• fihima

Fy skäms på er snåla svenska män

Svenska män är kända som väldig snåla vad är detta att man ska pa dejt med en svensk man och han betalar för sin egen tallrik eller ga pa bio och betala för sitt eget billjet kan inte fatta hur snal man far vara. Har sätt kvinnor klaga över att deras sambo, män vill ha delat ekonomi, vadå är inte hans pengar lika mycket som min och min hans. Han vill att man tillfredställa honom när han inte kan ge mig 1 kr.  Jag bruckar se i mcdonald unga killar som sitter och äter medan den andra bara sitter och tittar pa alltsa kan inte dem bjuda honom istället att han bara sitter där och glor han kanske inte hade pengar just da.

Väldig konstig lanar man 10 kr fran en svensk vill de  ha det nästa dag sina 10 kr.
     stakars svenska kvinnor lider i tysthet när deras män är sa snala skulle rekomendera att sluta tillfredställa dessa män tills dem ändrar sig om dom kan ändra sig överhuvudtaget. 

• Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män
  • riboflavin
    edonator skrev 2011-10-09 13:41:15 följande:
    Hade någon skapat en liknande tråd och skrivit lika nedsättande om afrikanska, arabiska, kinesiska eller serbiska män så är jag helt säker på att den trådstartaren klassats som rasist och tråden tagits bort.

Men för all del, i sak kan jag hålla med om att kvinnosynen är annorlunda i Sverige mot hur den är i exempelvis USA, på balkan, i Östeuropa eller i stora delar av Afrika. Å andra sidan har kvinnor här i Sverige rösträtt, världens mest jämställda löner, kvinnor blir myndiga vid samma ålder som män, de har fri aborträtt, lika arvsrätt, samma rättigheter som män att starta och driva företag, de får ta körkort och köra bil osv.

För fyrtio år sedan kunde kvinnor i Kabul gå med kort kjol och håret utsläppt. Även om det inte längre råder burkatvång i Afghanistan är det helt otänkbart för någon kvinna att gå klädd så idag. Så utvecklingen i världen är inte till kvinnornas fördel och många av de rättigheter kvinnor har i Sverige idag är jag tämligen säker på inte kommer finnas kvar om några hundra år.

Jag är glad att jag är man.
    Känns lite som om du nedvärderar oss kvinnor Solig

Det går trender även i jämställdhet, och hur denna ska manifesteras. Jag känner mig tämligen säker på att vi som gärna vill fortsätta vara jämställda kommer kämpa för det.

Men bakåtsträvare som TS gör det ju inte direkt lätt att hävda att "kvinnor kan".
    Jag måste ibland helt frångå det tänket (eftersom det finns så sanslöst mycket latrövar till brudar) och köra den individualistiska linjen "jag kan".

Emellanåt drabbas jag dock av ett enormt hat gentemot mitt eget kön, och ibland inte för allt i världen begripa varför vissa kvinnor (men även vissa män) har rösträtt...
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Jäjd
    tricky skrev 2011-10-09 13:47:41 följande:
    Jag ser det verkligen inte som att jag inte blir behandlad som en jamlike bara for att han har stake nog att inte be mig att betala for mig sjalv. Dessutom sa gor jag det ofta, och om han inte later mig betala sa forsoker jag jamna ut det pa annat satt, som att tex kopa nagot for villan eller kopa hans favorit vin. Jag tror helt enkelt vi lever for olika livstil for att kunna forsta vad vi verkligen menar. Manga kan ju tro att det bara ar sahar i ett samhalle dar kvinnan inte kan ta hand om sig sjalv men det ar formodligen sa har bara for ni inte ar uppvaxta med dessa vardering och normer att det faktiskt kan vara sahar utan att kvinnan behover vara blast :)
    Vad har stake med något att göra? Män som inte konstant bjuder, håller upp varenda dörr, kastar fram rosor i bilar är alltså inte män med stake = "riktiga" män?
  • k girl
    tricky skrev 2011-10-09 13:47:41 följande:
    Jag ser det verkligen inte som att jag inte blir behandlad som en jamlike bara for att han har stake nog att inte be mig att betala for mig sjalv.
    Jag har aldrig blivit ombedd att betala för mig själv. Men så har jag också fitta nog att inte förutsätta att bli bjuden.
  • JuliaåRonjasmammis

Jag är väldigt glad och tacksam att jag bor i Sverige, kände jag just.

För mig känns det helfel när killar försöker bete sig såsom ni beskriver, betalar allt, håller upp bildörrar och kommer med en massa rosor för att smöra. Det känns helt enkelt inte äkta, och jag vill inte bli behandlad så.

Jag vill ha en man med intelligens och humor som behandlar mig som en jämlike, och som inte tror att han behöver köpa mig med en massa trams. Det är helt enkelt fruktansvärt avtändande. 

Visst är det trevligt när någon frågar om de får bjuda på middag, men det är absolut inget jag förväntar mig att bli, bara för att jag har ett speciellt kön. Såna mossiga könsroller betackar jag mig för.

Life's a bitch and then you die
  • Tiger Af Lilja

Min man är svensk och han är verkligen inte snål, vilken fördömande tråd..  :/
    Jag tycker dessutom att alla kvinnor klagar på ett samhälle som inte är jämlikt.
    Hosta upp och bjud era karlar själva då..
    Det gör jag ibland, varför inte tycker man ju..?

• tricky
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-10-09 13:39:30 följande:
    tricky skrev 2011-10-09 13:35:20 följande:
    alternativt forsta dejten som man delar upp det sa? hahahahahaha herregud, lord have mercy on you ;)
    Ja, vi har med all sannolikhet diametralt motsatta livsstilar. Tack och lov! 

Jag är en självständig människa, fullt kapabel att ta hand om mig själv. Detsamma verkar inte riktigt vara fallet med vissa andra här i tråden. 
    Ok Gudrun Schyman ta det lilla lugna nu haha !
  • Erna
    edonator skrev 2011-10-09 13:41:15 följande:
    För fyrtio år sedan kunde kvinnor i Kabul gå med kort kjol och håret utsläppt. Även om det inte längre råder burkatvång i Afghanistan är det helt otänkbart för någon kvinna att gå klädd så idag. Så utvecklingen i världen är inte till kvinnornas fördel och många av de rättigheter kvinnor har i Sverige idag är jag tämligen säker på inte kommer finnas kvar om några hundra år.

Jag är glad att jag är man.

För 40 år sen i Sverige så var det tillåtet med barnaga, Sverige hjälpte nazisterna som gasade/mördade ihjäl flera miljoner människor, och kollar man tillbaka för lite mer än 100 år sen så brände man flera tusentals kvinnor på bålar enbart för man trodde att dem var häxor. Logiken i detta tänkande?

Ett land utvecklas hela tiden och Sverige är ett av dem, men även Kabul. Jag skulle vilja vara kvinna i Sverige men även i Kabul.
    En tanke även bara; det är kvinnorna som bidrar med det intellektuella här i landet, inte männen!
  • Jäjd
    tricky skrev 2011-10-09 13:56:32 följande:
    Ok Gudrun Schyman ta det lilla lugna nu haha !
    Varenda inlägg du skriver fullkomligen skriker "våp", det kanske kan vara bra att ha i åtanke om man är mån om att inte framställa sig som ett sådant.
  • tricky
    Jäjd skrev 2011-10-09 13:50:33 följande:
    Vad har stake med något att göra? Män som inte konstant bjuder, håller upp varenda dörr, kastar fram rosor i bilar är alltså inte män med stake = "riktiga" män?
    Han har stake, for att han inte ber mig att betala for min del av notan. Jag hade skamts som fan, om jag var pa dejt och min dejt/partner hade bett mig betala for mig sjalv. Da ar du snal och inte man nog :)
  • Tonårsmamman1
    Jäjd skrev 2011-10-09 13:50:33 följande:
    Det är ju precis tvärtom. Män som behandlar kvinnor som hjälplösa våp är de utan stake, de klarar inte av självständiga kvinnor. En riktig man behöver inte hålla upp dörrar eller plocka fram plånboken för att bevisa sin manlighet.
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män