JTA skrev 2011-10-13 23:15:30 följande:
1. Ännu ett inlägg där Quintus konstaterar att det inte går att säga någonting om någonting för att allt är ju olika om man tittar lite närmare på det: Sverige kan OMÖJLIGEN kallas nationalstat, inte ens på 1800-talet - det fanns ju för böfvelen någon procent samer i bortre Lappland! Det enda intryck dina argument ger är att du inte verkar vilja diskutera.
2. Och arbetarna som förenades över landgränserna kämpade för att få rösträtt även i andra länder? Nej. De kämpade för att få rösträtt i SITT land. Med inspiration från "bröderna" i samma sociala strata som kämpade för SINA länder. Varför tror du de fann det naturligt att begränsa rösträtten till sitt land?
3. Mångnationella = många nationer. Surprise? Igen då: Vilka mångnationella stater känner du till som är demokratier och välfärdssamhällen? Indien, USA? Välfärd, demokrati? Belgen? Spricker snart.
4. Nej de tillhör för fan inte samma nation. Det är en fullständigt självklar ståndpunkt, finns inget som helst kontroversiellt i det. Det är fullständigt okontroversiellt att de kolonialmakter som drog upp gränserna sket fullständigt i ursprungsbefolkningens sympatier och tillhörigheter i form av klaner, etniska utbredningar, språkområden, religioner. Dummar du dig bara?
5. Du talar fortfarande om NU, jag försöker diskutera framväxten av nationalstaten, demokratin och välfärdssamhället. Det skiljer 100-150 år. Du halkar hela tiden iväg och ner i gamla gnälliga hjulspår om hur dumma och odefinierade de moderna nationaliströrelserna är. Skit i det nu då.
1. Läs igen. Inte alls vad jag skrev. Jag skriver däremot att människan är flockdjur. Att sammanhållning är viktig för ett fungerande samhälle. Att ett land (och alla andra enheter som t.ex. idrottslag eller företag) tjänar på att ha gemensamma mål. Gemensamma erfarenheter skadar inte heller. Men nationen är alldeles för stor för att bara rymma EN kultur, människans flockar har historiskt varit mycket mindre. Och framförallt skriver jag att
nationaliteten är ett alldeles för luddigt och heterogent begrepp för att bygga en sammanhållning kring. Hur skall man kunna enas under något som inte ens de mest fanatiska nationalister kan hitta en definition för?
Återigen frågar jag. Tror du verkligen på riktigt att alla etniska svenskar delar samma erfarenheter, värderingar och har en gemensam identitet. Eller hur många procent gör det enligt dig?
2. Nja, de kämpade allt för varandra också. Det fanns stort utbyte mellan stater. Men främst slogs de för sin EGEN situation. Och då vände de sig självklart mot de företagare och politiker som hade makt att påverka just deras situation.
3. Schweiz? Nederländerna? Storbritannien? Spanien? Finland (
sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85land och
sv.wikipedia.org/wiki/Svenskfinland) ? Tyskland (
sv.wikipedia.org/wiki/Tysklands_f%C3%B6rbundsl%C3%A4nder)? Är det något av dem som håller måttet enligt dig?
Finns många fler, men det beror ju lite på exakt vad definitionen för "mångnationellt land" är och vad man sätter för krav på begreppen välfärd och demokrati?