Philipsson skrev 2011-10-20 16:15:31 följande:
Varför skulle det vara odemokratiskt att neka folk tillträde till ett samfund, menar du?
Det är uppenbart att du inte vet vad demokrati är. Läs på!
Exemplet gäller muslimer som inte accepterar församlingsmedlemmar som är homosexuella enbart p.g.a. deras sexuella läggning. Det är ungefär som att neka en romsk person medlemskap i t.ex. Hyresgästföreningen p.g.a. dennes etnicitet., alltså ren diskriminering. Självklart kan du starta en förening som riktar sig till en viss målgrupp men du får fortfarande inte neka en person tillträde utifrån diskrimineringsgrunderna (kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder,
sexuell läggning eller ålder).
Förbudet mot diskriminering gäller bland annat "medlemskap i vissa organisationer". Det är t.ex. ingen slump att Sveriges unga muslimer har kritiserats hårt p.g.a. diverse homofobiska uttalanden eftersom de finansieras med skattemedel och därmed är skyldiga att främja demokratiska värden som mänskliga rättigheter.
"Robert Hårdh är människorättsjurist och arbetar för Civil Rights Defenders – tidigare Svenska Helsingforskommittén – som är en människorättsorganisation som länge arbetat för mänskliga rättigheter i olika delar av världen.
Han reagerar på de uttalanden som de religiösa ungdomsorganisationerna gör om homosexuella:
– Vad man säger är att någonstans inser man hur fel man har. Så man säger att homosexuell är väl okej, så länge som man inte visar det. Men ska man då knuffa tillbaka alla homosexuella i garderoben och tvingas att leva i självförnekelse och annat … Då har man gravt missuppfattat essensen om människors lika värde.
– Som människorättsjurist så tycker jag att det är helt oacceptabelt att främja organisationer och föreningar som ägnar sig åt så flagrant diskriminering som det är frågan om här.
Sen så blir jag lika upprörd som skattebetalare att behöva finansiera den typen av verksamhet. Jag tycker inte att det är okej på något plan, säger Robert Hårdh."
Den ovannämnda imamen blev anmäld till DO av RFSL.