• fisförnäm

    Mångkulturalister se hit!

    Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

    Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

  • Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • JTA
    edonator skrev 2011-10-15 14:36:54 följande:
    Anser du, som verkar försvara mångkultur, att det var rätt att belöna familjen Akileh i Landdskrona med uppehållstillstånd som konsekvens av att 23-årige Ahmed slagit ihjäl en pensionär på en parkeringsplats?
    Källa på detta?
  • Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-15 14:26:18 följande:
    1. Jag kan bara säga dito. Du minns helt fel. Jag förringade inte alls Rose erfarenheter av diskriminering. Tvärtom uppmanade jag henne att anmäla det som uppenbart handlar om diskriminering.

    2. Du har de facto påstått att det är väldigt svårt för invandrare att komma in i svenska samhället och att nationalisterna dominerar i parlamenten. Hur ska jag veta att du egentligen inte anser det du påstår? Om någon gör sådana svepande generaliseringar så vill jag ta reda på hur det faktiskt ser ut. Om nu invandrare har en god representation i maktens korridorer, vilket listan ovan visar, så är det kanske läge att nyansera bilden.

    3. Jag träffar dagligen flyktingar och nyanlända och de vill förstås tro att de har kommit till ett demokratiskt land där de har möjligheter att ta sig fram. Att tala om utbredd diskriminering i Sverige med en person som i hemlandet blev torterad p.g.a. sin religiösa tillhörighet skapar enbart oro och gör människor desillusionerade. När man ser till fakta och statistik och det blir uppenbart att utomeuropeiska invandrare faktiskt kan ta sig fram både inom politiken, näringsliv och i viss mån myndigheter så börjar det likna desinformation.

    4 Jag har alltså träffat tusentals utrikes födda och deras bild av Sverige är en helt annan. De uppskattar demokratin, yttrandefriheten och tryggheten. De har inte upplevt sig diskriminerade av svenskar men däremot av andra utrikes födda arbetsgivare och myndighetspersoner. Jag är rätt övertygad om att det beror på det egalitära förhållningssättet i Sverige som vi alla skolas in i från födseln, (du-reformen, arbetarrörelsen, arbetet för barns, kvinnors och handikappades rättigheter etc är t.ex. företeelser som sällan existerar eller motarbetas i utomeuropeiska invandrares hemländer). För många utrikes födda är det ett nytt förhållningssätt som även de måste skolas in i eftersom det är otroligt viktigt att de både anammar och omfattas av detta synsätt. 

    5. Så exakt vad är det som ska tolereras? Om det är matvanor och musik etc så är det nog ytterst få svenskar som bryr sig. Men alla kulturella särdrag som strider mot det svenska samhällsbyggets demokratiska och egalitära synsätt måste aktivt motverkas genom upplysning och fakta, precis som man en gång gjorde genom folkbildningen i Sverige.

    6. PK för mig är inte att vara tolerant utan orealistisk och snarare intolerant. Läsa gärna Bauhns och Demirbag-Stens bok "Till frihetens försvar" där de avhandlar både främlingsfientlighet och s.k. mångkulturalism som varandras spegelbilder.

    7. "Medan multikulturalismen vill att särskilda hänsyn ska tas till grupper på grund av deras kulturella bakgrund, så vill de främlingsfientliga rörelserna kasta ut samma grupper, också på grund av deras kulturella bakgrund. Men båda tankemodellerna innebär att man reducerar individer till bärare av gruppidentiteter, och att man vill ge eller beröva individer rättigheter på grund av deras kulturella eller religiösa bakgrund."  

    8. Den farligaste intoleransen finns idag snarare inom än mot många invandrargrupper och utgör ett av de största hindren för dessa gruppers integration i samhället.

    9. Jag hoppas att fler utrikes födda som vill motverka denna intolerans, och det finns många, blir mer synliga i debatten än tokenmuslimer som Waberi eller verklighetsfrånvända pk-människor med en suspekt och empatistörd människosyn. Jag räknar inte dig till den kategorin men jag ifrågasätter argument som går på deras linje.
    1. Så du tror på Rose när hon påstår att hon har diskriminerats på arbetsmarknaden på grund av sitt ursprung?

    2. Nej, återigen. Har aldrig skrivit något sådant.  Du har däremot tidigare påstått detta flera gånger och jag har flera gånger dementerat. Jag skriver väldigt ofta hur tolerant och fantastiskt Sverige är, och att Sverige blir allt mer tolerant med tiden. Jag har även ofta bemött påståendet att MENA-invandringen inte har medfött något positivt, med liknande listor som de du bidrar med (så de är inga nyheter för mig) Jag har dock skrivit att det trots allt finns fördomar, att detta drabbar VISSA invandrare och att dessa fördomar bör bekämpas. Jag har även skrivit att nationalisternas inflytande i Europa växer och att dessa rörelser har betydligt större inflytande än "islamisterna".
    Som sagt, det gör inget. Jag har minst en gång totalt missuppfattat dig. Första gången jag svarade på ett av dina inlägg trodde jag att du var nån annan än den du är. Och misstolkade dig totalt. Sånt händer tyvärr på nätet hela tiden.
    Men kan vi inte sluta med denna leken nu och i stället diskutera det som faktiskt sägs utan att lägga ord i munnen på varandra?

    3.  Ja, Sverige är ett underbart land. Vi har dock fortfarande stora problem med utanförskap, fördomar  och diskriminering, som bör bekämpas. Fast det upplevda utanförskapet är ett minst lika stort problem, och därför är det precis som du säger jätteviktigt att förmedla bilden till invandrare om ett Sverige där de är välkomna att delta i samhället på samma villkor. Det är jätteviktigt med positiva förebilder och positiva visioner.

    4. Att det även existerar diskriminering i myndigheter vet jag också tyvärr. Jag har som sagt även jag arbetat (ideellt) med flyktingar och asylsökande.

    5. Precis. Intolerans skall "aktivt motverkas genom upplysning och fakta". Och det gäller självklart intolerans inom invandrargruppen och intolerans hos etniskt svenska.
    Det skall tolereras att individer sticker ut och är annorlunda. Mångkultur i sig självt skall inte ses som något negativt. Alla de mångkulturella inslag som inte skadar någon skall tolereras.

    6. Inte meningen att misstolka dig, men menar du att jag är orealistisk och intolerant? Eller du har kanske aldrig kallat mig PK, minns inte riktigt. Jag minns bara att min retorik minst en gång varit extremt PK. 
    Även om du inte använder utrycket på det viset, så fär det ett faktum att utrycket PK används i Sverige och runt om i Europa på arbetsplatser i diskussioner och på nätet för att håna tolerans och toleranta människor. Feminister blir kallade PK när de förespråkar jämnikhet. Människor som protesterar mot fördomar mot t.ex. funktionshindrade eller överviktiga eller judar blir kallade PK.
    Även om toleransen i samhället ökar så har jag upplevt att det i vissa miljöer anses töntigt att vara tolerant och förstående, och anses coolt och revolterande att "våga" bryta mot normer och vara generaliserade och fördomsfull och anti-PK.

    7. Det här har vi också diskuterat förrut och jag höll med dig om att det är ett problem att man för att bekämpa fördomar ofta måste generallisera och dela upp folk i grupper. Men detta rör ju inte bara gruppen invandrare, utan så är fallet i så gott som alla försök att bekämpa diskriminering (av kvinnor, av män, av funktionshindrade, av homosexuella o.s.v.) Det bästa vore ju dock om samhället utvecklades och allt mer såg individen, slutade dela upp folk i grupper och i stället fokuserade på varje individs unika behov och kvaliteter.
    Sen tycker jag resonemanget i citatet är väldigt märkligt. Hur kan man likställa att vilja slänga ut en grupp ur landet, med att vilja bekämpa diskrimineringen av en grupp?

    8. Jag möter intolerans mot invandrare på nätet och i verkligheten nästan varje dag, och tycker absolut den är farlig. Speciellt med tanke på vilka framgångar denna retorik har i andra europeiska länder. Intolerans inom invandrargrupper är också ett problem, som skall bemötas på samma sätt som all annan intolerans.

    9. Jag också. Jag har som sagt träffat muslimska politiker som verkar jättevettiga. Tyvärr nämns aldrig deras namn i dessa diskussioner, utan det är nästan  bara Waberi som ständigt tas upp.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-15 01:09:55 följande:
    1. Varför bortser du från mina argument när du tjatar om belägg? En gång till, och kom inte tillbaka innan du kollat upp dem:
    "Referenser till Waberis galenskaper har du fått många gånger. Du kanske kan börja där? Deras religion har allt med saken att göra, en religion som gör anspråk på att forma samhället är en ideologi."
    2. Det verkar inte som att du orkat se Rubars Slaget om muslimerna. Det finns även en tidigare intervju med honom som visar på ungefär samma värderingar. Detta är fakta.
    3. Ahh, nu börjar du tappa greppet, eller hur? Livets ord, KD, usch för kristendomen (som du kanske till och med implicit tänker sig att jag omfattar?). Två dåliga gör inte en bra. Kritisera gärna KD och frikyrkorna så ycket du vill, jag tänker inte säga emot. De är antagligen samma typer som muslimerna med skillnaden att de lärt sig att hålla käft om sina värderingar offentligt. Det lär sig muslimerna snart också.

    Islam är intolerant, det är ett faktum. Studera gärna religionen, läs koranen. Faktum är att det är svårt att slå upp koranen, åtminstone de mekkanska surorna, ens på måfå utan att hamna i något avsnitt som går ut på att förbanna "de andra" och önska livet ur dem på allehanda sadistiska sätt. Och haditherna är ännu värre - misogyna, antisemitiska, intoleranta, you name it they got it. Inget konstigt med detta - religioner handlar om att skapa en känsla av vi och dom, definiera ut folk som goda respektive dåliga. Så om du tror att du kan skilja värderingarna hos en muslim från dennes religion så har du helt tappat bort dig. Religionen är värderingar.

    Så igen då: Hur vill du bemöta den samlade och samstämmiga intoleransen hos muslimer och sverigedemokrater?
    Jag vill motverka VERKLIG intolerans från verkliga individer och rörelser. Jag har ingen aning om hur jag skall motverka intolerans som bara finns i teorin (t.ex. resonemang om att alla muslimer borde vara intoleranta bara för att Koranen innehåller intolerans). Jag vill inte bidra till diskriminering och generalisera kring hela folkgrupper. Som sagt, visa mig exempel på muslimska politiker som aktivt lägger fram förslag som motverkar tolerans så skall jag protestera och bemöta detta.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-15 00:56:38 följande:
    Faktum kvarstår: Först uppstod nationalstaten, sedan följde demokrati och välfärd. Etablering av dessa är sällsynt eller obefintlig i stater som inte är/har varit nationalstater.
    Ja, det är ett faktum. En liknande sanning är följande:

    Faktum kvarstår: Först uppstod nationalstaten, sedan följde förtryck av nationslösa folk, inbördeskrig, rasbiologi, , två världskrig, apartheid och etnisk rensning!

    Flört

    Lite mer seriöst så anser jag ju att båda dessa påståenden är extrema förenklingar av betydligt mycket mer komplicerade skeenden.

    Är Australien och Nya Zeeland nationalstater?

    Är det mångkulturella Sverige idag en nationalstat?

    Jag blandar inte ihop begrepp, däremot verkar flera av mina motdebattörer ha olika definitioner av just detta begrepp. Men nu börjar jag greppa ditt.
    Själv anser jag att nationalstaten är uppbyggd kring en IDÈ om ett land med EN befolkning. En idé som absolut påverkar landets utveckling, men som inte automatiskt skapar en homogenare befolkning. Och en idé som även har funnits även i många av de länder du inte kallar nationalstater (t.ex. Algeriet och Haiti).

    Om man däremot har din definition, så måste jag nog efter noga eftertanke ändra mitt svar på din fråga.

    Om en nationalstat enbart existerar om majoriteten av befolkningen delar språk, kultur, värderingar, erfarenheter och identitet, då har det antagligen existerat extremt få nationalstater. Och Sverige var enligt den definitionen antagligen inte en nationalstat innan demokratin och välfärden uppstod. Så då faller din tes.

    För mig är det som sagt uppenbart att svenskar i norr och söder som på 1800-talet antagligen, som antagligen så gott som aldrig träffade varandra på grund av de enorma avstånden, skulle dela värderingar, erfarenheter och identitet. Och det är ju bara ett av otaliga exempel på den heterogenitet som fanns då och som fortfarande finns idag. Den heterogenitet som enligt ditt resonemang diskvalificerar Sverige från att kallas nationalstat.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

  • Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 22:13:44 följande:
    För mig är det som sagt uppenbart att svenskar i norr och söder som på 1800-talet antagligen, som antagligen så gott som aldrig träffade varandra på grund av de enorma avstånden, skulle dela värderingar, erfarenheter och identitet. Och det är ju bara ett av otaliga exempel på den heterogenitet som fanns då och som fortfarande finns idag. Den heterogenitet som enligt ditt resonemang diskvalificerar Sverige från att kallas nationalstat.
    Helt obegriplig text: Försöker igen. Borde gå och lägga mig tror jag:

    För mig är det som sagt extremt osannolikt att svenskar i norr och söder som på 1800-talet, som antagligen så gott som aldrig träffade varandra på grund av de enorma avstånden, skulle dela värderingar, erfarenheter och identitet. Och det är ju bara ett av otaliga exempel på den heterogenitet som fanns i befolkningen då och som fortfarande finns idag. Den heterogenitet som enligt ditt resonemang diskvalificerar Sverige från att kallas nationalstat.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

  • sumpbävern

    Underbart att se polisen ta i med hårdhandskarna mot den odemokratiska  våldsvänstern i Malmö idag.

  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 21:02:06 följande:
    2. Nej, återigen. Har aldrig skrivit något sådant

    3.  Ja, Sverige är ett underbart land. Vi har dock fortfarande stora problem med utanförskap, fördomar  och diskriminering

    4. Att det även existerar diskriminering i myndigheter vet jag också 
    Det är sannerligen svårt att veta vad du egentligen menar. Dementerar och påstår på samma gång. Du har säkert något svar på även det här men poängen är att det inte är lätt att hålla reda på vad du egentligen tycker.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 21:02:06 följande:
    5. Precis. Intolerans skall "aktivt motverkas genom upplysning och fakta". Och det gäller självklart intolerans inom invandrargruppen och intolerans hos etniskt svenska.

    8. Jag möter intolerans mot invandrare på nätet och i verkligheten nästan varje dag, och tycker absolut den är farlig. Speciellt med tanke på vilka framgångar denna retorik har i andra europeiska länder. Intolerans inom invandrargrupper är också ett problem, som skall bemötas på samma sätt som all annan intolerans.
    Hur bemöter du då invandrarnas intolerans? Jag har till exempel inte sett ett enda inlägg från dig som sagt någonting negativt om någon enda specifik händelse eller värdering hos någon invandrargrupp eller -kultur. Men jag har sett hundratals som i många ord påpekar allt möjligt om svenskars intolerans. Så hur jobbar du för att förändra invandrares intolerans?
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 21:02:06 följande:
    6. Inte meningen att misstolka dig, men menar du att jag är orealistisk och intolerant? Eller du har kanske aldrig kallat mig PK, minns inte riktigt. Jag minns bara att min retorik minst en gång varit extremt PK. 
    Även om du inte använder utrycket på det viset, så fär det ett faktum att utrycket PK används i Sverige och runt om i Europa på arbetsplatser i diskussioner och på nätet för att håna tolerans och toleranta människor. Feminister blir kallade PK när de förespråkar jämnikhet. Människor som protesterar mot fördomar mot t.ex. funktionshindrade eller överviktiga eller judar blir kallade PK.
    Även om toleransen i samhället ökar så har jag upplevt att det i vissa miljöer anses töntigt att vara tolerant och förstående, och anses coolt och revolterande att "våga" bryta mot normer och vara generaliserade och fördomsfull och anti-PK.
    Det politiskt korrekta är det som är rätt att säga snarare än att det är sant. Vad som är "rätt att säga" bestäms av de som för närvarande har makten över samhällsdebatten. Detta förändras kontinuerligt. Snart nog kan det vara PI att vara PK.

    Annars överdriver du rätt våldsamt.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 21:02:06 följande:
    9. Jag också. Jag har som sagt träffat muslimska politiker som verkar jättevettiga. Tyvärr nämns aldrig deras namn i dessa diskussioner, utan det är nästan  bara Waberi som ständigt tas upp.
    Mehmet Kaplan (mp)? Presstalesman för Sveriges muslimska råd (2005–2006) och ordförande i Sveriges Unga Muslimer (SUM) (2000–2002) samt dess sekreterare (1996–2000).

    www.newsmill.se/artikel/2010/04/01/sluta-fjaska-for-sekten-unga-muslimer
    gudmundson.blogspot.com/2011/03/gast-hos-sveriges-unga-muslimer.html

    Resultatet av någon halvtimmes research. Som du skulle kunna ha gjort själv om du bara hade velat ha reda på sanningen.
  • sumpbävern
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 22:18:33 följande:
    Helt obegriplig text: Försöker igen. Borde gå och lägga mig tror jag:

    För mig är det som sagt extremt osannolikt att svenskar i norr och söder som på 1800-talet, som antagligen så gott som aldrig träffade varandra på grund av de enorma avstånden, skulle dela värderingar, erfarenheter och identitet. Och det är ju bara ett av otaliga exempel på den heterogenitet som fanns i befolkningen då och som fortfarande finns idag. Den heterogenitet som enligt ditt resonemang diskvalificerar Sverige från att kallas nationalstat.

    Häll ut rödvinet
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-15 21:30:34 följande:
    Jag vill motverka VERKLIG intolerans från verkliga individer och rörelser. Jag har ingen aning om hur jag skall motverka intolerans som bara finns i teorin (t.ex. resonemang om att alla muslimer borde vara intoleranta bara för att Koranen innehåller intolerans). Jag vill inte bidra till diskriminering och generalisera kring hela folkgrupper. Som sagt, visa mig exempel på muslimska politiker som aktivt lägger fram förslag som motverkar tolerans så skall jag protestera och bemöta detta.
    Men du är väl ute och träffar folk hela tiden? Invandrare såväl som svenskar? Och argumenterar med dem mot intolerans?

    Eller tänker du säga nu att du aldrig stött på intolerans hos invandrare utan bara hos svenskar? I VERKLIGHETEN.

    Du kanske kan börja med att påtala för dina muslimska kompisar att bara för att någonting står i koranen behöver det inte vara sant, inte heller för dem själva. Gör det och lycka till.

    Och så har du nu fått referenser till två muslimska riksdagspolitiker som helt uppenbart har händerna i den intoleranta syltburken. Protestera, bemöt.
  • Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-10-15 10:44:41 följande:
    1. Det är inte individens rätt - det är allas rätt, alla medborgares - kollektivet. Svenskt är idag att vara för exempelvis religionsfrihet.

    2. Nationella identiteten fungerar alldeles utmärkt, världen är uppdelad och ser ut som den gör - självklart är det snarare en rejäl stomme att enas kring. Precis som det var innan mångkulturalismens början 1975.

    3. Ok, så att människor kommer till skada helt i jävla onödan bekommer dig inte alls? Varför inte låta saker och ting vara som de är och åtskilda - nöja oss med mångfalden som jorden besitter?
    Folk skadas även av mångfald av subkulturer, ja - det ska inte späs på med nationella kulturer som är grövre och som orsakar större motsättningar.
    Inhemska problem legitimerar inte att vi tar hit nya utländska.

    5. I sådana fall ska det ske med folkets tyckande, tycker inte du?

    6. Du vill ha ett samhälle uppbyggd på delning/splittring/olikheter, när samhället behöver samhållning, samhörighet och gemenskap. Du ser konsekvenserna redan idag men det hindrar dig ändå inte.
    Visst, jag kan köpa att du inte är rädd om dina nära och kära, du är beredd att riskera deras trygghet för mångkulturen, men kan du inte tänka på alla andra i landet? Tycker du inte att du resonerar egoistiskt?

    6. "Nationaliteter som blandar sig", hur då?  Vad jag kan se så berörs inte nationalstaten öht. En svensk flyttar till Thailand - vem bryr sig? Sverige förblir Sverige, Thailand Thailand. Ekonomin gör heller ingen betydelse vad jag kan se... Ursprung har ingen större betydelse nej, det är det jag förespråkar när jag talar om assimilation.
    Nä, men någon idé måste du väl ha när du så blint tror på det?

    7. Som du ser så har nationalstaterna redan gått igenom den processen - skule världen bli än mer uppdelad så kommer det sannolikt innebära en längre "krigsprocess".
    Återigen; varför inte värna om det som är?
    1. Rättigheter i Sverige utgår ifrån individen (förutom i fall med barn och omyndigförklarade individer). I dagens Sverige har jag väldigt svårt att tänka mig att någon myndighetsperson skulle kunna sitta och fördela kulturer. Individen är kulturbäraren. Individen har rätt att själv bestämma var h*n skall bo och hur h*n vill leva sitt liv. Att en myndighetsperson skulle börja fördela kulturer över landet skulle alltså inkräkta i individens rättigheter och integritet.

    2. Jag trodde de flesta länder var uppbyggda kring en ideologi eller en annan idé. Men du får gärna visa exempel där sammanhållningen i ett fungerande demokratiskt samhälle har byggts kring en väl definierad nationell identitet!

    3. Jo, då. Varje skadad person är en för mycket. Det är därför jag försöker motverka intolerans som bara leder till mer konflikter. Det är därför jag vill att man går till källan och bekämpar det som skapar konflikterna och våldet, istället för att leta syndabockar att skylla på. Jag är en person som avskyr våld, och som varje chans jag får ifrågasätter den överdrivna tilltro det finns i samhället till våld som problemlösare.
     
    4. Jag tycker folk i världen borde få mer att säga till om. Men sanningen är den att det inte är svenska folket som styr över den ökande globaliseringen och mångkulturen som forsar in i Sverige.  Och saken är ju den att inte ens svenska politiker har ganska lite verklig makt över att bestämma landets utveckling. Den verkliga makten ligger hos andra makthavare (företagare, politiker, befolkningar), många utanför Sverige.

    5. Återigen, nej. Jag vill ha ett samhälle som byggs upp på sammanhållning och som tar hänsyn till faktumet att människor är olika. Att låtsas som att människor är homogena varelser leder bara till konflikter och förvirring.
    Jag gör det jag tror är bäst för Sverige. Du gör det också. Jag respekterar det, även om jag inte gillar alla dina åsikter. Men snälla sluta insinuera att jag inte skulle vara oempatisk och inte bryr mig om mina nära och kära.

    6. Ja, allt fler har delad nationalitet. En del på grund av biologi. En del för att de helt enkelt väljer att skaffa en till nationalitet.
    Thailand fortsätter vara Thailand så länge de som bestämmer (förhoppningsvis folket) vill ha det så. Om en mer internationell befolkning eller makthavare i framtiden inte längre ser något syfte med att dela upp världen i nationer så kommer de sluta med det.

    7. Nja, nationalstater krigar allt fortfarande. Har bildandet av en mångkulturell union som EU ökat eller minskat konflikterna mellan länderna i fråga?
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!