riboflavin skrev 2011-10-09 13:48:09 följande:
Känns lite som om du nedvärderar oss kvinnor
Det går trender även i jämställdhet, och hur denna ska manifesteras. Jag känner mig tämligen säker på att vi som gärna vill fortsätta vara jämställda kommer kämpa för det.
Men bakåtsträvare som TS gör det ju inte direkt lätt att hävda att "kvinnor kan".
Jag måste ibland helt frångå det tänket (eftersom det finns så sanslöst mycket latrövar till brudar) och köra den individualistiska linjen "jag kan".
Emellanåt drabbas jag dock av ett enormt hat gentemot mitt eget kön, och ibland inte för allt i världen begripa varför vissa kvinnor (men även vissa män) har rösträtt...
Nej, det gör jag inte. Jag påpekar bara det faktum att fri- och rättigheter inte är en gudagiven skänk från ovan. Om vi inte är beredda att försvara det vi har, kommer vi med största säkerhet att förlora det. Jag nedvärderar den nonchalanta attityd där alla tar för givet att Sverige för all framtid kommer att vara ett fritt land att bo i.
Det var kanske så de antika idealen en gång i tiden gick förlorade. Kvinnorna i Rom kanske tog sina fri- och rättigheter som så självklara att de inte var beredda att försvara dem. Då hade de ändå levt med dem i hundratals år, kvinnor i Sverige har än så länge inte haft sin frihet lika länge.
Erna skrev 2011-10-09 13:58:30 följande:
För 40 år sen i Sverige så var det tillåtet med barnaga, Sverige hjälpte nazisterna som gasade/mördade ihjäl flera miljoner människor, och kollar man tillbaka för lite mer än 100 år sen så brände man flera tusentals kvinnor på bålar enbart för man trodde att dem var häxor. Logiken i detta tänkande?
Ett land utvecklas hela tiden och Sverige är ett av dem, men även Kabul. Jag skulle vilja vara kvinna i Sverige men även i Kabul.
En tanke även bara; det är kvinnorna som bidrar med det intellektuella här i landet, inte männen!
Nej, det är inte sant. Barnaga har i modern tid aldrig varit tillåten i Sverige. Däremot har lagen skärpts i syfte att få stopp med ett stort problem som fortfarande finns kvar i det svenska samhället. Fortfarande misshandlas tusentals barn regelbundet varje år av sina föräldrar, och då är det inte någon "fysisk tillrättavisning" man syftar på utan regelrätt misshandel.
Sverige hjälpte heller aldrig några nazister att gasa ihjäl människor och Nazityskland var för länge sedan historia för fyrtio år sedan.
Det är heller inte sant att tusentals kvinnor brändes på bål enbart för att de var häxor. I huvudsak i Sverige syftar man på "Det stora oväsendet" under 1600-talet då 280 kvinnor i Sverige avrättades för "häxeri". De flesta var förmodligen oskyldigt dömda.
Det är viktigt att komma ihåg att häxeri på 1600-talet även innebär sådana brott som idag klassas som pedofili, barnarov mm. ALLA avrättade kvinnor var alltså inte oskyldiga ens med dagens mått mätt, även om det stora flertalet var det.
Man det var inte vad mitt inlägg handlade om. Mitt inlägg handlade om att det inte är sant att ett "land utvecklas hela tiden". Det finns inget som garanterar att utvecklingen går "åt rätt håll". Värden man inte är beredd att försvara kommer man förmodligen ganska snart att förlora.