• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Lavish
    fisförnäm skrev 2011-10-20 20:46:32 följande:
    Tja, det beror ju på vilka premisser som finns för att få medborgarskap, men som det ser ut idag då man exempelvis inte ens behöver kunna svenska, så förstår jag inte varför man behöver lägga någon vikt på det. Medborgarskapet är så pass urholkat.

Nåja, lite människooffer här och där gör ju inget, inte sant?
    Men jag begriper inte. Varför skulle svenska människooffer vara sämre än människooffer någon annanstans? Om det nu är någon psycho mördare eller våldtäktsman du föreställer dig att vi diskuterar? Eller du tänker att hemlandet kanske praktiserar dödsstraff så att individen blir oskadliggjord för gott?

Jag tycker iofs att det ska vara språktest för att få medborgarskap. Men det känns helt vansinnigt legalt och internationellt sett att man ska kunna UTVISA medborgare.
  • Self Evident
    Philipsson skrev 2011-10-20 16:15:31 följande:
    Varför skulle det vara odemokratiskt att neka folk tillträde till ett samfund, menar du?

Det är uppenbart att du inte vet vad demokrati är. Läs på!
    Exemplet gäller muslimer som inte accepterar församlingsmedlemmar som är homosexuella enbart p.g.a. deras sexuella läggning. Det är ungefär som att neka en romsk person medlemskap i t.ex. Hyresgästföreningen p.g.a. dennes etnicitet., alltså ren diskriminering. Självklart kan du starta en förening som riktar sig till en viss målgrupp men du får fortfarande inte neka en person tillträde utifrån diskrimineringsgrunderna (kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder).

Förbudet mot diskriminering gäller bland annat "medlemskap i vissa organisationer". Det är t.ex. ingen slump att Sveriges unga muslimer har kritiserats hårt p.g.a. diverse homofobiska uttalanden eftersom de finansieras med skattemedel och därmed är skyldiga att främja demokratiska värden som mänskliga rättigheter.

"Robert Hårdh
    är människorättsjurist och arbetar för Civil Rights Defenders – tidigare Svenska Helsingforskommittén – som är en människorättsorganisation som länge arbetat för mänskliga rättigheter i olika delar av världen.

Han reagerar på de uttalanden som de religiösa ungdomsorganisationerna gör om homosexuella:

– Vad man säger är att någonstans inser man hur fel man har. Så man säger att homosexuell är väl okej, så länge som man inte visar det. Men ska man då knuffa tillbaka alla homosexuella i garderoben och tvingas att leva i självförnekelse och annat … Då har man gravt missuppfattat essensen om människors lika värde.

– Som människorättsjurist så tycker jag att det är helt oacceptabelt att främja organisationer och föreningar som ägnar sig åt så flagrant diskriminering som det är frågan om här.

Sen så blir jag lika upprörd som skattebetalare att behöva finansiera den typen av verksamhet. Jag tycker inte att det är okej på något plan, säger Robert Hårdh."

Den ovannämnda imamen blev anmäld till DO av RFSL.

• Self Evident
    Lavish skrev 2011-10-20 07:39:44 följande:
    Men självklart känns det inget kul för en homosexuell muslim. Det upplevs säkert som jättejobbigt av dem. Men jag anser fortfarande inte att det är ett antidemokratiskt beteende att ha åsikter om religion och sexuell läggning. Åsiktsfrihet och yttrandefrihet är grundläggande demokratiska rättigheter. Jag ser inte heller var hetsen skulle ligga i att säga att ingen riktig muslim är homosexuell.

Sen känns det intressant att fundera kring likheter och skillnader i att neka någon inträde i ett samfund pga dennes homosexuella läggning och att neka någon inträde i en nation pga dennes etnicitet eller politiska åsikter..... :-P
    Jag utgår ifrån att du inte menar Sverige för du kan inte på fullt allvar mena att Sverige har nekat någon inträde på de grunderna? Om du nekas inträde i Sverige är det p.g.a. att du inte bedöms ha tillräckliga asylskäl, ingenting annat. Med tanke på att vi är ett av de största mottagarländerna när det gäller invandring så är det uppenbarligen inte så svårt att få PUT heller.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-19 08:44:16 följande:
    Om jag minns rätt var just dom ungdomarna från studieförbundet Ibn Rushd.
    Nu har det här inlägget blivit lite passerat men jag försöker ändå:

Ok, så en öppet homosexuell muslimska var med i Ibn Rushds projekt "S veriges muslimska fredsagenter", ute på föreläsningar etc.

Då säger jag: Källa på det! Namn och plats.

Det är nämligen någonting väldigt ovanligt du påstår dig ha varit med om. Vad jag vet har inget muslimskt förbund någonsin tagit ställning för HBT-personers rättigheter. Innan du kan prestera en trovärdig källa så tror jag helt enkelt att du fabulerar.
  • Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-21 00:06:29 följande:
    Nu har det här inlägget blivit lite passerat men jag försöker ändå:

Ok, så en öppet homosexuell muslimska var med i Ibn Rushds projekt "S veriges muslimska fredsagenter", ute på föreläsningar etc.

Då säger jag: Källa på det! Namn och plats.

Det är nämligen någonting väldigt ovanligt du påstår dig ha varit med om. Vad jag vet har inget muslimskt förbund någonsin tagit ställning för HBT-personers rättigheter. Innan du kan prestera en trovärdig källa så tror jag helt enkelt att du fabulerar.
    Nej, det var inte bara fredsagenter, utan även annat folk från Ibn Rushd och några av deras vänner också. Varav en är en bekant till mig.

Ser inte syftet med att lämna ut information om mitt och andra personers privatliv på FL. Tror inte du skulle tro mer på mig bara för att jag gav dig plats och namn. Och det är absolut inte min sak att lämna ut människor på det viset.

Men visst, det är nog ganska ovanligt, fast det är dock långt ifrån den första homosexuella muslimen jag träffat på.  Det är ju fritt fram för dig att tro att jag ljuger. Men genom att googla lite kan du nog ganska snart upptäcka att det håller på att hända saker inom islam. Att det finns många liberala muslimer och att det mycket väl kan komma allt fler. Googla t.ex. på Al-Fatiha foundation eller ASWAT eller läs de länkar Self Evident bidrar med.
    Jag kan som sagt tycka att du istället borde vilja stödja de toleranta muslimer som faktiskt finns, istället för att låtsas att de inte finns och kollektivt stämpla alla muslimer som intoleranta.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Philipsson
    Self Evident skrev 2011-10-20 22:44:31 följande:
    Exemplet gäller muslimer som inte accepterar församlingsmedlemmar som är homosexuella enbart p.g.a. deras sexuella läggning. Det är ungefär som att neka en romsk person medlemskap i t.ex. Hyresgästföreningen p.g.a. dennes etnicitet., alltså ren diskriminering. Självklart kan du starta en förening som riktar sig till en viss målgrupp men du får fortfarande inte neka en person tillträde utifrån diskrimineringsgrunderna (kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder).
    "Ladies night" typ?

Själv tycker jag den svenska diskrimineringslagstiftningen är absurd, och dessutom bryter man ju emot den regelmässigt utan att nån gör nåt åt det, när det passar. Som i exemplet ovan.

Själv har jag svårt att inse varför det skulle vara mer fel eller rätt att vägra nån inträde på en krog t.ex. p.g.a. klädsel än p.g.a. hudfärg eller sexuell läggning. Varför är är det okej att "diskriminera" nån utifrån ekonomiska förutsättningar eller ålder men inte p.g.a. t.ex. sexuell läggning. Man måste skilja på offentlighet och privata inrättningar. Hoppas att lagstiftarna inser det nån gång, och tar bort denna godtyckliga lagstiftning.

Ska man ha rätt att bestämma över vem som ska få besöka en i hemmet tycker du? Eller ska staten bestämma över det? Om du vägrar att hoppa i säng med en blond person, diskriminerar du blonda individer då?
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-21 13:17:38 följande:
    Nej, det var inte bara fredsagenter, utan även annat folk från Ibn Rushd och några av deras vänner också. Varav en är en bekant till mig.

Ser inte syftet med att lämna ut information om mitt och andra personers privatliv på FL. Tror inte du skulle tro mer på mig bara för att jag gav dig plats och namn. Och det är absolut inte min sak att lämna ut människor på det viset.

Men visst, det är nog ganska ovanligt, fast det är dock långt ifrån den första homosexuella muslimen jag träffat på.  Det är ju fritt fram för dig att tro att jag ljuger. Men genom att googla lite kan du nog ganska snart upptäcka att det håller på att hända saker inom islam. Att det finns många liberala muslimer och att det mycket väl kan komma allt fler. Googla t.ex. på Al-Fatiha foundation eller ASWAT eller läs de länkar Self Evident bidrar med.
    Jag kan som sagt tycka att du istället borde vilja stödja de toleranta muslimer som faktiskt finns, istället för att låtsas att de inte finns och kollektivt stämpla alla muslimer som intoleranta.
    Jag har googlat, riktigt hårt under ett par års tid. Det finns knappast någon liberal reformislam med officiell prägel och beaktansvärd samling av efterföljare. Det finns enstaka dissidenter, som Irshad Manji, som har sin plattform i det västerländska samhället och som agerar så gott som på egen hand. Muslimer som bor och verkar i muslimska länder och som har försökt sig på att föreslå förändring eller till och med kritiserat islam, är paria och förföljda. Gäller även dina exempel.

Jag hade för mig att du refererade till den här påstådda öppet homosexuella kvinnan inom det muslimska bildningsförbundet ibn Rushd som varandes i ett officiellt sammanhang. I så fall borde det inte vara något problem att berätta var det var och vem det var. Om inte, så får vi även som anektodiskt bevis bortse från ditt påstående. Om det är så att du har mer att berätta om henne, till exempel hennes erfarenheter av att komma ut, hur muslimsk släkt och vänner tog det, så är du välkommen.

Annars är det lite kul att konstatera att islamisk homofobi och öht sexualskräck är ganska nya påfund, på samma sätt som slöjan blivit vanlig i och med en tilltagande konservatism i det muslimska samfundet. Långt från den liberalisering som bland annat du fantiserar om.
  • fisförnäm
    Lavish skrev 2011-10-20 20:50:39 följande:
    Men jag begriper inte. Varför skulle svenska människooffer vara sämre än människooffer någon annanstans? Om det nu är någon psycho mördare eller våldtäktsman du föreställer dig att vi diskuterar? Eller du tänker att hemlandet kanske praktiserar dödsstraff så att individen blir oskadliggjord för gott?

Jag tycker iofs att det ska vara språktest för att få medborgarskap. Men det känns helt vansinnigt legalt och internationellt sett att man ska kunna UTVISA medborgare.
    Svensk osäkerhet innebär även osäkerhet för kommande invandrare - därför har Sverige första prioritet och därför är ett svenskt offer "värre".
    Hemlandets lagar är deras ensak, jag förhåller mig inte efter dem.
  • Self Evident
    Philipsson skrev 2011-10-21 15:36:54 följande:
    "Ladies night" typ?

Själv tycker jag den svenska diskrimineringslagstiftningen är absurd, och dessutom bryter man ju emot den regelmässigt utan att nån gör nåt åt det, när det passar. Som i exemplet ovan.

Själv har jag svårt att inse varför det skulle vara mer fel eller rätt att vägra nån inträde på en krog t.ex. p.g.a. klädsel än p.g.a. hudfärg eller sexuell läggning. Varför är är det okej att "diskriminera" nån utifrån ekonomiska förutsättningar eller ålder men inte p.g.a. t.ex. sexuell läggning. Man måste skilja på offentlighet och privata inrättningar. Hoppas att lagstiftarna inser det nån gång, och tar bort denna godtyckliga lagstiftning.

Ska man ha rätt att bestämma över vem som ska få besöka en i hemmet tycker du? Eller ska staten bestämma över det? Om du vägrar att hoppa i säng med en blond person, diskriminerar du blonda individer då?
    Klädsel väljer du, inte hudfärg och sexuell läggning, och du måste väl ändå inse skillnaden mellan att utesluta någon ur ett religiöst samfund p.g.a. medfödda egenskaper och de exempel du anger?

Den ovannämnda imamen är rektor för en muslimsk friskola, alltså en i allra högsta grad offentlig inrättning. Om skattefinansierade samfund och skolor diskriminerar människor p.g.a. medfödda egenskaper så anser jag definitivt att staten har rätt att lägga sig i. Jag vill inte att mina skattepengar går till den typen av verksamhet. Men om du vill ha en privat herrklubb där ni ondgör er över homosexuella i din källare kunde jag inte bry mig mindre.

Jag håller med om att diskrimineringslagen har brister och tillämpas inkonsekvent men vissa fall är glasklara och jag har all rätt att förvänta mig statlig kontroll av vart mina skattepengar går, annars får de finansiera skiten själva, vilket jag för övrigt anser att de borde. 
  • Zhna
    Afrodisiac skrev 2011-10-20 19:29:23 följande:
    Du tror att du har undgått hjärntvätten som du anklagar andra att ha fallit för? Det räcker ju med att se vad du tror på.
    Det är inte jag som vurmar för Juholt eller Reinfeldt. Jag skiter i demokratin ärligt sagt och alldeles rätt så struntar jag i SD med för den delen. Dom för en sådan idiotisk politik genom att belöna idioti mer än kvalificerad arbetskraft och flirta med en viss sexuell minoritet på andra sexuella minoriteters bekostnad. Nej tack till sionism!
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!