Inlägg från: liv10 |Visa alla inlägg
  • liv10

Vi blev avhysta från lekparken... :(

herregud.

det finns tydligen människor som bryr sig om allt. antagligen samma personer som skriver lappar om   ludd i torktumlaren, som spionerar på grannarna och ringer störningsjouren så fort nån fiser.

TS; fy fan vilken bitter tant- skit i henne och tipsa alla om den lekparken så tanten får nåt att göra om dagarna  

• liv10

Om man orkar bry sig vilka som leker i lekparken och inte har man alldelles säkert ett bittert tråkigt liv. jag köper inte ens till 1% argumentet att tanten är orolig för skaderisken då en ettåring sitter och pillar i sanden med sin mamma. Jag tror 100%att hon bara är bitter och njuter av att få känna sig viktig nån gång då och då. 

DESSUTOM- OM MAN FÖLJER DE RIKTLINJER SOM SOM GÄLLER FÖR LEKPLATSER SÅ FINNS INGEN ORO VID EV OLYCKOR. .Lekplatsen ska besiktas en gång per år- så om man gjort sitt jobb och tagit hand om den finns inga faror alls med att låta andra barn leka där. Så det är bullshit att man är orolig för olyckor i mina ögon.  Är man orolig för det har man antagligen inte följt de regler och riktlinjer som finns.

DESSUTOM; SKYLT VID ALLA PRIVATA lekparker SKALL finnas med info om vem som äger mm, där kan man ju passa på att skriva att det är förbjuden mark om man är snål och bitter så slipper man ju ovälkomna barn som leker och har roligt.  

• liv10
    Fru U skrev 2011-10-18 09:25:52 följande:
    Då är de besökande till dig och därmed är du också ansvarig för dem

fast om en olycka sker är ju någon endast ansvarig om lekplatsen brister i säkerhet- och eftersom den ska besiktas en gång per år är det ju inget att oroa sig över. Så ansvarsfrågan är egentligen bara aktuell om det är en lekplats som brister i säkerhet. Annars räknas det väl som vilken olycka som helst, dvs ansvarsfrågan behöver inte utredas vidare.

jag är inte ansvarig för mina besökare- jag är snsvarig för att lekplatsen uppfyller gällande säkerhetskrav. Har inget med vem som besöker mig att göra.

bostadsrättsföreningen är precis lika ansvarig vid en olycka som drabbar ett barn som bor i huset.   Så vill man vara på den säkra sidan så skulle jag rekommendera att inte ha nån lekplats. För olyckor händer ju alltid.    
  • liv10

om det är en privatägd lekplats har man rätt att förbjuda utomstående att beträda den- men förslagsvis är det ju ingen bra lösning om den ligger på en öppen plats där många passerar- om man är oerhört noga med att ingen utomstående får beträda den så är ju en skylt på sin plats.
    Skylt skall även finnas (lag faktiskt!) med vem som ska kontaktas om något är sönder, behöver underhållas mm.

Har sett tidigare i tråden att folk talat om ansvarsfrågan vid olyckor och jag upprepar- det argumentet är ju inte alls relevant om lekplatsen är underhållen och följer de riktlinjer som en lekpark skall göra när de gäller säkerhet- enda gången det kan bli tal om att bostädsrättsföreningen får problem vid ev olycka är ju om det framkommer att underhållet varit eftersatt tex. Men eftersom lekplatser SKA besiktas en gång per år så borde det inte vara något som helst problem för seriösa föreningar.

ser att endel tagit upp argumentet att man minsann betalat i hyran för lekparken- det är helt rätt- men i mina ögon är det ett hellöjligt argument- om man bor i en stor förening så är det knappast många kronor per år som går till själva lekplatsen- men visst- vill man hävda att man betalat några tior per år och därför förvägrar anadra tillträde så kan man ju göra det. Men de flesta människor anser nog ändå att lekparker är till för att användas- både av egna och andras barn.        

• liv10
    Mirva skrev 2011-10-18 23:24:44 följande:
    Nä vi äger kanske inte marken, men det är kanske vi som har satt upp och betalat lekgrejerna.

så sant så. men är det endast till för era barn därför?

i min värld är det rätt så märkligt att känna att det är viktigt att bara "våra" barn leker på vår gemensamma lekplats, och jag bor i radhus- där vi gått samman allihopa och byggt en lekpark. Tycker snarare det är jättekul om barn i närområdet kommer dit och bekantar sig med våra barn, och lika roligt är det som vi kan besöka andra lekparker i närområdet och både träffa andra barn och andra föräldrar.

är det vem som betalat gungan som känns viktigt för dig? känns det jobbigt om någon som inte betalat gungan sitter på den? jag fattar inte problemet.

"jamen jag har betalat den" faller platt för mig då det låter så barnsligt.         
  • liv10

MIRVA, FÖRLÅT! inser efter att ha läst dina inlägg att det inte var riktat till de som inte bor i brf.

mitt inlägg kvarstår då till de surpuppor som vaktar sina lekparker med hökögon och kör bort alla främmande barn som får för sig nåt så dumt som att leka där.   

• liv10
    Argo skrev 2011-10-19 10:17:59 följande:
    Nä, eftersom det inte är din ekonomi det handlar om så behöver du givetvis inte köpa argumentet, men faktum kvarstår - det kan bli rätt stora kostnader som drabbar en brf årligen pga utomstående som ut- och missnyttjar brf:ens mark och föremål.

Varför just den aktuella brf:en väljer att inte vilja låta utomstående använda deras grejer kan vi inte veta.

fast här handlar det väl om sunt förnuft. om en ettåring sitter och pillar i sanden med sin mamma behöver man väl knappast känna att det sliter på sakerna eller vara rädd för vare sig olyckor eller sabotage!

återigen- olyckor är inte heller ett argument som håller då det BARA BLIR PROBLEM FÖR BRF OM LEKPARKEN INTE FÖLJER DE SÄKERHETSNORMER DEN SKA. Men eftersom man säger att det är kostsamt att hålla igång en lekpark så borde ju därmed säkerheten vara prioriterad?

Vi är bara 8 familjer som håller igång vår lekpark (de flesta brf har betydligt fler familjer än så som delar på kostnaderna) och det är INTE kostsamt att underhålla den. Vi betalar några hundralappar per år för någon som besiktar den, sen hjäls vi åt att kratta, måla lekstuga och gungor mm. I snitt kanske vi högst betalar nån hundring per år per familj.   I en stor BRF kanske det handlar om en tia i månaden- så ekonomin är LÖJLIGT att ta som ett argument.

Om man är rädd för slitage i en lekpark så är man ju pinsam.  
  • liv10

vad gäller sabotage är det nånting man aldrig kan gardera sig emot tyvärr! så länge man inte inhägnar sina allmänna områden (inte ens det hjälper altid) så får man helt enkelt acceptera att idioter finns överallt. Men inte stävjar man sabotage om man kör bort en ettåring.

• liv10
    Fru U skrev 2011-10-19 11:05:57 följande:
    Men det är ju bra att du vet hur andra bostadsrättsföreningar lagt upp sina lekplatser. Att du vet hur mycket de kostat att sätta dit och underhålla.

Ekonomi är inte ett löjligt argument även om du tycker det för de som bor i brf betalar för både sitt eget och kommunens.

ja, jag betalar både för våran  egna lekpark (i min brf) och om du nu verkligen vill spetsa till det så betalar jag väl för kommunens också- men det är ju ett val jag gjort då jag valt att bo i BRF- då ingår ju vissa kostnader av gemensamma ytor.

jag vet inte hur alla BRF lagt upp sina lekplatser- men jag vet att det inte är så dyrt att underhålla en redan existerande lekplats! att anlägga en ny eller köpa in nya saker kan självklart vara kostsamt- men det är ju ett val man gör som förening att prioritera barnens lekytor isåfall. Som jag sagt tidigare så tycker jag det är enbart roligt om barn från närområdet kommer och leker med våra barn! Skulle tex sabotage ske så får man väl ta det med berörda- sen blir det ju en försäkringsfråga. Polisanmälning såklart- men inte skulle vi köra bort små barn som leker där med sina föräldrar.  
  • liv10

har aldrig heller varit med om att gungor går sönder!

men men, alla är vi olika och självklart måste man ju få bestämma att ingen obehörig får gå in i lekparken om det känns viktigt. Men då skulle jag tycka att det vore på sin plats att sätta upp en skylt typ
    "privat lekpark- endast för boende i husen"

det är ju mycket trevligare än att uppleva att man blir bortkörd när man är där och leker. Det borde ju inte vara så svårt att få upp en skylt så åtminstone vuxna kan läsa och slipper bli ivägkörda och känna sig illa bemötta?      

• liv10
    LaFontaine skrev 2011-10-19 20:31:20 följande:
    Svammel? Vet du ens hur ett styrelseansvar ser ut? 

fast det är ju exakt samma ansvar även om det är ett barn som bor i huset som råkar ut för en olycka. det blir inte värre ansvar för att barnet bor på gatan bredvid. så istället för att köra bort alla barn som inte bor i huset är det väl bättre att ta bort lekplatsen (om man inte är säker på att den är säker) eller beställa en besiktning (vilket fö ska göras en gång per år, och om man gjort det har jag svårt att tro att man kan kan råka ut för nåt eftersom man då gjort sk normalt underhåll.
  • liv10
    Argo skrev 2011-10-19 12:38:08 följande:
    Jag har undvikit att skriva till dig tidigare för att vara snäll men eftersom du svarar mig:

Du har inte tänkt så långt som att olyckor ibland händer för att någonting har hänt som man inte upptäckt än? Det brukar liksom ofta vara grejen med olyckor: någonting har fallerat utan att man märkt det. Så nä, regelbundna kontroller är ingen säkerhet mot olyckor. Så oavsett om brf har följt regelverket kring besiktningarna kan det mycket väl ändå "bli problem för brf" om det händer en olycka.

Det ansvar som styrelsen för en brf måste ta, även för obehöriga som utnyttjar deras grejer, är i allra högsta grad en anledning att begränsa den almänna tillgången till exempelvis en lekplats. 

fast det görs ju en ansvarsutredning vid ev olycka, och om brf kan uppvisa att man haft besiktning varje år och gjort det saker som framkommit vid besiktningarna så finns det knappast utrymme för att man ska kunna säga att man underlåtit sitt ansvar.

och som sagt, ansvarsutredning kan ju göras även om barnet bor i huset- så för mig är det inget argument mot barn som inte bor i huset.

och som jag också sa, ett tips är ju att skriva att det är en privat lekpark- för man kan inte ta för givet att folk vet. I vår stad finns tex hus där hälften av hjusen är brf, hälften hyresrätt osv- helt omöjligt att veta om lekplatsen där emellan är privat eller ej. Att köra bort folk är otrevligt- skylta istället så slipper man ju otrevliga "bortkörningar".   
  • liv10
    Fru U skrev 2011-10-20 16:21:30 följande:
    Ligger lekplatsen mellan brf-hus som i ts beskrivning så vet man att det är privat.

nej det gör man absolut inte. du måste faktiskt få se markplan för att veta. mellan husen kan ligga allmänna områden.

våra närmsta grannar är 10st stoooooora hus med massor av brf-lägenheter i varje. Mellan varje huslänga finns en lekpark. nu faller det sig faktiskt så att de är kommunala, för enliga markplan är det allmänyta- inte privatägd yta.

så så självklart är det inte.  
  • liv10
    Argo skrev 2011-10-21 07:33:23 följande:
    Jaså? Själv brukar jag notera husen när jag går förbi dem.

Vill du definiera "närområde" som 500 fastigheter så kan du väl göra det. Hederligt sunt förnuft säger i och för sig att det knappast var ett område av den storleken som avsågs, men för allt i världen ... Och skulle ens "närområde" inkludera 500 fastigher så de få av dessa man VILL ta sig in på kollar man väl ändå upp just för den sakens skull?

Ni har tydligt förklarat nu att ni är några stycken som tycker det är svårt att lära sig vad som är bef:er och vad som är hyresrätter i er omgivning. Ok, gott så, och jag tror vi kan släppa det spåret. Men då kommer vi likväl tillbaka till den andra delen av påståendet: innan man klampar in på någons gård så försöker man åtminstone ta reda på vad som är ok och inte?

Det kallas fåniga och ogiltiga argument när det påpekas att det både kostar pengar och finns jurudiska skäl till att hålla utomstående borta från en brf, men det är inte fånigt och ogiltig argumantation att säga att "det är ju svårt att informera sig om vad som är vad innan man kliver in på en gård"?

Fast jag tror nog att vi redan har konstaterat den verkliga orsaken till den här upprördheten. Som det stod tidigare: "Äh, vem bryr sig?"
    och du verkar ju ha svårt att ta till dig vad folk skriver.

jag har ett rätt bra hum om vad som är brf och hyresrätter härikring- MEN  som jag sa- bara för att det är en brf betyder det inte att det är en privat lekpark! Tvärtom faktiskt! Till många större brf finns faktiskt kommunägda allmänytor, bland annat lekparker. 

Och som massor redan påpekat- vi talar ju om öppna lekparker- inte där man måste gå in på en tydligt markerad innergård. 
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(