du kan ju inte gärna veta hur mycket brf:ens medlemmar får betala med sina egna pengar för att ungar utifrån sabbat och förstört sakerna.

Vill ungarna leka tillsammans "över samhällskikten" finns det kommunala lekparker.
  • Argo
    seandra82 skrev 2011-10-16 19:52:54 följande:
    va vadå - lyssna inte på henne det finns inga regler som säger att man inte får ta med sina barn till en annans gårds lekplats . du har all rätt å ta med din unge till vilken plats som helst. finns det inga skyltar som säger stopp så har man fritt fram. det är lika dant med fsk gårdar på helgerna får man gå in o låta sina barn leka
    Jisses!

Resonerar verkligen folk såhär?

*vojne vojne*
  • Argo
    Insatt skrev 2011-10-16 20:56:12 följande:
    Fast det som är så hysteriskt roligt i sammanhanget så jag nästan får ont för att jag garvar så hårt är att din analogi mellan villaträdgårdar och bostadsrättsföreningsgårdar är FEL!!! Du kan juridiskt sett inte jämföra så. Ja jesus vad tokigt, HAHAHAHAHAHAHAHA
    Och lite roligare blir det när vi konstaterar att DU har fel i ditt påstående.

Ligger lekplatsen på Brf:ens mark har kvinnan rätt och liknelsen med en villaträdgård stämmer.

Och förutom ev pengafrågor i sammanhanget så ligger även ansvaret för olyckor på brf:en. En massa utomstående barn som leker där och skadar sig blir alltså helt plötsligt styrelsens ansvar. Alltså ytterligare ett skäl till att hålla utomstående borta.

http://blogg.hsb.se/juridik/2011/05/13/lekplatser-och-bostadsrattsforeningens-ansvar/

Och nä, allemansrätten gäller inte då en lekplats mellan bostadshusen ligger väl inom den sk hemfridszonen.
  • Argo
    Lindis1974 skrev 2011-10-17 07:41:52 följande:
    Argo: de allra flesta lekplatser vid BRF är kommunala. Är de inte och medlemmarna vill ha det privat så får man vara så god att sätta upp skyltar. Svårare än så är det inte.
    De allra flesta bryr sig inte om små barn leker på gården utanför.
    Vi äger vårt hus. Vi äger oxå lekplatsen utanför. Vi är 11 gemensamma villor som äger den tillsammans. Då vi varken har skyltar eller stängsel så leker vem som helst här. Önskar vi annat får vi åtgärda det men det kommer inte att hända.
    Det är tämligen oväsentligt i det här fallet vad "de flesta brukar vara". TS har redan identifierat den kommunala lekplatsen men vill komma åt en annan, privat.

Nä, Brf:en har ingen skyldighet att sätta upp skyltar även om det skulle underlätta men nu vet TS och kan inte hävda okunskap om det sker igen.

Andra ungar som leker på er plats och skadar sig blir ert ansvar. Värt att tänka på.
  • Argo
    Lavish skrev 2011-10-17 07:37:57 följande:
    Ja det är en bra fråga. Jag bor i bostadsrättsförening och en väninna här hade sin syster och systerns 2 åriga son på besök för ett tag sen. De gick då ut och lekte på föreningens lekplats. Det kanske de inte hade rätt till?
    Som alltid i brf:er: man ansvarar för sina gäster.

TS klampade ju in oinbjuden.
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 08:08:31 följande:
    Och vad händer om TS hade vart kompis till en boende inom föreningen och har rätt att vara där?
    som jag skrev hade jag som br-innehavare blivit skogstokig om kärringarna hör motar bort barnen som jag vill ska komma hit och leka! 
    Det är väl för fan inga vandaliserande ungdomar vi talar om? 

Och det här med barngrupperna som för liv kan jag förstå, men en unge med sin mamma.

Jag blir gråtfärdig hur  vissa är funtade. Illamående.!!!!!
    Var och en ansvarar för sina gäster i en brf.

Hur brf:en tidigare drabbats, eller inte, av oinbjudna på sin tomt vet vi inte.

Ev skador på utomstående ungar som uppstår när de leker med brf:ens saker faller på styrelsens ansvar.
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 08:50:12 följande:
    Jag har då aldrig vart med om att en lekpark går sönder, eller delar av den.
    Och då har jag kompisar med sjövilda barn.
    BARN, och inte tonåringar som kanske klottrar eller förstör, för sånt har man ju sett... 
    Fast det är nog i första hand en unge som skadar sig på en trasig/osäker gunga/klätterställning/what ever som är värst för den styrelse som blir ansvarig när TS och hennes gelikar tar sig in på privat mark.
  • Argo
    amalie79 skrev 2011-10-17 09:12:09 följande:
    Men om man vänder på det, vågar man låta sina barn leka på BRF-ars lekplatser? Vad har de för krav på säkerhet, etc? Kommunerna och de kommunala bostadsbolagen har rätt hårda krav på sig vad gäller EU-säkerhetskrav, lekplatsbesiktningar, etc, men gäller detsamma för bostadsrättsföreningar? Har ju hört en del skräckexempel på tex privata förskolor där "händiga föräldrar" gått ihop och byggt och lagar redskap så att de blivit rena dödsfällor...

Men om man inte vill att folk ska komma in och leka så får man väl stängsla och skylta tycker jag, hur ska man annars veta att man inte får?
    Sunt förnuft?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(