• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Lavish
    Self Evident skrev 2011-10-19 20:30:53 följande:
    Jag såg att några länkar inte fungerar men den första räcker rätt bra ändå och här är ett par exempel till.

www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Krop.../

www.polisen.se/sv/Om-polisen/Sa-arbetar-Polis.../
    Näe hedersbrott och stympning är brott helt enkelt. Våldsbrott. Vilket såklart är olagligt och inte ska hända. Men jag tycker inte det antidemokratiska är det signifikanta för dem. De är inte ett övergrepp på demokratin mer än vilken misshandel eller stympning som helst. De är övergrepp på en person.
  • Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-19 20:33:22 följande:
    Hur begränsar man invandringen av "såna". Skall man fråga dem vid gränsen. Eller syns det på dem på nåt vis. Eller skall man begränsa invandringen av alla från vissa områden?

Och det skall vara strunt samma om personen har asylskäl eller ej. Har man "fel" åsikter skall man inte få PUT? Kan ett sådant system inte bli lite komplicerat och väldigt osäkert?
    Det finns ingen logik i dina argument öht. Först kommer alla hit för att de är demokrater, sedan är det lika bra att de får komma hit eftersom de ändå hade varit odemokratiska i sina hemländer och iaf blir lite mer demokratiska här och åtminstone inte dödar barnen?? (Pela, Fadime, Abbas och x antal mördade balkongflickor talar emot det.)
    Du bad om exempel på odemokratiskt beteende i Sverige - och ja, det är grymt odemokratiskt att med hot och våld tvinga sina barn att gifta sig mot sin vilja och hetsa mot homosexuella - inte skäl för att begränsa invandringen.
    Du påstår att det inte finns någon speciell svensk kultur och när jag ger dig exempel så menar du att de ändå är crap eller daterade. Men de fanns ju inte?? Nima ger historiska och kulturella förklaringar just till varför Sverige ser ut som det gör idag med den demokrati och tolerans som du uppenbarligen gillar.
  • Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-19 20:49:10 följande:
    Det finns ingen logik i dina argument öht. Först kommer alla hit för att de är demokrater, sedan är det lika bra att de får komma hit eftersom de ändå hade varit odemokratiska i sina hemländer och iaf blir lite mer demokratiska här och åtminstone inte dödar barnen?? (Pela, Fadime, Abbas och x antal mördade balkongflickor talar emot det.)
    Du bad om exempel på odemokratiskt beteende i Sverige - och ja, det är grymt odemokratiskt att med hot och våld tvinga sina barn att gifta sig mot sin vilja och hetsa mot homosexuella - inte skäl för att begränsa invandringen.
    Du påstår att det inte finns någon speciell svensk kultur och när jag ger dig exempel så menar du att de ändå är crap eller daterade. Men de fanns ju inte?? Nima ger historiska och kulturella förklaringar just till varför Sverige ser ut som det gör idag med den demokrati och tolerans som du uppenbarligen gillar.
    Nu blandar du ihop oss?
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Lavish
    Self Evident skrev 2011-10-19 20:49:10 följande:
    Jag skrev att de flesta inte är antidemokrater. Det är klart att det förekommer. Jag har fortfarande inte skrivit någonstans att de blir mer demokratiska här, var har du hittat det?

Ja man kan argumentera för att gifta bort sina barn med tvång är ett övergrepp på demokrati ja. Det framgick inte att det rörde sig om hets mot folkgrupp utan bara att han ansåg att muslimer inte kunde vara homosexuella. Det är inte hets.  Men hursomhelst så tror jag inte hets mot folkgrupp motiveras av att man är emot demokrati i de allra flesta fall. Det är ett hatbrott, inte ett anti-demokrati brott.

Jag har aldrig påstått att det inte finns någon speciell svensk kultur. Visa gärna var jag skrivit detta.
  • Self Evident
    Lavish skrev 2011-10-19 20:33:48 följande:
    Näe hedersbrott och stympning är brott helt enkelt. Våldsbrott. Vilket såklart är olagligt och inte ska hända. Men jag tycker inte det antidemokratiska är det signifikanta för dem. De är inte ett övergrepp på demokratin mer än vilken misshandel eller stympning som helst. De är övergrepp på en person.
    Så att t.ex. spöa homosexuella eller judar enbart p.g.a. att deras läggning/ursprung är inte heller antidemokratiskt eftersom det är våldshandlingar mot personer och inte uttryck för åsikter som strider mot de demokratiska synsättet på allas lika värde och de mänskliga rättigheterna? 
    Lavish skrev 2011-10-19 20:34:58 följande:
    Vad består det antidemokratiska i här? Det är inte antidemokratiskt att ha åsikter.
    Att neka en person tillträde till ett samfund eller en organisation p.g.a. hans/hennes sexuella läggning är inte att hysa en åsikt utan ren och skär diskriminering och ett lagbrott. Om det inte är antidemokratiskt så vete fan vad som är det.
  • Self Evident
    Quintus Zebra skrev 2011-10-19 20:53:47 följande:
    Nu blandar du ihop oss?
    Ha ha ja, sorry! Men jag ser det fortfarande inte som ett relevant motargument till det jag skrev. Det väsentliga är att motverka dessa företeelser i Sverige. Jag har inte nämnt begränsning av invandringen i det sammanhanget även om jag definitivt är för en begränsning generellt.
  • Lavish
    Self Evident skrev 2011-10-19 20:58:16 följande:
    Så att t.ex. spöa homosexuella eller judar enbart p.g.a. att deras läggning/ursprung är inte heller antidemokratiskt eftersom det är våldshandlingar mot personer och inte uttryck för åsikter som strider mot de demokratiska synsättet på allas lika värde och de mänskliga rättigheterna? 
    Lavish skrev 2011-10-19 20:34:58 följande:
    Vad består det antidemokratiska i här? Det är inte antidemokratiskt att ha åsikter.
    Att neka en person tillträde till ett samfund eller en organisation p.g.a. hans/hennes sexuella läggning är inte att hysa en åsikt utan ren och skär diskriminering och ett lagbrott. Om det inte är antidemokratiskt så vete fan vad som är det.
    Det första är väl ett gränsfall. Det är ju helt klart ett brott mot de demokratiska grundprinciperna ja. Men frågan är om det inte finns ganska många som spöat åtminstone homosexuella  för att de är homosexuella men ändå anser sig vara för ett demokratiskt styrelseskick? Isf är de ju inte antidemokrater.

Har du något exempel på vart man nekat tillträde till ett samfund pga sexuell läggning? Din länk är ju inte ett exempel på det, vad som framgår där är ju att de skulle ges tillträde. Nu har jag hört om sådana samfund, det har varit kristna frikyrkor vars medlemmar haft ett "svenskt ursprung".
  • Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-19 21:02:19 följande:
    Ha ha ja, sorry! Men jag ser det fortfarande inte som ett relevant motargument till det jag skrev. Det väsentliga är att motverka dessa företeelser i Sverige. Jag har inte nämnt begränsning av invandringen i det sammanhanget även om jag definitivt är för en begränsning generellt.
    Inge fara.

Då vet jag. Jag är ju inte för en generell begränsning av invandring, men att motverka intolerans i landet är jag absolut för (och då menar jag självklart att motverka intolerans både hos etniska svenskar och andra)
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!