Self Evident skrev 2011-10-16 23:05:57 följande:
Manjis definition av "mångkulturalister" är väldigt tydlig och om du inte anser dig dela denna kategoris åsikter så förstår jag inte varför du tar åt dig. Manji beskriver sina egna erfarenheter som muslim och hur hon uppfattar den rådande debatten. Skulle man inte respektera andras erfarenheter av särbehandling utan att ifrågasätta dem enligt dig?
Om Manji, liksom många andra personer av muslimsk härkomst (Dervish, Madone, Demirbag-Sten, Pekgül etc) uppfattar det som ett problem att mångkulturalister väljer att särbehandla religioner och kulturer som grupper på individernas bekostnad så måste väl du kunna tolerera det utan att ifrågasätta den företeelsens existens öht? Eller har du tolkningsföreträdet i den frågan?
För det första måste jag säga att jag tycker Manji verkar fantastisk på många sätt. Jag ifrågasätter inte alls hennes eller någon annans erfarenheter. Jag håller med om att det problem med myndighetspersoner och politiker som i toleransens namn tolererar intolerans och blundar för när svaga grupper förtrycks. Det är jag självklart emot.
Men man skall ju minnas att dessa människor du nämner inte har tolkningsföreträdare. Det finns gott om folk med muslimskt påbrå som har valt att bli "mångkulturialister" också. Man får lyssna på alla och göra upp sin egen uppfattning.
Jag tycker bara att första delen av det uttalande du citerade var väldigt luddigt och generaliserande. Det är möjligt att hon har en egen definition av "mångkulturalister", men det framgår inte i texten. Jag tycker att det är olyckligt att klumpa ihop alla som gillar mångkultur och ge dem ett hånfullt öknamn. Det finns många otroligt vettiga människor som förespråkar mångkultur, och det finns idioter.
Som sagt, jag gillar inte när man klumpar ihop alla som yttrar sig kritiskt om invandringen och kallar dem främlingsfientliga heller. Generaliseringar av den sorten försvårar bara samförstånd och skapar konflikter.