• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Self Evident

Bahareh Andersson är ytterligare en muslim som kritiserar mångkulturalisternas förmenta tolerans i artikeln "Waberis medeltida åsikter accepteras för att han är invandrare" som handlar om de kränkningar mot flickor som förekommer på Waberis muslimska friskola och de groteska uttalanden om kvinnor som han har gjort i olika intervjuer. Problemet är inte att det sitter en muslimsk galning i riksdagen utan att han tillåts göra det i toleransens namn.

"Jag är muslim själv men hela mitt liv har jag kämpat för kvinnors lika rättigheter inklusive för muslimska kvinnors rättigheter. Jag är en muslim som anser att även muslimska kvinnor ska ha samma rättigheter som svenska kvinnor har. Men nu är jag tvingad att se på när ni, i mångkulturalismens namn, gör en vidrig och dessutom för flickor och kvinnor livsfarlig parodi på "kulturer" när ni låter fundamentalism och könsapartheid växa in i det svenska samhället."

• Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-16 22:39:03 följande:
    1. Du vill inte att man skall generalisera om sverigedemokrater eller invandrare, men "mångkulturialister" kan man generalisera om hur som helst? Vem säger att kulturer och religioner skall ha rättigheter? För mig är det uppenbart att det är individen som skall ha rättigheter, inte kulturen.

2. Det finns många muslimer som försöker just detta, men deras kamp försvåras av just den GENERELLA kritik av alla muslimer som är så vanlig. Muslimer ses inte som individer utan som en intolerant massa (se till exempel det JTA skriver i den här tråden om att alla muslimer per definition är intoleranta, eftersom koranen innehåller intolerans.)
    Dessutom - exakt var skrev jag att man inte får generalisera om sverigedemokrater? Apropå att argumentera mot något som man aldrig har påstått.
    Jag är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli sverigedemokrat. Jag ogillar dock rena sakfel som att kalla SD för extremhöger när partiet är pro-israeliskt , har en sionistisk frontman och häcklas friskt av den riktiga extremhögern. Att påstå sådant visar enbart att man inte är insatt i den politik man kritiserar och sådant har jag svårt för generellt.
    Lite billigt tjyvnyp av dig kan jag tycka.
    Menar du för övrigt att man ska generalisera om invandrare. Det verkar väl väldigt onödigt av en individualist som du.
  • Philipsson

Konstigt att det alltid talas om värdet av många olika kulturer (på samma plats) men att samma personer som säger dessa saker i nästa andetag ifrågasätter om det överhuvudtaget finns nån svensk kultur. Vad menar de, att det bara finns kulturer på vissa håll i världen men saknas i andra?

Sen kan man gilla eller ogilla saker i den kultur man s.a.s. tillhör, men det är väl ändå en annan femma.

Själv tycker jag att svenska kulturen är tråkig för att den är så anpasslig.

• JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-16 20:53:56 följande:
    2. Ja, och jag ger dig gärna två exempel på centerpartister, eller kristdemokrater, eller sverigedemokrater eller sossar som har gjort extremt intoleranta uttalanden. Jag är som sagt inte intresserad av generaliseringar utifrån enstaka individer. Ge mig konkreta exempel på när Kaplan har använt sin maktställning för att motverka tolerans, så skall jag protestera.
    Om du vill ha konkreta exempel, räcker det inte med Waberi så länge?

Han är ordförande i en eller annan muslimskt förbund, riksdagsman och rektor. Han har alltså maktställning och han är intolerant. Vad gör du åt det?
  • Self Evident
    Philipsson skrev 2011-10-16 23:39:03 följande:
    Konstigt att det alltid talas om värdet av många olika kulturer (på samma plats) men att samma personer som säger dessa saker i nästa andetag ifrågasätter om det överhuvudtaget finns nån svensk kultur. Vad menar de, att det bara finns kulturer på vissa håll i världen men saknas i andra?

Sen kan man gilla eller ogilla saker i den kultur man s.a.s. tillhör, men det är väl ändå en annan femma.

Själv tycker jag att svenska kulturen är tråkig för att den är så anpasslig.
    Ha ha, klockrent!
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-16 22:39:03 följande:
    Det finns många muslimer som försöker just detta, men deras kamp försvåras av just den GENERELLA kritik av alla muslimer som är så vanlig. Muslimer ses inte som individer utan som en intolerant massa (se till exempel det JTA skriver i den här tråden om att alla muslimer per definition är intoleranta, eftersom koranen innehåller intolerans.)
    Du behöver förstå att koranen har samma status i islam som Jesus har i kristendomen. Utan koran/Jesus ingen islam/kristendom. Koranen är guds bokstavliga ord, oskapade, eviga. Står där att du och jag är sämre än det allra värsta i skapelsen, till och med sämre än bakterier, så är det sant.

Är man kristen tror man på Jesus. Är man muslim tror man på koranens ofelbarhet.

Om man inte tror på koranen som guds bokstavliga ord är de flesta överens om att man inte är muslim. Fråga någon av dina muslimska kompisar.

Du använder antagligen "muslim" i betydelsen etnisk härkomst. Jag använder den vedertagna. Det är väl ditt problem.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2011-10-16 23:39:03 följande:
    1. Konstigt att det alltid talas om värdet av många olika kulturer (på samma plats) men att samma personer som säger dessa saker i nästa andetag ifrågasätter om det överhuvudtaget finns nån svensk kultur. Vad menar de, att det bara finns kulturer på vissa håll i världen men saknas i andra?

2. Själv tycker jag att svenska kulturen är tråkig för att den är så anpasslig.
    1. Nu vet jag ju inte riktigt vem du pratar om, du får gärna citera. Men det känns som om du missförstår.

Jag tror aldrig att jag sett nån som ifrågasätter att det skulle finnas kulturella företeélser i Sverige eller att det skulle finnas olika svenska kulturella traditioner och annat, det som ibland ifrågasätts är väl snarare dels att det bara skulle finnas EN svensk kultur och dels så påpekas väl att kulturer hänger ihop och att många av de kulturella fenomen som idag anses vara svenska har kommit till genom mångkulturella utbyten i historien.

Och min uppfattning är att detta resonemang oftast även är konsekvent när man pratar om "utländska" kulturer. De som brukar ifrågasätta kulturbegreppet brukar ju ofta påpeka att det inte heller finns EN irakisk kultur, eller EN somalisk kultur eller EN muslimsk kultur. Utan att det inom varje nationell grupp finns en mängd olika kulturella grupper och kulturella värderingar?

2. Själv älskar jag den svenska kulturens öppenhet och strävan efter tolerans, även om det då och då går över styr (som det mesta annat).
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• MammaPlutt

Ok, eftersom alla tror att islam är av ondo så skulle de flesta av er sett på skavlan eller vad han heter, norsken som har en talk-show. Där bjöd han in en kvinnlig känd muslim där hon berättar om islam. Och den är då verkligen inte så ego som ni säger att den låter. Men detta är OT.

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-16 23:05:57 följande:
    Manjis definition av "mångkulturalister" är väldigt tydlig och om du inte anser dig dela denna kategoris åsikter så förstår jag inte varför du tar åt dig. Manji beskriver sina egna erfarenheter som muslim och hur hon uppfattar den rådande debatten. Skulle man inte respektera andras erfarenheter av särbehandling utan att ifrågasätta dem enligt dig?

Om Manji, liksom många andra personer av muslimsk härkomst (Dervish, Madone, Demirbag-Sten, Pekgül etc) uppfattar det som ett problem att mångkulturalister väljer att särbehandla religioner och kulturer som grupper på individernas bekostnad så måste väl du kunna tolerera det utan att ifrågasätta den företeelsens existens öht? Eller har du tolkningsföreträdet i den frågan?
    För det första måste jag säga att jag tycker Manji verkar fantastisk på många sätt. Jag ifrågasätter inte alls hennes eller någon annans erfarenheter. Jag håller med om att det  problem med myndighetspersoner och politiker som i toleransens namn tolererar intolerans och blundar för när svaga grupper förtrycks. Det är jag självklart emot.
    Men man skall ju minnas att dessa människor du nämner inte har tolkningsföreträdare. Det finns gott om folk med muslimskt påbrå som har valt att bli "mångkulturialister" också. Man får lyssna på alla och göra upp sin egen uppfattning.

Jag tycker bara att första delen av det uttalande du citerade var väldigt luddigt och generaliserande. Det är möjligt att hon har en egen definition av "mångkulturalister", men det framgår inte i texten. Jag tycker att det är olyckligt att klumpa ihop alla som gillar mångkultur och ge dem ett hånfullt öknamn. Det finns många otroligt vettiga människor som förespråkar mångkultur, och det finns idioter.
    Som sagt, jag gillar inte när man klumpar ihop alla som yttrar sig kritiskt om invandringen och kallar dem främlingsfientliga heller. Generaliseringar av den sorten försvårar bara samförstånd och skapar konflikter.

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-16 23:28:56 följande:
    Dessutom - exakt var skrev jag att man inte får generalisera om sverigedemokrater? Apropå att argumentera mot något som man aldrig har påstått.
    Jag är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli sverigedemokrat. Jag ogillar dock rena sakfel som att kalla SD för extremhöger när partiet är pro-israeliskt , har en sionistisk frontman och häcklas friskt av den riktiga extremhögern. Att påstå sådant visar enbart att man inte är insatt i den politik man kritiserar och sådant har jag svårt för generellt.
    Lite billigt tjyvnyp av dig kan jag tycka.
    Menar du för övrigt att man ska generalisera om invandrare. Det verkar väl väldigt onödigt av en individualist som du.
    Jag har ett tydligt minne av att du har skrivit att du ogillar att svenska medier och politiker generaliserar och svartmålar sverigedemokrater och andra som kritiserar invandringen? Men jag hittar inte det inlägget nu, så om jag har misstolkat ber jag om ursäkt.

Jag vet att du inte är Sverigedemokrat, och det har jag inte påstått heller. Och att jag påstår att du inte gillar generaliseringar är ju inte ett tjuvnyp, det är ju en komplimang när det kommer från mig. Jag gillar inte generaliseringar av invandrare eller av invandringskritiska eller av invandringspositiva eller av någogn grupp.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!