Self Evident skrev 2011-10-15 14:26:18 följande:
1. Jag kan bara säga dito. Du minns helt fel. Jag förringade inte alls Rose erfarenheter av diskriminering. Tvärtom uppmanade jag henne att anmäla det som uppenbart handlar om diskriminering.
2. Du har de facto påstått att det är väldigt svårt för invandrare att komma in i svenska samhället och att nationalisterna dominerar i parlamenten. Hur ska jag veta att du egentligen inte anser det du påstår? Om någon gör sådana svepande generaliseringar så vill jag ta reda på hur det faktiskt ser ut. Om nu invandrare har en god representation i maktens korridorer, vilket listan ovan visar, så är det kanske läge att nyansera bilden.
3. Jag träffar dagligen flyktingar och nyanlända och de vill förstås tro att de har kommit till ett demokratiskt land där de har möjligheter att ta sig fram. Att tala om utbredd diskriminering i Sverige med en person som i hemlandet blev torterad p.g.a. sin religiösa tillhörighet skapar enbart oro och gör människor desillusionerade. När man ser till fakta och statistik och det blir uppenbart att utomeuropeiska invandrare faktiskt kan ta sig fram både inom politiken, näringsliv och i viss mån myndigheter så börjar det likna desinformation.
4 Jag har alltså träffat tusentals utrikes födda och deras bild av Sverige är en helt annan. De uppskattar demokratin, yttrandefriheten och tryggheten. De har inte upplevt sig diskriminerade av svenskar men däremot av andra utrikes födda arbetsgivare och myndighetspersoner. Jag är rätt övertygad om att det beror på det egalitära förhållningssättet i Sverige som vi alla skolas in i från födseln, (du-reformen, arbetarrörelsen, arbetet för barns, kvinnors och handikappades rättigheter etc är t.ex. företeelser som sällan existerar eller motarbetas i utomeuropeiska invandrares hemländer). För många utrikes födda är det ett nytt förhållningssätt som även de måste skolas in i eftersom det är otroligt viktigt att de både anammar och omfattas av detta synsätt.
5. Så exakt vad är det som ska tolereras? Om det är matvanor och musik etc så är det nog ytterst få svenskar som bryr sig. Men alla kulturella särdrag som strider mot det svenska samhällsbyggets demokratiska och egalitära synsätt måste aktivt motverkas genom upplysning och fakta, precis som man en gång gjorde genom folkbildningen i Sverige.
6. PK för mig är inte att vara tolerant utan orealistisk och snarare intolerant. Läsa gärna Bauhns och Demirbag-Stens bok "Till frihetens försvar" där de avhandlar både främlingsfientlighet och s.k. mångkulturalism som varandras spegelbilder.
7. "Medan multikulturalismen vill att särskilda hänsyn ska tas till grupper på grund av deras kulturella bakgrund, så vill de främlingsfientliga rörelserna kasta ut samma grupper, också på grund av deras kulturella bakgrund. Men båda tankemodellerna innebär att man reducerar individer till bärare av gruppidentiteter, och att man vill ge eller beröva individer rättigheter på grund av deras kulturella eller religiösa bakgrund."
8. Den farligaste intoleransen finns idag snarare inom än mot många invandrargrupper och utgör ett av de största hindren för dessa gruppers integration i samhället.
9. Jag hoppas att fler utrikes födda som vill motverka denna intolerans, och det finns många, blir mer synliga i debatten än tokenmuslimer som Waberi eller verklighetsfrånvända pk-människor med en suspekt och empatistörd människosyn. Jag räknar inte dig till den kategorin men jag ifrågasätter argument som går på deras linje.
1. Så du tror på Rose när hon påstår att hon har diskriminerats på arbetsmarknaden på grund av sitt ursprung?
2. Nej, återigen. Har aldrig skrivit något sådant. Du har däremot tidigare påstått detta flera gånger och jag har flera gånger dementerat. Jag skriver väldigt ofta hur tolerant och fantastiskt Sverige är, och att Sverige blir allt mer tolerant med tiden. Jag har även ofta bemött påståendet att MENA-invandringen inte har medfött något positivt, med liknande listor som de du bidrar med (så de är inga nyheter för mig) Jag har dock skrivit att det trots allt finns fördomar, att detta drabbar VISSA invandrare och att dessa fördomar bör bekämpas. Jag har även skrivit att nationalisternas inflytande i Europa växer och att dessa rörelser har betydligt större inflytande än "islamisterna".
Som sagt, det gör inget. Jag har minst en gång totalt missuppfattat dig. Första gången jag svarade på ett av dina inlägg trodde jag att du var nån annan än den du är. Och misstolkade dig totalt. Sånt händer tyvärr på nätet hela tiden.
Men kan vi inte sluta med denna leken nu och i stället diskutera det som faktiskt sägs utan att lägga ord i munnen på varandra?
3. Ja, Sverige är ett underbart land. Vi har dock fortfarande stora problem med utanförskap, fördomar och diskriminering, som bör bekämpas. Fast det upplevda utanförskapet är ett minst lika stort problem, och därför är det precis som du säger jätteviktigt att förmedla bilden till invandrare om ett Sverige där de är välkomna att delta i samhället på samma villkor. Det är jätteviktigt med positiva förebilder och positiva visioner.
4. Att det även existerar diskriminering i myndigheter vet jag också tyvärr. Jag har som sagt även jag arbetat (ideellt) med flyktingar och asylsökande.
5. Precis. Intolerans skall "aktivt motverkas genom upplysning och fakta". Och det gäller självklart intolerans inom invandrargruppen och intolerans hos etniskt svenska.
Det skall tolereras att individer sticker ut och är annorlunda. Mångkultur i sig självt skall inte ses som något negativt. Alla de mångkulturella inslag som inte skadar någon skall tolereras.
6. Inte meningen att misstolka dig, men menar du att jag är orealistisk och intolerant? Eller du har kanske aldrig kallat mig PK, minns inte riktigt. Jag minns bara att min retorik minst en gång varit extremt PK.
Även om du inte använder utrycket på det viset, så fär det ett faktum att utrycket PK används i Sverige och runt om i Europa på arbetsplatser i diskussioner och på nätet för att håna tolerans och toleranta människor. Feminister blir kallade PK när de förespråkar jämnikhet. Människor som protesterar mot fördomar mot t.ex. funktionshindrade eller överviktiga eller judar blir kallade PK.
Även om toleransen i samhället ökar så har jag upplevt att det i vissa miljöer anses töntigt att vara tolerant och förstående, och anses coolt och revolterande att "våga" bryta mot normer och vara generaliserade och fördomsfull och anti-PK.
7. Det här har vi också diskuterat förrut och jag höll med dig om att det är ett problem att man för att bekämpa fördomar ofta måste generallisera och dela upp folk i grupper. Men detta rör ju inte bara gruppen invandrare, utan så är fallet i så gott som alla försök att bekämpa diskriminering (av kvinnor, av män, av funktionshindrade, av homosexuella o.s.v.) Det bästa vore ju dock om samhället utvecklades och allt mer såg individen, slutade dela upp folk i grupper och i stället fokuserade på varje individs unika behov och kvaliteter.
Sen tycker jag resonemanget i citatet är väldigt märkligt. Hur kan man likställa att vilja slänga ut en grupp ur landet, med att vilja bekämpa diskrimineringen av en grupp?
8. Jag möter intolerans mot invandrare på nätet och i verkligheten nästan varje dag, och tycker absolut den är farlig. Speciellt med tanke på vilka framgångar denna retorik har i andra europeiska länder. Intolerans inom invandrargrupper är också ett problem, som skall bemötas på samma sätt som all annan intolerans.
9. Jag också. Jag har som sagt träffat muslimska politiker som verkar jättevettiga. Tyvärr nämns aldrig deras namn i dessa diskussioner, utan det är nästan bara Waberi som ständigt tas upp.