• fihima

Fy skäms på er snåla svenska män

Svenska män är kända som väldig snåla vad är detta att man ska pa dejt med en svensk man och han betalar för sin egen tallrik eller ga pa bio och betala för sitt eget billjet kan inte fatta hur snal man far vara. Har sätt kvinnor klaga över att deras sambo, män vill ha delat ekonomi, vadå är inte hans pengar lika mycket som min och min hans. Han vill att man tillfredställa honom när han inte kan ge mig 1 kr.  Jag bruckar se i mcdonald unga killar som sitter och äter medan den andra bara sitter och tittar pa alltsa kan inte dem bjuda honom istället att han bara sitter där och glor han kanske inte hade pengar just da.

Väldig konstig lanar man 10 kr fran en svensk vill de  ha det nästa dag sina 10 kr.
     stakars svenska kvinnor lider i tysthet när deras män är sa snala skulle rekomendera att sluta tillfredställa dessa män tills dem ändrar sig om dom kan ändra sig överhuvudtaget. 

• Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män
  • JuliaåRonjasmammis
    tricky skrev 2011-10-09 13:25:45 följande:
    Det ar inte konstigt att din sambo bjuder dig fastan du ar man? Det gor jag med sa ofta han tillater mig :) Men det roliga for mig, ar att tex om ni kakar mat nanstans och lat oss saga notan blir totalt 160, och din sambos del 70, sa betalar du med kort och sen sa ska din sambo rota i planboken ta fran 70 kr som hon sedan ger dig, och sedan tar du emot 70 kr som ingenting? Det ar den biten som skammigt for mig :)
    Fast hur många gör så? Det är väl möjligtvis om man är ett större sällskap som man delar upp det på så sätt. Alternativt om det är första dejten och man inte känner varandra så bra.

Det normala är väl annars att typ betala varannan gång eller nåt. 
    tricky skrev 2011-10-09 13:27:46 följande:
    Samma har, inget man ar van vid efter sverige :) Later ju nice och inte tror jag att du ar nagon utan hjarna bara for din man vill betala, som nagon annan skrev tidigare i traden.
    Om det förutsätts att man inte ens kan öppna en bildörr själv så blir man ju behandlad rätt nedlåtande. Kan jag tycka då. Jag hade undrat om snubben hade slagit i huvudet i sin egen bildörr om han gjorde så.
    Life's a bitch and then you die
  • tricky

Nej jag menar just sa att det INTE ar konstigt att hon bjuder dig fastan du ar man.

Och det sattet ni gor det pa tycker jag for ovrigt ar helt okej!

Sen ar det ju faktiskt en annan femma om man har det ekonomiskt knipigt och inte kan bjuda sin partner varenda gang. Men i ett borjan av ett forhallande sa borde det iallafall vara sa, tycker jag.

• tricky

Kimpossible latsas du vara sa korkad eller ar du det pa riktigt? Bara for att han haller upp dorrar betyder det inte att jag inte kan halla upp den for mig sjalv? Du kanske har det svart att forsta, for att vi helt enkelt har olika livstil :)

• tricky

alternativt forsta dejten som man delar upp det sa? hahahahahaha herregud, lord have mercy on you ;)

• Klar

Jag är en man, Jag har invandarbakgrund och jag är mycket mycket generös man. Jag bjuder på mig ordentligt och det materialla saker ,inga problem, jag bjuder och skänker bort / delar det som jag har.
    Men jag vill inte bli utnyttjad för mitt sätt.
    För att generöshet är en sak i sig,som är fint ,men att bli lurad / utnyttjad och någon ta något ifrån mig,eller kräver att jag ska betala notan bara för att jag fick följa med resturangen,eller andra ställen ,det kan jag inte acceptera.
    Detta kallas att utnyttja andras förtroende,eller rättare sagt utnyttja människor. Man kan inte snålskjutsa på andras bekostnad.Allt ska vara rättvis.
    Det kan jag inte acceptera.MEN som gåva/pressent kan jag ge allt i rätt tid,och rätt tillfälle.
    Om jag känner till någon,något,att denne inte har mat/klädsel m.m, jag delar jätte gärna det som jag har-

• JuliaåRonjasmammis
    tricky skrev 2011-10-09 13:34:20 följande:
    Kimpossible latsas du vara sa korkad eller ar du det pa riktigt? Bara for att han haller upp dorrar betyder det inte att jag inte kan halla upp den for mig sjalv? Du kanske har det svart att forsta, for att vi helt enkelt har olika livstil :)
    tricky skrev 2011-10-09 13:35:20 följande:
    alternativt forsta dejten som man delar upp det sa? hahahahahaha herregud, lord have mercy on you ;)
    Ja, vi har med all sannolikhet diametralt motsatta livsstilar. Tack och lov! 

Jag är en självständig människa, fullt kapabel att ta hand om mig själv. Detsamma verkar inte riktigt vara fallet med vissa andra här i tråden. 
    Life's a bitch and then you die
  • edonator

Hade någon skapat en liknande tråd och skrivit lika nedsättande om afrikanska, arabiska, kinesiska eller serbiska män så är jag helt säker på att den trådstartaren klassats som rasist och tråden tagits bort.

Men för all del, i sak kan jag hålla med om att kvinnosynen är annorlunda i Sverige mot hur den är i exempelvis USA, på balkan, i Östeuropa eller i stora delar av Afrika. Å andra sidan har kvinnor här i Sverige rösträtt, världens mest jämställda löner, kvinnor blir myndiga vid samma ålder som män, de har fri aborträtt, lika arvsrätt, samma rättigheter som män att starta och driva företag, de får ta körkort och köra bil osv.

För fyrtio år sedan kunde kvinnor i Kabul gå med kort kjol och håret utsläppt. Även om det inte längre råder burkatvång i Afghanistan är det helt otänkbart för någon kvinna att gå klädd så idag. Så utvecklingen i världen är inte till kvinnornas fördel och många av de rättigheter kvinnor har i Sverige idag är jag tämligen säker på inte kommer finnas kvar om några hundra år.

Jag är glad att jag är man.

• yndra
    tricky skrev 2011-10-09 13:27:46 följande:
    Samma har, inget man ar van vid efter sverige :) Later ju nice och inte tror jag att du ar nagon utan hjarna bara for din man vill betala, som nagon annan skrev tidigare i traden.
    Nej hjärna har jag absolut!  :D Att påstå att man är ett våp för att ens man envisas med att betala är ju bara strunt!!

Men jag kan tycka att det blir lite krystat när man jämför svenska män med andra män. I Sverige är vi uppfostrade att vi kvinnor betalar för oss själva, att vi står på egna ben.

I andra länder, som tex USA, så är männen uppfostrade med att de ska betala på dejter osv. Inte för att kvinnor inte kan själva utan för att det är så de gör. Det ligger i deras kultur. Jag hade svårt att vänja mig vid det i början, men det är bara att gilla läget. I slutändan i ett förhållande går det nog på ett ut...

Man får ta seden dit man kommer helt enkelt!
  • k girl

Jag brukar bjuda mina manliga vänner på öl och de bjuder mig. Jag brukar bjuda min man på middag ibland, han bjuder mig minst lika ofta. Jag tycker det är skönt och avslappnat. Jag vet att min man älskar mig och han uppvaktar mig på alla upptänkliga vis - jag kräver ingenting annat. Och han är långt ifrån snål. Men jag gillar ju att ge till honom också.

När jag var yngre och ogift tyckte jag att det var obehagligt att bli bjuden på krogen, eller på fin middag på restaurang. Det kändes alltid som om det kom med en reservation (minns till och med en kille som ville bjuda mig på en drink, jag tackade ja och han svarade: "jamen, jag vet ju inte om jag kommer att få någonting för det?"), att man skulle "bjuda igen" (dvs bjuda till i sängen). Då är jag hellre självständig.  

• tricky
    Jäjd skrev 2011-10-09 13:29:18 följande:
    Vill du inte bli behandlad som en jämlike? Vore inte det lite trevligare?

Jag tycker det finns få saker som är så avtändande som att bli behandlad som en bräcklig varelse som ska tas om hand, men det finns förstås andra som går igång på det. Jag gör det som sagt inte och föredrar att ha en man som ser mig som sin partner- en som inte förväntar sig att bli bortsvept av röda rosor varje gång vi ses (jag blir hellre bortsvept av hans personlighet eller sättet han ser på mig på) eller inte ens tar med sig plånboken till middagen eller vad vi nu ska göra.
    Jag tycker det är charmigare med en man som ger lika mycket som han tar helt enkelt.   
    Jag ser det verkligen inte som att jag inte blir behandlad som en jamlike bara for att han har stake nog att inte be mig att betala for mig sjalv. Dessutom sa gor jag det ofta, och om han inte later mig betala sa forsoker jag jamna ut det pa annat satt, som att tex kopa nagot for villan eller kopa hans favorit vin. Jag tror helt enkelt vi lever for olika livstil for att kunna forsta vad vi verkligen menar. Manga kan ju tro att det bara ar sahar i ett samhalle dar kvinnan inte kan ta hand om sig sjalv men det ar formodligen sa har bara for ni inte ar uppvaxta med dessa vardering och normer att det faktiskt kan vara sahar utan att kvinnan behover vara blast :)
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män