• Argo

Vi blev avhysta från lekparken... :(

liv10 skrev 2011-10-19 11:02:31 följande:
    fast här handlar det väl om sunt förnuft. om en ettåring sitter och pillar i sanden med sin mamma behöver man väl knappast känna att det sliter på sakerna eller vara rädd för vare sig olyckor eller sabotage!

återigen- olyckor är inte heller ett argument som håller då det BARA BLIR PROBLEM FÖR BRF OM LEKPARKEN INTE FÖLJER DE SÄKERHETSNORMER DEN SKA. Men eftersom man säger att det är kostsamt att hålla igång en lekpark så borde ju därmed säkerheten vara prioriterad?

Vi är bara 8 familjer som håller igång vår lekpark (de flesta brf har betydligt fler familjer än så som delar på kostnaderna) och det är INTE kostsamt att underhålla den. Vi betalar några hundralappar per år för någon som besiktar den, sen hjäls vi åt att kratta, måla lekstuga och gungor mm. I snitt kanske vi högst betalar nån hundring per år per familj.   I en stor BRF kanske det handlar om en tia i månaden- så ekonomin är LÖJLIGT att ta som ett argument.

Om man är rädd för slitage i en lekpark så är man ju pinsam.  
    Jag har undvikit att skriva till dig tidigare för att vara snäll men eftersom du svarar mig:

Du har inte tänkt så långt som att olyckor ibland händer för att någonting har hänt som man inte upptäckt än? Det brukar liksom ofta vara grejen med olyckor: någonting har fallerat utan att man märkt det. Så nä, regelbundna kontroller är ingen säkerhet mot olyckor. Så oavsett om brf har följt regelverket kring besiktningarna kan det mycket väl ändå "bli problem för brf" om det händer en olycka.

Det ansvar som styrelsen för en brf måste ta, även för obehöriga som utnyttjar deras grejer, är i allra högsta grad en anledning att begränsa den almänna tillgången till exempelvis en lekplats. 
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 11:30:11 följande:
    Ja men hur ska jag vet det om jag knallar in på en lekpark i Stockholm som inte är inhängnad ? Inte för att jag någonsin upplevt det som ett problem här .
    Bor man i området så har givetvis en normalbegåvad människa efter ett litet tag koll på vilka hus som är brf och vilka som är hyresrätt.

Bor man inte i området kan det kanske tillhöra god ton och vanligt folkvett att försöka ta reda på sådant innan man knallar in på en gård?
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 12:42:44 följande:
     Och jag menar fixerad vid pengar eftersom det enda du klagar på är att tanten är snål medan du ignorerar övriga skäl för henne att hålla utomstående borta.
    och jag menar SNÅL som att man inte kan dela med sig av en lekpark . Har inget med pengar att göra såvida kvinnans skäl för att inte låta barnet leka där är pengar .
    Se där, du missar återigen alla andra skäl. Du fokuserar på: "hon är snål!"
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 13:04:28 följande:
    men Gud vill du inte förstå eller förstår du inte ? Hon vill inte dela med sig . PUNKT :
    Du har hakat upp dig på din förutfattade mening att kvinnan var snål.

Det finns fler tänkbara skäl som du ignorerar. Ignorerar du dessa bara för att få spy ur dig lite på kvinnan ifråga? En spya med stor "PUNKT"?
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 13:02:44 följande:
    Och det kan du konstatera bara sådär?
    Även fast det är så att det är enormt mycket utförsäljningar av allmännyttan? Att vissa går igenom och vissa inte, det ska normalbegåvade ha koll på?

det är liksom ingen liten by ute i skogen det gäller, i a f inte här, utan väldigt väldigt många hushåll. Fler flera tusen. Och vissa delar är sålda, vissa inte. Av samma gårdar. 

Argo - fruktansvärt dåligt argument, trots att det tjatats om detta hela tiden. 
    Jag tycker inte det är mer än rätt att BRF får stå för dessa kostnader om den inte är 100% säker. Sen tycker jag personligen att det är löjligt av folk att stämma, anmäla eller vad de nu gör. Tror dock inte det är så vanligt som det låter på folk här.
    Enda skillnaden är att du med säkerhet vet att det inte kommer kosta mer än sveda och värk för "ert" eget barn?
    Klingar riktigt illa....
    Argo skrev 2011-10-19 12:38:08 följande:
    Jag har undvikit att skriva till dig tidigare för att vara snäll men eftersom du svarar mig:

Du har inte tänkt så långt som att olyckor ibland händer för att någonting har hänt som man inte upptäckt än? Det brukar liksom ofta vara grejen med olyckor: någonting har fallerat utan att man märkt det. Så nä, regelbundna kontroller är ingen säkerhet mot olyckor. Så oavsett om brf har följt regelverket kring besiktningarna kan det mycket väl ändå "bli problem för brf" om det händer en olycka.

Det ansvar som styrelsen för en brf måste ta, även för obehöriga som utnyttjar deras grejer, är i allra högsta grad en anledning att begränsa den almänna tillgången till exempelvis en lekplats. 
    Ja, det har man koll på. Med normalbegåvning och ett visst intresse för sin nära omvärld. Så svårt är det inte.

Och själv är det nog (återigen) inte pengarna jag tänker på först om någon unge, behörig eller inte, skadar sig. Det finns andra frågor där kring ansvar och sådant som känns större. Faktiskt.
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 15:16:11 följande:
    Det finns inget skäl som jag inte skulle tycka var löjligt .. så ?
    ... så då blir det uppenbarligen viktigt för dig att kräkas ut ett "SNÅL!" över kvinnan.

Det fanns inget annat du hade kunnat haka upp dig på utan det är just det materiella som är viktigt för dig?
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-19 15:17:38 följande:

Och själv är det nog (återigen) inte pengarna jag tänker på först om någon unge, behörig eller inte, skadar sig. Det finns andra frågor där kring ansvar och sådant som känns större. Faktiskt.
    Du har missat att många HR blir BR ? tror du på allvar att om man bor i stan så vet man precis vilka föreningar som är vart ?
    Jag tror det är ytterst få som i huvudtaget bryr sig .
    Jag tror att det mest handlar om det sistnämnda för er som går på om hur svårt det är att förstå om området är privat eller inte. Skiter man i det så gör man. Då kan man klampa på hur som helst, var som helst.
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 17:57:46 följande:
    Använd inte ordet "man" för alla har inte koll på det.
    Om jag går ner och frågar i centrum som ligger 100 meter bort är jag övertygad om att inte ens hälften har en aning hurvida min gata/lägenheterna är bostadsrätter eller ej. om jag så frågar 100 per som är bosatta här.
    Just det: "man".

Så svårt är det inte att veta vilka hus som är vad på ens egen gata och i den närmaste omgivningen. Och alldeles särskilt om man brukar ta sig in på en särskild gård för att utnyttja deras saker. 

Med normalbegåvning då.

Och med den normalbegåvningen följer dessutom folkvett nog att försöka ta reda på i förhand om något är privat eller inte.
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-20 15:51:59 följande:
    och du bor i en by?
    Ja, på sätt och vis. En by med ungefär 900.000 innevånare.
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-20 15:51:40 följande:
    men vem har sagt att det är det materiella ?

det är en park som hon inte vill dela med sig av . Hon är löjlig .
    Du.
  • Argo
    Mirva skrev 2011-10-19 20:16:51 följande:
    Det finns ju ingen vettig människa som tar och kollar upp ett hundratal eller som i vårt närområde femhundra hus huruvida de är hyresrätts- eller bostadsrättshus och dessutom kollar upp deras detaljplan, för det måste man också göra eftersom man inte vet om lekplatsen som ligger utanför ett hus ligger på bostadsrättsföreningens mark eller inte. Det är ju snarare en människa med något slags utvecklingshandikapp som skulle göra något sådant.
    Det är iofs knappast tal om 500 fastigheter som man har koll på utan sin närmaste omgivning. Kvarteren där man bor. Något som inte kräver mer än lite förstrött allmän-intresse för att ha koll på.

Kombinera denna tämligen normala begåvning med lite folkvett så försöker du dessutom ta reda på om gården du håller på att ta dig in på är privat eller inte.
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-20 16:08:57 följande:
    Så om man bor på söder i Stockholm så ska man veta vilka parker som hör till vilken fastighet i Vasastan , på Östermalm osv ?

Mycket troligt

Eller om man bor i Bromma ska man ha koll på alla fastigheter i Alvik , Traneberg , Äppelviken , Bromma plan , Abrahamsberg , Riksby osv ....
    Skrattande

Nu läste du inte så lite fel va?

Skrattande

Jag skrev faktiskt precis tvärtom. Signaturen talade om 500 fastigheter och jag sa att jag avsåg den närmaste omgivningen/gatan där man bor.
  • Argo
    TheCoopers skrev 2011-10-20 15:58:46 följande:
    inte speciellt begåvat att tjata om normalbegåvning . Låter som någon med dåligt självförtroende eller dålig diskussion teknik ...
    Fast det får ni nog ta för det är inte mer begåvat att resignerat skaka på huvudet och förklara att "det går aldrig att lära sig vad som är privat och allmänt i närområdet".
  • Argo
    Mirva skrev 2011-10-20 22:14:07 följande:
    Det kräver en oerhörd tid att ta reda på alla hus i den närmaste omgivningen, det finns inte ens på kartan att sätta igång med ett sådant hästjobb. Då är man verkligen understimulerad eller galen om man sätter sig ner och gör ett sådant jobb.
    Argo skrev 2011-10-20 16:04:31 följande:
    Det är iofs knappast tal om 500 fastigheter som man har koll på utan sin närmaste omgivning. Kvarteren där man bor. Något som inte kräver mer än lite förstrött allmän-intresse för att ha koll på.

Kombinera denna tämligen normala begåvning med lite folkvett så försöker du dessutom ta reda på om gården du håller på att ta dig in på är privat eller inte.
    Visst är det tal om 500 fastigheter om vi räknar området vi rör oss i. Jag pratar heller inte om att ta sig in på någon gård, utan lekplatserna finns lite här och där, både mellan hus och en bit ifrån. Då måste man alltså förutom att känna till om husen har bostadsrätter eller hyresrätter känna till detaljplanen omkring husen. Fullkomligt absurt.

Om nu folk inte vill ha mina barn på "sina" lekplatser får får de sätta upp skyltar "Rastning av obehöriga barn förbjuden", medan de ändå är igång kan de översätta skylten till serbiska, kinesiska, ryska och engelska, för att vara säkra på att ingen obehörig knodd sitter och gräver i deras sandlåda

Jaså? Själv brukar jag notera husen när jag går förbi dem.

Vill du definiera "närområde" som 500 fastigheter så kan du väl göra det. Hederligt sunt förnuft säger i och för sig att det knappast var ett område av den storleken som avsågs, men för allt i världen ... Och skulle ens "närområde" inkludera 500 fastigher så de få av dessa man VILL ta sig in på kollar man väl ändå upp just för den sakens skull?

Ni har tydligt förklarat nu att ni är några stycken som tycker det är svårt att lära sig vad som är bef:er och vad som är hyresrätter i er omgivning. Ok, gott så, och jag tror vi kan släppa det spåret. Men då kommer vi likväl tillbaka till den andra delen av påståendet: innan man klampar in på någons gård så försöker man åtminstone ta reda på vad som är ok och inte?

Det kallas fåniga och ogiltiga argument när det påpekas att det både kostar pengar och finns jurudiska skäl till att hålla utomstående borta från en brf, men det är inte fånigt och ogiltig argumantation att säga att "det är ju svårt att informera sig om vad som är vad innan man kliver in på en gård"?

Fast jag tror nog att vi redan har konstaterat den verkliga orsaken till den här upprördheten. Som det stod tidigare: "Äh, vem bryr sig?"
  • Argo
    Mirva skrev 2011-10-21 08:43:43 följande:
    Nu börjar jag bli rejält trött på det här.  Du fortsätter prata om sunt förnuft när det inte alls handlar om det. I mitt fall handlar det om 500 fastigheter i någon annans fall handlar det om 15 fastigheter. Och återigen, det handlar inte om att ta sig in på någon gård, jag pratar om lekplatser som ligger öppet, alltså inte på någon innergård där man måste gå igenom en port eller grind för att komma in i, och återigen man måste även ta reda på detaljplanen för området för att veta hur det är ställt med lekplatsens status.

Det skulle ta flera dagar i anspråk att ta reda på de trettiotal små lekplatser som finns här härhuruvida de tillhör brf och hur detaljplanen ser ut. Den tiden ägnar jag hellre åt mina barn eller något annat vettigt. Och hur det än är, så kommer jag fortsättningsvis låta mina barn leka på alla lekplatser.
    Blir du trött så varför fortsätta gå på om saken? Du har framfört tydligt nog att det är jobbigt att hålla reda på vad som är brf och inte i ditt närområde. Det behöver inte sägas igen om du inte vill. Nu lägger du till att det inte handlar om sunt förnuft heller. Nä, jag tror som sagt att det i grund och botten handlar om: "Äh, vem bryr sig?"
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 08:44:10 följande:
    Du ser ju bilderna jag lagt upp tidigare, som finns överallt i sthlm. Låt säga att jag hälsar på min kompis som inte kommit hem än och jag väntar med mina barn. Då måste jag alltså gå till närmsta port (som troligtvis är låst som de flesta är i dag) och kika om det står att det är en BFR  på anslagstavlan? och ser jag ingen ska jag bara gå därifrån?
    Enligt dig.
    Du hälsar alltså på din kompis, väntar utanför hennes hus och vet inte om hon bor i hyresrätt eller brf? Ja vi har hört nu att det är svårt att hålla reda på. Sunt förnuft säger då att om man traskar in på någons gård så kollar man upp det så gott det går innan. Med tanke på att mna säkert håller sig till ett fåtal lekplatser är det inget jättejobb att komma ihåg svaret sedan.
  • Argo
    liv10 skrev 2011-10-21 09:16:11 följande:
    och du verkar ju ha svårt att ta till dig vad folk skriver.

jag har ett rätt bra hum om vad som är brf och hyresrätter härikring- MEN  som jag sa- bara för att det är en brf betyder det inte att det är en privat lekpark! Tvärtom faktiskt! Till många större brf finns faktiskt kommunägda allmänytor, bland annat lekparker. 

Och som massor redan påpekat- vi talar ju om öppna lekparker- inte där man måste gå in på en tydligt markerad innergård. 
    Hela den här meta-pratet uppstod för att några signaturer försvarade sin inställning att det var fritt fram att gå in på gårdar som man ville med att det var omöjligt att veta om gårdarna var privata eller inte om de inte var skyltade. På en punkt har dessa signaturerna varit informativa mitt i allt detta prd-slafsande: det är uppenbart att skyltar om ägandeförhållanden skulle var till stor hjälp för att även dessa signaturer ska få klarhet.
  • Argo
    Mirva skrev 2011-10-21 17:31:18 följande:
    Jag blir trött på att du tjatar om sunt förnuft. Och på att du envisas med att gå på om att man går in på gårdar, när det inte handlar om det. Sedan har det ändå ingen betydelse om det är hyresrätter eller bostadsrätter eftersom man ändå måste känna till detaljplanen för att se vilken status lekplatsen har.

När ska man göra detta arbete har du tänkt dig? Att försöka ta sig in i porten för att titta vad den eventuella bostadsrättsföreningen heter och sedan kontakta denna bostadsrättsförening och fastighetskontoret för att få detaljplanen? Bara att ta sig till porten kan ta tio minuter mewd alla barnen. Sedan vet man inte alltid  vilket bostadsrättsförening eller hyresvärd som anlagt parken. Och när det då gäller ett trettiotal små lekplatser lär barnen ha blivit så stora när jobbet är färdigt att de inte vill leka på lekplatser längre.
    Fast nu är det du som håller ämnet levande trots att vi redan har konstaterat vilka problemen är.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(