• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Per45
    edonator skrev 2011-10-14 13:54:51 följande:
    Tror på en, vilken blogg? Jag måste ha missat vad det är för blogg jag tror på...

Det handlar om en kontinuerlig ökning från år till år och inte att det ett enskilt år kommit in en stor mängd anmälningar i ett enda fall. Så ditt påstående är falskt och motsägs av Brås egna statistik. Men det var ett bra försök av dig ändå.

Sedan anser jag att om så bara en enda person mördas ett år så är det en för mycket. Jag vill hellre ha ett samhälle där våldet och brottsligheten minskar, helst ned till de nivåer som var under 50/60-talen.

Helt fel. Kan du inte läsa!
    Bloggen du läst är "Fria tider" och dom påstod, helt felaktigt just detta. Fakta är att anmälningar behövs därför att annars kan inte polis/åklagare undersöka om huruvida det är ett mord/dråp eller olykhändelse/självmord. Om man bara tittar på antalet anmälningar så blir det alltså helt fel.

Din kontunerliga ökning basers antagligen på just anmälda brott med dödlig utgång, därav dina felaktiga slutsatser!   

• Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 09:04:33 följande:
    Ja, du hittade en muslim i riksdagen. Grattis!

Varför du väljer att medvetet misstolka det jag skriver? Varför väljer du att blunda för vilka det främst är som sitter i kommuner, parlament och EU-parlamentet och motverkar tolerans?

"Invandrarna i riksdagen är i oktober 2010 fler än vänsterpartister, kristdemokrater, sverigedemokrater, centerpartister, folkpartister och även miljöpartister. Alltså den tredje kraften i riksdagen om de ville bilda en sådan vid sidan av partigränserna.
    Procentuellt är det även bättre representerade än kvinnorna, vars andel sjönk i årets val, ungdomarna och pensionärerna."

Ett litet urval:

Nyamko Sabuni, integrationsminister,(fp)

Moderata Samlingspartiet

Metin Ataseven, Stockholms län (ersättare för Mikael Sandström)
    Hanif Bali, Stockholms län
    Marta Obminska, Uppsala län
    Eliza Roszkowska Öberg Stockholms län
    Abdirizak Waberi, Göteborgs kommun
    Boriana Åberg, Skåne läns södra

Anti Avsan Stockholms län

Sedat Dogru, (ersättare)
    Jelena Drenjanin (ersättare)
    Montaser Eneim (ersättare)
    Mohamoud M. Enow (ersättare)
    Robert Gajos (ersättare)

Folkpartiet

Roger Haddad, Västmanlands län
    Ismail Kamil, Uppsala län

Gulan Avci, Stockholms kommun (ersättare)
    Essam El-Naggar, (ersättare)
    José Kimenga, (ersättare)
    Jasenko Selimovic, (ersättare)

Arbetarepartiet-Socialdemokraterna

Ibrahim Baylan (personvald) Västerbottens län
    Adnan Dibrani, Hallands län
    Arhe Hamednaca, Stockholms kommun
    Shadiye Heydari, Göteborgs kommun
    Yilmaz Kerimo, Stockholms län
    Pyry Niemi, Uppsala län
    Jasenko Omanovic Västernorrlands län
    Maryam Yazdanfar Stockholms län

Roza Güclü Hedin (s) Dalarnas län

Luciano Astudillo, (ersättare)
    Evin Cetin (ersättare)
    Aleksander Gabelic, Östergötlands län (ersättare)
    Alaa Idris, (ersättare)
    Nasim Malik (ersättare)
    Jamal Mouneimne, (ersättare)
    Ardalan Shekarabi (ersättare)
    Mariam Osman Sherifay (ersättare)
    Yoomi Renström (ersättare)
    Abbas Zarrinpour (ersättare)

Vänsterpartiet

Rossana Dinamarca (personvald) Västra Götalands län
    Amineh Kakabaveh, Stockholms kommun

Francisco Contreras, (ersättare)
    Hamza Demir, (ersättare)
    Mussie Ephrem, (ersättare)
    Ali Esbati,(ersättare)
    Daniel Riazat (ersättare)
    Tamara Spiric, (ersättare)

Miljöpartiet

Jabar Amin, Västerbottens län
    Esabelle Dingizian, Stockholms län
    Mehmet Kaplan, Stockholms kommun

Rebwar Hassan (ersättare)
    Amar Sabri (ersättare)
    Yuri Silva (ersättare)
    Ermin Skoric (ersättare)
    Dragan Vrdoljak, (ersättare)
    Asso Zand, (ersättare)

Centerpartiet

Abir Al-Sahlani, Stockholms kommun (ersättare för Andreas Carlgren)

Maria Bunyemen (ersättare)
    Dayana Jadarian (ersättare)
    Aphram Melki,(ersättare)

Kristdemokraterna

Robert Halef, Stockholms kommun

www.immi.se/politik/riksdagen2010
  • edonator
    Per45 skrev 2011-10-14 16:03:38 följande:
    Helt fel. Kan du inte läsa!
    Bloggen du läst är "Fria tider" och dom påstod, helt felaktigt just detta. Fakta är att anmälningar behövs därför att annars kan inte polis/åklagare undersöka om huruvida det är ett mord/dråp eller olykhändelse/självmord. Om man bara tittar på antalet anmälningar så blir det alltså helt fel.

Din kontunerliga ökning basers antagligen på just anmälda brott med dödlig utgång, därav dina felaktiga slutsatser!   

Nej, jag tittade faktiskt på en "blogg" som finns på bra.se. Låt vara för att det finns ett exceptionellt fall 2010, men visst är det en tydlig trend mot ökat dödligt våld. 261 fall 2007 jämfört med 121 1990. År 2002 var det första år då antalet anmälningar om dödligt våld passerade 200.

Sedan är det mycket riktigt så att det handlar om ANMÄLDA brott och att det alltid finns ett visst frånfälle som inte visar sig vara brott. Men den typen av resonemang införde Brå först 2002.

Om man jämför 121 anmälda fall om MISSTÄNKT dödligt våld 1990 med ett hundratal FAKTISKA fall av dödligt våld dryga tio år senare så jämför man äpplen och päron. Det är två olika siffror som jämförs helt enkelt.

Så jag tror inte att det är jag av oss två som har läs- och skrivsvårigheter.
  • edonator
    Self Evident skrev 2011-10-14 17:45:40 följande:

Det som skrämmer mig mer än den etniska bakgrunden är att den första av dessa två företräder Södertäljemaffian medan den andre anser att män har rätt att misshandla sina kvinnor. Detta utan att någon reagerar nämnvärt.
  • Self Evident
    edonator skrev 2011-10-14 17:59:53 följande:
    Det som skrämmer mig mer än den etniska bakgrunden är att den första av dessa två företräder Södertäljemaffian medan den andre anser att män har rätt att misshandla sina kvinnor. Detta utan att någon reagerar nämnvärt.
    Atasevens eventuella bisysslor känner jag inte till men Waberi har inget i riksdagen att göra. Han förstår uppenbarligen inte innebörden av begreppet demokrati och har en riktigt otäck människosyn. Det är ett hån mot alla kvinnor att idioten fortfarande sitter kvar.

Det är dock bara två personer i raden. Min poäng med listan är att diskriminering som reflexförklaring till diverse problem som har uppstått p.g.a. invandringen blir lätt tunt i längden. Visst förekommer det diskriminering men det finns företeelser inom en del grupper som snarare har historiska, politiska och kulturella förklaringar (som i somaliernas fall som jag beskrev ovan). Det måste man kunna ta till sig utan att slänga upp diskriminerings och rasistkortet som något slags veto.

För några dagar sedan pratade jag med ett gäng relativt nyanlända utrikes födda som tyckte att SD har rätt i ganska många frågor. De ansåg att det kommer hit en del personer med dåliga intentioner som "raserar Sverige" för att citera en av dem. Jag är ingen SD-anhängare men blev lite förvånad över deras kommentarer. De tyckte att det största problemet är att vi i Sverige inte vågar prata om problemen, vilket gör att alla invandrare får skit för vad några av dem ställer till.          
  • fisförnäm
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:15:38 följande:
    Nej, jag ser på människor som individer. Varje individ har samma rättigheter. Individen själv skall ha rätt att bestämma över sitt liv. Var den vill bo. Vad den vill ha för religion. Hur den vill leva. Sen Kan ju inte individen bestämma helt själv utan måste rätta sig efter lagar och regler och ekonomiska faktorer.

Jo, jag värnar om sammanhållning. Sammanhållning byggs bäst genom förståelse och tolerans och gemensamma mål.
    Ett bra gemensamt mål vore väl att se mångkulturen som något positivt och sträva efter att bygga ett så tolerant samhälle som möjligt. För Sverige ÄR mångkulturellt. Att låtsas som att vi är monokulturellt och sträva efter att utrota alla kulturer utan den svenska, det kan som jag ser det aldrig skapa sammanhållning utan bara splittring och konflikter. För svenska folket är helt enkelt inte överens om vad som är svensk kultur.
    Självklart är människor individer, men det är grupperna som gör individerna starkast och lyckosammast. Det är kollektivet som är det som borde prioriteras först, majoriteten är den som ska vara styrande - så som demokratin ska fungera. Det går inte ha ett individbaserat samhälle som just innebär att det inte alls finns någon sammanhållning eller gemenskap.

Hur ser du på motsättningarna och paradoxerna som man generellt kan se emellan kulturgrupper? Ser du inga risker för att, som redan sker idag, människor (och även samhället) kommer till skada? Toleransen som fanns/finns inom det svenska kommer inte kunna fortsätta utvecklas när det får ge avkall för mer intoleranta kulturer som naiva, godtrogna mångkulturalister hetsar för.

Läs TS - det är mångkulturalismen tillsammans med invandringen som är på tapeten. Mångkulturen som fanns i Sverige då Sverige var homogent svensk  var kulturer som var assimilerade och därmed inget som orsakar motsättningar - de är så gott som svenska med skillnaden att de har utländskt ursprung.
    Jag talar alltså inte om monokultur som något jag ser upp till.

Kan du beskriva mångkultur för mig, vad består den av? Tror du svenska folket är överens om det?
    Gör det mångkulturella konsekvenser legitima? Tror du mer gemenskap skulle orsaka fler konsekvenser än det motsatta, alltså splittring av befolkningen?
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:19:23 följande:
    Det är inget konstigt alls. Nationalstaten är en mänsklig uppfinning. Det finns mängder av andra möjliga sätt att organisera ett samhälle. Jag kan inte spå framtiden, och känner inte att det finns nån mening i att fantisera om hur det kan se ut. Det finns tillräckligt med SF-författare som redan har målat upp möjliga framtidssamhällen.

Nationalstaten är också en ny företeelse i vår mänskliga historia. Massor av folk har klarat sig utan nationalstat. jag kan inte se nåt skäl till varför den självklart skulle överleva för alltid?
    Men kan du inte försöka beskriva scenariot? Visst, jag kan se hur ett och annat land kan falla i något annat lands händer, men att nationalstaten skulle försvinna ser jag inte.

Det finns för närvarande inget bättre uppdelande av världen än nationalstaten. Grupper av människor behöver sina geografiska områden, så fungerade det innan nationastaten också, men det var i betydligt mindre omfattning. Logiskt sett så borde det innebära att ännu fler konflikter skulle uppstå då fler och fler små-grupper skulle uppstå. 
  • Quintus Zebra
    "Invandrarna i riksdagen är i oktober 2010 fler än vänsterpartister, kristdemokrater, sverigedemokrater, centerpartister, folkpartister och även miljöpartister. Alltså den tredje kraften i riksdagen om de ville bilda en sådan vid sidan av partigränserna.
    Procentuellt är det även bättre representerade än kvinnorna, vars andel sjönk i årets val, ungdomarna och pensionärerna."

Ett litet urval:

Moderata Samlingspartiet

Sedat Dogru, (ersättare)
    Robert Gajos (ersättare)

Folkpartiet

Pyry Niemi, Uppsala län

Evin Cetin (ersättare)
    Alaa Idris, (ersättare)
    Nasim Malik (ersättare)

Vänsterpartiet

Hamza Demir, (ersättare)
    Ali Esbati,(ersättare)

Miljöpartiet

Amar Sabri (ersättare)
    Yuri Silva (ersättare)
    Ermin Skoric (ersättare)
    Asso Zand, (ersättare)

Centerpartiet

Aphram Melki,(ersättare)

Kristdemokraterna

Nje, skall man vara petig så är väl en del av dem invandrare, andra är andra generationens invandrare och vissa är minst till hälften etniskt svenska...
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra

Ett litet urval:

Moderata Samlingspartiet

Sedat Dogru, (ersättare)
    Robert Gajos (ersättare)

Folkpartiet

Pyry Niemi, Uppsala län

Evin Cetin (ersättare)
    Alaa Idris, (ersättare)
    Nasim Malik (ersättare)

Vänsterpartiet

Hamza Demir, (ersättare)
    Ali Esbati,(ersättare)

Miljöpartiet

Amar Sabri (ersättare)
    Yuri Silva (ersättare)
    Ermin Skoric (ersättare)
    Asso Zand, (ersättare)

Centerpartiet

Aphram Melki,(ersättare)

Kristdemokraterna

Och alla som det står ersättare på sitter väl inte i riksdagen?
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 09:04:33 följande:
    Ja, du hittade en muslim i riksdagen. Grattis!

Varför du väljer att medvetet misstolka det jag skriver? Varför väljer du att blunda för vilka det främst är som sitter i kommuner, parlament och EU-parlamentet och motverkar tolerans?
    Self Evident hittade visst några fler muslimer.

Men visst är det intressant att muslimsk tradition är väldigt lik högerextremistisk ideologi? Den som du har så mycket emot. Vad sägs om att du möter även den med tolerans så kanske den löser upp sig liksom helt magiskt?
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!